Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det er snakk om vanlig springvann. :) Det er jo en viss mengde bakterier i dette, hvor "rent" er det etter at det har kokt opp til 100 grader celsius i en vannkoker mao.. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

fremme på halsen under hodet er det jo 2 kraftige blodårer på hver sin side av strupen/pusterøret. disse kalles hovedpulsårer.

MEN har hjernen noen annen blodtilførsel som er sterk nok til å holde den i gang? eller er man ganske ferdig om hovedpulsårene blir kuttet?

Lenke til kommentar
fremme på halsen under hodet er det jo 2 kraftige blodårer på hver sin side av strupen/pusterøret. disse kalles hovedpulsårer.

MEN har hjernen noen annen blodtilførsel som er sterk nok til å holde den i gang? eller er man ganske ferdig om hovedpulsårene blir kuttet?

Lurer du på om man kan leve videre dersom man kutter over hovedpulsåren? :S Dersom du kutter hovedpulsåren tvers av tar det ikke mange sekundene før kroppen er tom for blod, som resulterer i at du er stein dau.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten til NRK ved å stadig vekk kjøre programmer i Clone-mode? Dvs. sende samme programmet på flere kanaler?

Eksempler:

NRK1: Tippeligaen

NRK2: Tippeligaen

NRK3: Barne-tv

NRK1: Barne-tv

NRK2: Tippeligaen

NRK3: Barne-tv

Har NRK misforstått hensikten med å ha flere kanaler? :p

Lenke til kommentar

Underlig det der, ja.

Nå som alle bruker Riks-TV, Canal Digital osv. er det vel ikke nødvendig å vise programmene på flere kanaler for å være sikker på at hyttefolk i hvert fall får inn en av dem.

Mulig det ver derfor de gjorde det før?

Sålenge jeg kan skifte kanal for å se Tippeligaen, trenger de ikke å sende den på to kanaler. Personlig ville jeg foretrekke repriser av andre programmer. Jeg kan ikke forestille meg noen annen grunn til å sende samme program på begge kanalene, enn at de ikke liker å konkurrere med seg selv.

Hvis de viste to forskjellige programmer på NRK1 og 2, ville kanskje mange familier krangle om fjernkontrollen, og Far i husen ville gå glipp av sporten til fordel for repriser av Himmelblå.

Tar de bort valgfriheten, blir folk nødt til å se fotballen, og da får den høyere seertall.

Hvor sunt er menneskekjøtt, i forhold til storfe- eller svinekjøtt?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ok.. dette kan sikkert forstås som et kødde spørsmål som ikke er verdt å svare på, noe det sikkert er også, men:

Hvor mange 40 watts lyspærer (ikke sparepærer) trengs det for å varme en vanlig grandiosa på under 2 timer?

Lenke til kommentar
Ok.. dette kan sikkert forstås som et kødde spørsmål som ikke er verdt å svare på, noe det sikkert er også, men:

Hvor mange 40 watts lyspærer (ikke sparepærer) trengs det for å varme en vanlig grandiosa på under 2 timer?

Er noe trøtt, så ta dette regnestykket med en bøtte salt, og dette er rent teoretisk:

Jeg går ut ifra at en ovn bruker 2000W i gjennomsnitt når den steker pizzaen, og at det tar 18 minutter å steke en pizza i ovn.

2000*18=x40*120

x er antall lyspærer, regn ut :)

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at mye av energien i en komfyr går med til å varme opp selve komfyren. Og når temperaturen har nådd målet så slåes varmeelementet av en stund. Så 2000W * 18 minutter er ikke helt riktig.

Videre så kommer det veldig an på hvordan man skal varme opp grandisken med lyspærene. Hvis man pakker lyspærene og pizzaen inn i mange lag aluminiumsfolie og steker dette som en lukket pakke så vil effektiviteten bli høy så fremt det ikke tar veldig lang tid.

I tillegg så kan man ta høyde for at det ikke er et mål å nå 220°C, men å få stekt pizzaen. Jo lavere temperatur man bruker jo lengre tid tar det. Med andre ord kan man f.eks steke den på 2 timer i en vanlig ovn ved ca 120°C og få den omtrent like ferdigstekt.

Lavere temperatur gir høyere mindre varmetap, mens lengre tid gir høyere varmetap.

Prøv med 2000 Watt * 8 minutter (reell tid med varmeelementet på) * 0,3 (effektivitetsfaktor) * 220°C = X * 40 Watt * 120 minutter * 0,6 (effektivitetsfaktor) * 120°C.

Lenke til kommentar

Ja. Folk har fått reaksjoner fordi de har skrevet POTIT eller IDIOTI på bilene sine.

Selv han som eier gode gamle Pelle Politibil fikk nylig beskjed om å få den til å slutte å likne en politibil. Vet ikke resultatet av den saken.

På film og i Simpsons kan ikke politiet i en biljakt følge etter hovedpersonene over en delstatsgrense.

Er det sånn i virkeligheten?

Hvordan blir det med norske forhold?

Kan en politimann følge etter meg over en kommunegrense? En fylkesgrense? Kan han følge etter meg over svenskegrensa?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Kan en politimann følge etter meg over en kommunegrense? En fylkesgrense? Kan han følge etter meg over svenskegrensa?

Nå er jeg litt rusten på jussen her. Men jeg mener og tror politiet kan følge etter deg inntil 5km over rikssgrensen.

Som regel har de nok avtale med politiet i det andre landet som vil sperre deg og hindre tilgang til å "rømme" inn i deres land for å unnslippe en forbrytelse.

Kommune/Fylkesgrense er ingen hindring. Da kan de følge deg fra Lindesnes til Kirkenes (såfremt du kjører E6/Norge)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...