Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan blir det med norske forhold?

Kan en politimann følge etter meg over en kommunegrense? En fylkesgrense? Kan han følge etter meg over svenskegrensa?

Norge har noen hundre kommuner og kun 27 politidistrikt. You do the math!

I tillegg har lille Oslo PD flest ansatte i Norge, og at disse ikke kan være med å bistå i nabofylkene ville vær hull i hodet.

Og pga. den åpne grensen kan politifolk være med å bistå i Sverige og Finland. Ihvertfall så lenge det er gitt tillatelse av den aktuelle politimesteren i Norge (en kjapp telefon), og mest sannsynlig fra Sverige/Finland også.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, jeg antar jo at en politimann kan foregå en arrestasjon i en nabokommune.

Men det jeg lurer på er hvilke begrensninger som finnes. Må politimannen spørre sjefen sin før han drar inn i et tilstøtende politidistrikt?

Må den ulovlige handlingen være av en spesiell art?

Det er kanskje forskjell på mord, og en liten trafikkforseelse?

Lenke til kommentar

Vanlig politi med skikkelig politimyndighet har politimyndighet i hele landet. Det bør derfor ikke være noe problem å dra inn og utøve politimyndighet i et tilstøtende PD.

Politiet har alltid løpende kommunikasjon med sentralen i både krig og fred, så de kommer neppe opp i en situasjon der det er noe uavklart.

Lenke til kommentar
Ja. Folk har fått reaksjoner fordi de har skrevet POTIT eller IDIOTI på bilene sine.

Selv han som eier gode gamle Pelle Politibil fikk nylig beskjed om å få den til å slutte å likne en politibil. Vet ikke resultatet av den saken.

09_592637058.jpg

Da vil vel dette være noe man helt sikkert får reaksjoner på?

Lenke til kommentar

Det er vel ingenting som er sikkert.

Mye kommer nok an på saksbehandleren.'

mEN JEG ER TEMMELIG SIKKER PÅ AT (oops caps) man har lover mot å ha klær og andre effekter som bilmaling, som kan forveksles med politiet.

Bare tenk på skaden man kan forvolde med slikt. Falske bøter som inntektskilde, f.eks.

Leste en plass at NRK har landets eneste politiuniform som ikke eies av politifolk.

Du får dem altså ikke i karnevalbutikker.

Bare Egil ( fra Bare Egil Band) hadde den på seg i en musikkvideo, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Hvordan blir det med norske forhold?

Kan en politimann følge etter meg over en kommunegrense? En fylkesgrense? Kan han følge etter meg over svenskegrensa?

Det er Poliilovens § 20 som avgjør hvor en politimann/kvinne har politimyndighet.

§ 20. Politimyndighet, legitimasjon og grader

Politidirektøren, embetsmenn og tjenestemenn med politigrader har politimyndighet i hele riket i kraft av sin stilling. Departementet kan gjøre unntak for bestemte stillinger.

...

Når det gjelder utenlandske politifolk i Norge og dere spolitimyndighet bestemmes dette av Politilovens § 20a. slik jeg tolker det er det dermed ikek noeproblem at en politi feks pågriper folk i andre politidistrikt enn der de selv jobber. jeg regner med dette må avklares med det PD en er i men det vet jeg ikke helt sikkert.

§ 20a. Utenlandsk polititjenestemann

Utenlandsk polititjenestemann kan på norsk territorium fortsette observasjon og forfølgelse av og om nødvendig anholde en person som mistenkes for en straffbar handling som ellers kan begrunne utlevering. Dersom det er nødvendig av hensyn til etterforskningen, kan det også foretas observasjon og forfølgelse av andre personer når det er skjellig grunn til å tro at dette vil bidra til å identifisere eller oppspore den mistenkte. Dette gjelder inntil norsk politimyndighet har overtatt ansvaret for observasjonen eller forfølgelsen eller krevd denne stanset, og bare så langt det følger internasjonal avtale innenfor Schengensamarbeidet.

Under utøvelse av tjenestehandlinger som nevnt i første ledd, er utenlandsk polititjenestemann å anse som offentlig tjenestemann i forhold til straffelovens bestemmelser.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hvorfor er høyttalerelementene runde? så på mythbusters at de fikk låne noen høyttalere fra noen for å sette i en bil og de var firkantede, og da får man jo plass til flere høyttalere.

når man måler hvor sterkt et jordskjelv er, regner de det ut med den verdien de har fått på målestasjonen og avstanden til skjelvet? og muligens hvilken type stein/fjell det er der?

edit:

@Tom Ølboks http://en.wikipedia.org/wiki/Dust_cap

ikke at jeg forstod mye av det, og hvorfor det ikke bare er helt tett der.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

når Internet ble utviklet var ikke radiosignaler et alternativ fordi en atombombe ville ødelegge hele nettet, fordi den ville forandre atmosføren. er dette via satellitt? når norge ble koblet opp et par år senere var det via satellitt

ikke skyt meg nå; men på tv-serien jericho funka jo satellittantenna til han ene fyren etter en atombombe?

edit: har Telenor én plass som kan forårsake at hele nettet demmes går ned?

Endret av datastol
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
når Internet ble utviklet var ikke radiosignaler et alternativ fordi en atombombe ville ødelegge hele nettet, fordi den ville forandre atmosføren. er dette via satellitt? når norge ble koblet opp et par år senere var det via satellitt

ikke skyt meg nå; men på tv-serien jericho funka jo satellittantenna til han ene fyren etter en atombombe?

edit: har Telenor én plass som kan forårsake at hele nettet demmes går ned?

Spørs hvilken radio du snakker om her, VHF-Radioen har lav frekvens (40 n.mil)

Så har du en sikkerhetssender (EPIRB) som sender signaler på fly og satelitt frekvens.

Telenor har også flere sentraler i Norge, som f.eks Rogaland Radio, Bodø Radio osv.

Men visst det blir ett planlagt angrep på sentralene, så er det stor sannsynlighet for at mayday og pan pan ikke kommer igjennom.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...