Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan brygger jeg øl?
Her er det mange oppskrifter. På Europris får du sett med alt du trenger (tror jeg. Du fikk det hvertfall før) og der følger det med fremgangsmåte.

Du kan også lage det helt fra bunnen av, men da anbefaler jeg deg å søke litt rundt. Det er ikke så vanskelig egentlig.

(Og nei, jeg gidder ikke poste en detaljert step by step guide her nå, det er så enkelt å søke seg frem til)

Lenke til kommentar
vil advokater flest prøve å frikjenne klienten sin selv om advokaten har fått vite at klienten er skyldig?

Deres jobb er i hovedsak å sørge for at klienten får en rettferdig rettegang. At bevis ikke misbrukes osv.

Hvordan smaker risengrøt med sjokomelk i? Hmm..

Må prøves. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hvordan får man til den overflate på stålet som kalles børstet stål? bruker man stålbørst? enten manuell kost eller en slik som snurres på ei skive som ei slipeskive?

Lenke til kommentar
hvordan får man til den overflate på stålet som kalles børstet stål? bruker man stålbørst? enten manuell kost eller en slik som snurres på ei skive som ei slipeskive?

Det blir ikke gjort manuelt, platene leveres med denne overflaten fra stålverket. Jeg regner med de har en diger stålbørste som plata blir dratt forbi. Deretter rulles stålplata opp på en rull (hvis det er såkalt tynnplate) eller kuttes opp og stables på paller (hvis det er tykkplate) og sendes ut til de som lager noe av stålet.

cc-steel-roll-1-web.jpg

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at når du stryker med fingertuppen over en krystallglass for en høy lyd? Må jo være noe spessielt med vibrasjonene som oppstår med krystall?

Det skal sies at blyglass er et mer treffende navn fordi det inneholder blyoksid. Slikt glass er ikke en krystall i ordets rette forstand. Krystaller har en veldig ordnet atomstruktur. Det har ikke krystallglass/blyglass.

Vibrasjoner kan man få i alle typer tynt glass med riktig form. Blyglass er mye brukt til tynne glass på grunn av at det er lettere å bearbeide. Det holder seg mykt til lavere temperaturer enn blyfritt glass.

Hvordan smaker risengrøt med sjokomelk i? Hmm..
Noe sier meg at ris og sjokolade ikke går så godt sammen...

7023_152x75.jpg

toppris.jpg

Lenke til kommentar
Noen som har en god kortfattet forklaring på hva som er forskjellene på Internett på 80-tallet og world wide web som forskerne i CERN begynte med i 89?

Noen som vet? bare akkurat idéen med url?

Det står her: http://en.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web

World wide web er altså ikke selve internettet, men kun en applikasjon som finnes på internettet. Andre (i utgangspunktet helt adskilte) internettapplikasjoner er epost, news-grupper, IRC og lignende. Selve grunnidéen med World wide web er artikler som bindes sammen med såkalte hyperlinker (klikkbare linker til andre steder på www), noe som var suverent for vitenskaplige artikler i stedet for omfattende fotnoter under hver artikkel. I stedet for en fotnotehenvisning kunne en hyperlink vise til en annen artikkel på www. Dermed kunne forskerne slippe å bruke tid på å lage fotnoter og kunne bruke tiden sin til mer forskning i stedet. At idéen til www og hyperlinker ble til i et forskningsmiljø som CERN er derfor ingen tilfeldighet.

Men fart i sakene ble det ikke før internettet ble kommersielt tilgjengelig midt på 90-tallet. Lillehammer-OL i 1994 hadde ikke hjemmesider på internett, for i 1994 var ikke internett tilgjengelig for andre enn forskere, universiteter og militære. Først i 1995 kunne de første "sivile" ta i bruk internett, og de to første landene som åpnet internett for alle var USA og Norge (faktisk).

Selve Internet fyller forøvrig 40 år 29. oktober i år. På denne datoen i 1969, kun noen måneder etter den første månelandingen, ble de to første datamaskinene koblet sammen i California. Dette var starten på Arpanet, som regnes som starten på det som etter hvert ble til Internet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...