Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hva gjør astronauter på ISS når de skal runke? Og hvor gjør de av livseliksiren?

Jeg antar de i tilfelle bruker en sokk, klut eller lignende til å fange opp problem-materialet.

Det skal dog nevnes at det vil være vanskelig å oppnå ereksjon i vektløs tilstand pga. blodtrykksforandringer. Normalt så bruker kroppen gravitasjonen til å "dra" blod ned mot underlivet og beina. Uten gravitasjon så ender du opp med mye mer blod i hode og overkropp enn normalt. Man vil bli oppblåst i ansiktet og få kalde føtter, bokstavelig talt, i tillegg til at ereksjon er vanskelig å oppnå eller opprettholde.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349
snip

Jeg regner med de bare bruker en annen kran til å demontere?

AtW

Og hvordan demonterer de da denne kranen? Blir vel bare en evig sirkel

Med og ikke bruke samme kran.

Lenke til kommentar

Noen av byggeplasskranene har mulighet for å heise ned seg selv.

Det er et slags "dobbelt rammeverk" i den øverste seksjonen, slik at den seksjonen kan plukkes ut og heises ned med selve kranen.

Så senkes denne seksjonen ned i neste seksjon, og prosessen repeteres frem til kranen er nede på bakkenivå.

Eksempel fra HowStuffWorks.com

Andre derimot er avhengige av mobilkraner for at de skal kunne settes opp og tas ned.

Lenke til kommentar
Hvordan demonteres en heisekran? Typ så svær som står på byggeplasser, med svære betongklosser kan ikke det være en enkel oprasjon?

Jeg regner med de bare bruker en annen kran til å demontere?

AtW

Og hvordan demonterer de da denne kranen? Blir vel bare en evig sirkel

Regner med man bruker en kranbil til demonteringen, og kranbiler trenger ikke å demonteres.

EDIT: lockdog hadde visst bekreftet det.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hva står det på passet til kongen? Bare "Harald" og ikke noe etternavn eller "Kong" som fornavn og "Harald" som etternavn?

Harald Rex.

Han heter ikke "Harald Rex" noe mer enn han heter "Kong Harald". Det er vanlig at kongelige underskriver med "Rex", men det betyr ikke at de faktisk heter det. Navnet hans er Harald V ("Harald den femte").

Ellers tviler jeg på at han har bruk for et pass, men hvis han har ett står det mest sannsynlig bare "Harald V".

EDIT: Her er en relatert side. Regner med noe tilsvarende gjelder den norske kongefamilien.

http://answers.google.com/answers/threadview/id/778018.html

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvordan får de kongelige tak i kondomer og øl?

Jeg antar at hvis kongen i egen høye person møtte opp på Rimi og kjøpte Carlsberg og Profil, ville Se & Hør dokumentere selv hvilke vekslepenger han fikk tilbake.

Er det lakeiene som skaffer ølen og kondomene til slottet?

Har de egne lastebiler som leverer forsyninger (dagligvarer) til slottet, eller er det prinsesse Mãrtha Louise som må løpe ned til Rimi og handle hver dag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

norske sedler er etter det jeg forstår umulige å kopiere PGA noen merker her og der. hva hindrer en kriminell bande å få tak i en maskin å trykke opp penger med? noe slikt må jo koste utrolig mye, men er det ingen som selger så avanserte maskiner? har noe slikt skjedd før?

Lenke til kommentar
norske sedler er etter det jeg forstår umulige å kopiere PGA noen merker her og der. hva hindrer en kriminell bande å få tak i en maskin å trykke opp penger med? noe slikt må jo koste utrolig mye, men er det ingen som selger så avanserte maskiner? har noe slikt skjedd før?

De er nok umulige å kopiere i praksis ja, men maskinene er nok ikke alt for vanskelig å få tak i hvis du absolutt vil. Vanskeligheten er å få tak i riktig papir og trykkplatene (eller hva enn de bruker) som jeg går utifra ligger trygt hos norges bank.

Lenke til kommentar

Sålenge sedler kan produseres i det hele tatt, så er de åpenbart ikke umulig å kopiere, er det mulig for Norges bank å lage noe, så er det (teoretisk) mulig for noen andre å gjøre det.

AtW

Lenke til kommentar
Hva står det på passet til kongen? Bare "Harald" og ikke noe etternavn eller "Kong" som fornavn og "Harald" som etternavn?

Harald Rex.

Han heter ikke "Harald Rex" noe mer enn han heter "Kong Harald". Det er vanlig at kongelige underskriver med "Rex", men det betyr ikke at de faktisk heter det. Navnet hans er Harald V ("Harald den femte").

Ellers tviler jeg på at han har bruk for et pass, men hvis han har ett står det mest sannsynlig bare "Harald V".

EDIT: Her er en relatert side. Regner med noe tilsvarende gjelder den norske kongefamilien.

http://answers.google.com/answers/threadview/id/778018.html

men de kongelige i Norge stammer vel fra en tysk adelsfamilie? Var det von Hoenzoller? Eller noe lignende. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Hva gjør astronauter på ISS når de skal runke? Og hvor gjør de av livseliksiren?

Jeg antar de i tilfelle bruker en sokk, klut eller lignende til å fange opp problem-materialet.

Det skal dog nevnes at det vil være vanskelig å oppnå ereksjon i vektløs tilstand pga. blodtrykksforandringer. Normalt så bruker kroppen gravitasjonen til å "dra" blod ned mot underlivet og beina. Uten gravitasjon så ender du opp med mye mer blod i hode og overkropp enn normalt. Man vil bli oppblåst i ansiktet og få kalde føtter, bokstavelig talt, i tillegg til at ereksjon er vanskelig å oppnå eller opprettholde.

Vel,er vel bare for astronautene å stå opp ned,så er vel problemet med kva veg blodet strømmer løyst.. ? :p

Vasker astronauter på ISS sjølv (trenger dei å vaske/vedlikeholde så mykje i sjølve ISS) ? Eller leiger dei også ISS? :p

Lenke til kommentar
Det skal dog nevnes at det vil være vanskelig å oppnå ereksjon i vektløs tilstand pga. blodtrykksforandringer. Normalt så bruker kroppen gravitasjonen til å "dra" blod ned mot underlivet og beina. Uten gravitasjon så ender du opp med mye mer blod i hode og overkropp enn normalt.

Vel,er vel bare for astronautene å stå opp ned,så er vel problemet med kva veg blodet strømmer løyst.. ? :p

Og hva er "opp-ned" i vektløs tilstand? I romstasjonen har de f.eks ikke gulv eller tak, kun vegger, alt er vegger med skap og instrumenter, for det er jo ikke noe "opp" eller "ned". Blodet i kroppen har da heller ikke noe begrep om hva opp eller ned er for noe i vektøs tilstand, så hvilken vei man snur kroppen har ingen virkning på hvor blodet strømmer hen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...