fox Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Det har sine fordeler og ulemper, og jeg er født døv(tungthørt som noen kaller det). Men nu er vi i OT, pm hvis du vil diskutere/spørre mer Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hvis man er tett i nesen, hvor smart er det da å prøve å rense den med en kompressor? Er vel et ganske greit trykk med luft, så selve rensingen er vel ikke noe problem. Men kan man ta skade av det? Og nei, jeg har ikke tenkt å prøve det Lenke til kommentar
co2 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hvordan har det seg at jeg hører godt, men jeg klarer ikke tyde hva folk sier om det er andre som snakker/uteplass. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hvordan har det seg at jeg hører godt, men jeg klarer ikke tyde hva folk sier om det er andre som snakker/uteplass. Samme problem, tror det hvertfall for min del henger sammen med at jeg har meget god hørsel på høyere frekvens enn hva som er normalt. Lenke til kommentar
793 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 I fotball, hvis en har ballen og skjermer den, dette skjedde på trening. Han har ballen på høyre siden sin, mens jeg er på andre siden av han, prøver å ta ballen. Han setter ut en LANG sterk arm. rett ut for å holde meg borte. Er dette lov? Jeg svarte med å rett og slett DYTTE bort hånda hans, så slapp han ballen og klagde på "Hva gjørdua!?" Er dette egentlig lov? STRAK arm i skjerme ballen? Kan jeg fjerne den? Det er vanskelig å si, man må nesten ha sett situasjonen for å kunne danne seg sin egen mening. Men dytting med strake armer er vanligvis forbudt innenfor fotball. Likevel er det heller ikke akseptert å bruke kraft til å fjerne strake armer, da det er dommeren som skal gi straff for slikt spill. Men siden dette skjedde på trening, hvor jeg antar ingen dommer var utnevnt, ville nok de fleste fotballspillere ha gjort det samme som deg. Dette er fullstendig grunnet på min erfaring og forståelse av fotball, og kan godt være feil i følge NFF og andre fotballforbunds regelverk. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Hvor mange liter vann trengs det for å fylle Det hvite hus? Endret 6. oktober 2009 av Koffeinkanin Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hvorfor er soloppgangen rød? Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hvorfor er soloppgangen rød? Tror det er noe med at lysstråler fra sola kommer inn fra en sånn og sånn vinkel i forhold til atmosfæren og øyet som ser, og dette lyset brytes slik at rødfargen er hva som når frem til øyet.. Var noe sånn cirka, tror jeg... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hvordan har det seg at jeg hører godt, men jeg klarer ikke tyde hva folk sier om det er andre som snakker/uteplass. Alle har jo mer problemer med å høre når det er mye bakgrunnsstøy. Men mener du at du har oppsiktsvekkende mye problemer med det? At det er mye værre for deg enn for andre? I så fall kan det godt hende du har en hørselsskade. Det er vanlig å være mindre god til å skille ut bakgrunnstøy om man har det. AtW Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Hvorfor ville du velge å være døv? Det har jo sine begrensninger.Og hvordan mistet du hørselen? De døve har et tett sammenknyttet miljø, hvor de kommuniserer på tegnspråk og er minst like sosiale som normalthørende. Har man det veldig bra sosialt vil det fort veie opp for at man har litt vanskelig for å kommunisere med normalthørende av og til. Hvordan har det seg at jeg hører godt, men jeg klarer ikke tyde hva folk sier om det er andre som snakker/uteplass. Det er fordi lyden av stemmene "blander seg" med hverandre. Siden de er i samme frekvensområde blander de seg fort til en "grøt" som blir vanskelig å skille fra hverandre igjen. Hvis du prøver å mikse sammen flere stemmer på PCen, skal det ikke så mange stemmer til før det blir en total grøt. I realiteten vil du sannsynligvis klare enda flere stemmer hvis du snakker med "ekte" mennesker, fordi hjernen er i stand til å skille mellom lyder som kommer fra ulike retninger (ved hjelp av den lille forskjellen i timing mellom de to ørene, pluss den spesielle formen på øret som gjør at lyder som kommer fra forskjellige retninger får forskjellig "klang"). Men blir det nok bakgrunnsstøy må selv den beste gi opp. Men hvis du mener at du hører merkbart dårlig enn andre normalthørende i samme sammenheng ville iallefall jeg vurdert å ta en hørselstest. At man har vansker med å oppfatte tale i støyende omgivelser kan være et tegn på et hørselstap. Endret 6. oktober 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hvorfor er soloppgangen rød? Vi har Google, kjære. Rayleigh scattering occurs when light scatters off of small particles in the atmosphere. Rayleigh scattering is isotropic and favours shorter wavelengths which means that blue light is more likely to scatter than red light. During the day, this is the reason the sky is blue as the blue wavelengths tend to scatter off of particles in the atmosphere and into our eyes while the red wavelengths pass by over head. However, when the sun is setting, the light must travel through more atmosphere and so the blue wavelengths are scattered away from our sight, while the red wavelengths are left to propagate through the atmosphere and into our eyes. It is because of the relative amounts of each wavelength that we perceive blue or red versus when we perceive white which is a mixture of all "colours". Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Ikke alle liker å lete etter informasjon på engelsk Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Ikke alle liker å lete etter informasjon på engelsk Google forstår norsk også da Men den norske wikiepdia siden er nokså laber i forhold til den engelske: http://no.wikipedia.org/wiki/Soloppgang vs http://en.wikipedia.org/wiki/Sunset Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Ikke alle liker å lete etter informasjon på engelsk Og da kan man f.eks bruke Wikipedia Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hvis man er tett i nesen, hvor smart er det da å prøve å rense den med en kompressor? Er vel et ganske greit trykk med luft, så selve rensingen er vel ikke noe problem. Men kan man ta skade av det? Og nei, jeg har ikke tenkt å prøve det Det som er farlig er vel at når du blåser med kompressorluft så kan små luftbobler komme inn i blodomløpet ditt og forårsake stor skade, og kommer det høyt nok trykk kan du sprenge lungene visst det kommer for mye luft ned i luftrøret. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Det kan fra tid til annen løsne flak med rust, maling, pakninger, olje eller andre saker fra innsiden av kompressoren eller slangen/røret. Det vil skyte ut i høy fart og kan i verste fall injisere urenheter i kroppen/blodbanen. Verst tenkelige scenario er at man skyter ut en solid bit via nesen og inn i hjernen og dør av det. Eller blir blodforgiftet og dør av det. Selv unngår jeg å blåse på bar hud, men blåser gjerne ren klær og sko som jeg har på meg. Blås for all del ikke mot øynene eller ansikt, selv om du tar risikoen å blåse mot hud. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Selv unngår jeg å blåse på bar hud, men blåser gjerne ren klær og sko som jeg har på meg. Blås for all del ikke mot øynene eller ansikt, selv om du tar den lille risikoen det er å blåse mot hud. Stemmer det, spesielt når du jobber i ett verksted som er sponfraskillende, olje er oftest innblandet i luftkompressoren, noe som er veldig farlig. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Et lite sidesprang ang. kompressor på kropp saken: Urban legend vi fikk servert når me begynte på automasjon og hadde fri tilgang til trykkluft i klasserommet. Vi ble fortalt at for en del år siden var det en klasse som hadde et mobbeoffer. Bøllene i klassen drog ned buksa på vedkommende og puttet trykkluft pistolen godt oppi analen til stakkaren og trykte til. Man kan jo selv tenke seg hvordan historien endte.... Noen som kan bekrefte avkrefte denne historien? Har søkt litt rundt, men aldri funnet noe bevis for at det har skjedd. Skjedde jo en del år før alle landets nettaviser ble dannet, men burde vel finnes et fnugg av bevis? Uansett, god historie til skrekk og advarsel for de som vil unngå luft i magan Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Uansett, god historie til skrekk og advarsel for de som vil unngå luft i magan Evt for de som vil unngå mage i luften Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå