Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Uansett, siden moderne biler har dekomprimeringssoner, vil vel kollisjonen begrenses kraftig i forhold til møte med en fjellvegg. Spørsmålet er jo hva man definerer som ille. Hvis en person kjører alene og kræsjer i en fjellvegg, er det bare han det går ut over. I en front-mot-front kollisjon vil det være minimum to stykker det går ut over, noe som strengt tatt ikke kan sies å være noen fordel.

 

EDIT: Leif

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man putter en ting som kan spille musikk inni en boks, og fester den tingen med fire gummistropper til boksen og setter på musikken. Vil man da høre musikken hvis man får boksen til å vibrere kontinuerlig?

 

Lyd er jo bare vibrasjoner så blir musikken "overdøvet" av vibrasjonene til boksen?

 

Gikk å tenkte på dette på vei hjem fra fylla i dag ^^

Lenke til kommentar
Uansett, siden moderne biler har dekomprimeringssoner, vil vel kollisjonen begrenses kraftig i forhold til møte med en fjellvegg.

9363685[/snapback]

Blir vel uansett nesten det samme som en fjellvegg i 160km/t

Hvis begge bilene dekomprimeres likt så vil ikke punktet der bilene møtes forflytte seg.

Lenke til kommentar
Blir vel uansett nesten det samme som en fjellvegg i 160km/t

Hvis begge bilene dekomprimeres likt så vil ikke punktet der bilene møtes forflytte seg.

9363964[/snapback]

Nei, men dekomprimeringen vil ta opp så mye energi at selve smellet, når det ikke kan komprimeres mer og all energi utgjøres i personskade, vil være langt mindre enn kollisjon mot fast masse.

Lenke til kommentar

Ups, jeg kom i skade for å trykke redigér i stedet for svar på et innlegg på forrige side. Skal prøve å rydde opp etter meg så godt jeg kan. :blush: Her er i hvert fall svarene jeg skulle gi:

 

Hvordan er det mulig å se gjennom den ene siden av et speil(sånn man har i avhørsrom osv). Skulle jo tro at alt lyset reflekteres i speilet slik at ingenting kommer gjennom.

9362899[/snapback]

http://science.howstuffworks.com/question421.htm

 

Enkelt sagt, glasset er dekket med et materiale som bare slipper gjennom halvparten av lyset (begge veier). Men siden lyset på den ene siden er dempet og lyset på den andre siden har normal styrke klarer man kun å se en vei.

Et såkalt halvspeil er ikke nødvendigvis 50% gjennomsiktig og 50% reflekterende. Det kan f.eks være 10% gjennomsiktig og 90% reflekterende. De som skal observere må sitte i det mørke rommet og se på de i det lyse rommet.

 

Man kan se den samme effekten når man skal se inn et vindu i et hus. I sterkt solskinn er det vanskelig å se noe inne på grunn av refleksjonen av dagslyset. Man ser derimot veldig lett ut. Når det er nattemørke så er det utrolig enkelt å se inn, men desto vanskeligere å se ut.

 

edit: et par spørsmål fra meg:

1. Er det like ille å krasje front mot front 80 km/t som å krasje i en fjellvegg 160 km/t?

Under den forutsetning at det du krasjer front mot front med veier uendelig ganger mer enn det bilen din gjør så ja. F.eks hvis du krasjer front mot front med et godstog og dere begge holder 80 km/t. Men under forutsetningen av det du krasjer med veier like mye som din bil så er det langt verre å krasje i en fjellvegg i 160 km/t enn det er med front mot front i 80 og 80 km/t.

 

2. I lyskryssene i byen er det 2 stoppstreker foran gangfeltene. En 0.5m fra og en 1m bak det igjen. Jeg ser bilene stopper ved den bakerste (lengst fra gangfeltet). Hva brukes den andre til?

Aner ikke, men jeg kan tenke meg til at den betyr: "fotgjengere, hold dere innenfor denne streken" eller hvis det er eget sykkelfelt der at det viser hvor sykkelfeltet er.

 

3. Husker ikke hva jeg lurte på :p edit2: jo det var det. Mtp bensinforbruk, lønner det seg å akselerere raskt opp til gitt fartsgrense eller sakte?

Det har jeg lurt på tidligere i denne tråden. :) Jeg fikk til svar at det ikke var stor forskjell fordi man må bruke like mye energi på selve aksellerasjonen. Andre faktorer som at man får lavere gjennomsnittlig luftmotstand når man aksellererer sakte (lavere gjennomsnittshastighet over avstanden A - B som du kjører) så vil man spare ørlite drivstoff der. Videre så kan det være ulike effektivitetsgrader på motoren på lav og høy effekt. Høy akselerasjon gir ørlite mer friksjonsmotstand (varmere gummi) osv. Men alt i alt: Liten forskjell. Skal man spare drivstoff så kan man trykke inn klutsjen når man skal trille lange slake bakker eller sakte skal bremse opp inn mot en sving/kryss etc.

 

Jeg brukte så mange av disse triksene jeg kunne en gang jeg hadde veldig lite på tanken og kjørte alene midt på natta. Bensinstasjonen jeg hadde tenkt å fylle på var stengt. Da var det bare å holde lav hastighet, trille så mye som mulig, sakte akselerasjon, vippe inn speilene, ikke bruke langlys, radio etc. I hele 7 mil stanget nåla på nullstreken. Jeg klarte det! Kom frem til en bensinstasjon uten å ha kjørt bilen tom.

Lenke til kommentar
edit: et par spørsmål fra meg:

1. Er det like ille å krasje front mot front 80 km/t som å krasje i en fjellvegg 160 km/t?

Under den forutsetning at det du krasjer front mot front med veier uendelig ganger mer enn det bilen din gjør så ja. F.eks hvis du krasjer front mot front med et godstog og dere begge holder 80 km/t. Men under forutsetningen av det du krasjer med veier like mye som din bil så er det langt verre å krasje i en fjellvegg i 160 km/t enn det er med front mot front i 80 og 80 km/t.

9365202[/snapback]

Hvorfor det? En fjellvegg vil jo uansett ha mye større masse enn et godstog. Det at et objekt kommer mot et annet objekt gjør jo ikke sammenstøtet mer kraftig, enn dobbel fart mot et stillestående objekt.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Det er en forskjell jo. Tenk deg to fullstendig identiske og symmetriske biler i nøyaktig samme hastighet treffer hverandre helt symmetrisk front mot front. Da kan man i teorien holde en plastfolie over veien på krasj-stedet og folien vil kun punkteres hull i men ikke forflytte seg langs veien. Hvis du så tenker deg den ene bilen og later som den andre ikke er der så blir det samme konsekvenser for den om den treffer en murvegg i 80 km/t eller en den identiske bilen i 80 km/t. Begge deler ender med at bil A stopper momentant. 80 til 0 km/t på 100 cm absorbsjonssone eller noe sånt. Altså samme konsekvenser for bil A.

 

Hvis man skal få eksemplet til Cucumber til å stemme så må man sammenligne med noe som gjør at bilen endrer hastighet med 160 km/t. F.eks at et godstog som holder ~80,1 km/t før frontkollisjonen treffer og fortsetter i 80,0 km/t fremover. Da endrer bilen sin hastighet fra +80km/t til -80 km/t. Akkurat det samme som 160 km/t til 0 km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...