Carl Sagan Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Dersom en gjenstand akselerer til en hastighet på 1000 kilometer i timen i verdensrommet, for å så slå av framdrivskraften, vil den da sakke ned? Den vil fortsette i 1000km/h til noe stopper den (evnt. til evig tid). Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hehehe... Kunne nesten vært startet en egen tråd med disse romfarts og astronomi spørsmålene den siste tiden Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hvorfor føler man oftere trangen til å drite når man tar seg en røyk? Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Dersom man skyter med en pistol i verdensrommet, vil vel ingenting skje, ikke engang kula vil gå igjennom røret, for det vil ikke skje en forbrenning uten oksygen - og det er det ikke i verdensrommet. Endret 29. september 2009 av Ituca Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Feil. Det fungerer fint å skyte i universet, fordi kruttet inne i patronen inneholder alt det oksygenet det trenger for å antenne. Hvis du mener at det må ha tilgang til oksygen utenfra, kan du gjerne forklare hvor kruttet som er nærmest forseglet inne i røret mellom kulen og hylsen, får tak i dette fra luften omkring pistolen. EDIT: Fjernet spørsmålstegn. Endret 29. september 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Hvis jeg skyter en pistolkule i rommet, er det noen som vet hvor lenge den vil fortsette i en tilnærmet rett linje?En halvtime? Tusen år? Jeg skyter kulen fra et sted langt unna gravitasjonsfeltet til Jorden, ellers kommer den vel tilbake, og ender opp som en satellitt? Eller er en pistolkule fyrt av fra ISS rask nok til å komme unna? Hvis du skyter i samme retning som ISS går i bane, vil kula komme seg unna. Hvis du skyter i motsatt retning, vil den falle ned. Zeke: Den siste setningen din er ikke et spørsmål! Bort med spørsmålstegnet! Endret 29. september 2009 av Daniel Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Feil. Det fungerer fint å skyte i universet, fordi kruttet inne i patronen inneholder alt det oksygenet det trenger for å antenne. Hvis du mener at det må ha tilgang til oksygen utenfra, kan du gjerne forklare hvor kruttet som er nærmest forseglet inne i røret mellom kulen og hylsen, får tak i dette fra luften omkring pistolen? Kan ikke tenke meg det er noe oksygen der, det er jo pakka med krutt... Lenke til kommentar
co2 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Nå diskuterer dere noe som ble besvart på forrige side. LES! Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Feil. Det fungerer fint å skyte i universet, fordi kruttet inne i patronen inneholder alt det oksygenet det trenger for å antenne. Hvis du mener at det må ha tilgang til oksygen utenfra, kan du gjerne forklare hvor kruttet som er nærmest forseglet inne i røret mellom kulen og hylsen, får tak i dette fra luften omkring pistolen? For å antenne kruttet trenger man en gnist. Og denne gnisten trenger å være i et oksygenfylt rom for å kunne antennes og nå kruttet. Endret 29. september 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Nå diskuterer dere noe som ble besvart på forrige side. LES! En diskusjon er ferdig når man er ferdig å snakke om den, ikke når du sier at den er over. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Nå diskuterer dere noe som ble besvart på forrige side. LES! En diskusjon er ferdig når man er ferdig å snakke om den, ikke når du sier at den er over. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Feil. Det fungerer fint å skyte i universet, fordi kruttet inne i patronen inneholder alt det oksygenet det trenger for å antenne. Hvis du mener at det må ha tilgang til oksygen utenfra, kan du gjerne forklare hvor kruttet som er nærmest forseglet inne i røret mellom kulen og hylsen, får tak i dette fra luften omkring pistolen? Kan ikke tenke meg det er noe oksygen der, det er jo pakka med krutt... Kaliumnitrat, slå det opp. Det trenger ikke være oksygen i form av O2 molekyler vet du. Endret 29. september 2009 av FLarsen Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Man skal høre mye før øra detter av, som de sier i reklamen... Likevel holder jeg en knapp på A-Jays forklaring - i mitt hode. co2: Ord, mann, ord. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil hen, så jeg kan ikke gi deg et godt svar. Beklager. Er du uenig, så gjerne begrunn, og spar deg for bilde totalt irrelevant og bortenfor både tråden og vanlig forumetikette. DS. Endret 29. september 2009 av Ituca Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Man skal høre mye før øra detter av, som de sier i reklamen...Likevel holder jeg en knapp på A-Jays forklaring - i mitt hode. Hvor vanskelig er det å gå tilbake to sider når du blir fortalt det? Går det ann og skyte med en pistol i verdensrommet? Ja, kruttet i patronen inneholder både reduksjonsmiddel og oksidasjonsmiddel. Altså "brennbart stoff" og "oksygen". Gasstrykket vil fungere på samme måte som her på jorda. Det vil presse kula gjennom løpet. Går det ann og skyte med en pistol i verdensrommet? Reaksjonslikningen: 2 KNO3 + S + 3 C => K2S + N2 + 3 CO2, tilsier at svartkrutt kan antennes uten tilgang til oksygen/luft.Og hvis vi ser på nitroglyserin (C3H5(NO3)3 => 3CO2 + 2.5H2O + 1.5N2 + 0.25O2), så trenger heller ikke den oksygen/luft. Når vet jeg ikke nøyaktig hvilket krutt som brukes i moderne ammunisjon, men jeg er ganske sikker på at nitroglyserin inngår som en del av det. Når vet jeg ikke nøyaktig hvilket krutt som brukes i moderne ammunisjon, men jeg er ganske sikker på at nitroglyserin inngår som en del av det.Kruttet i brennkammeret i patronen er bare ganske vanlig krutt. En moderne sortkrutt-blanding. I tennstiften finnes det derimot en detonator. Det kan i teorien være nitroglyserin, men i praksis tror jeg det brukes billigere detonatorer som kaliumperklorat. Når vet jeg ikke nøyaktig hvilket krutt som brukes i moderne ammunisjon, men jeg er ganske sikker på at nitroglyserin inngår som en del av det. Kruttet i brennkammeret i patronen er bare ganske vanlig krutt. En moderne sortkrutt-blanding. I tennstiften finnes det derimot en detonator. Det kan i teorien være nitroglyserin, men i praksis tror jeg det brukes billigere detonatorer som kaliumperklorat. Kruttet som brukes i dag er ikke vanlig svartkrutt, men mer moderne røyksvakt krutt. Dette kruttet er basert på cellulose-nitrat. Det kan jo naturligvis diskuteres om dette er en moderne svartkrutt-blanding eller ikke da, men innholdet er hvertfall ganske forskjellig. Endret 29. september 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
co2 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Går det ann og skyte med en pistol i verdensrommet? Reaksjonslikningen: 2 KNO3 + S + 3 C => K2S + N2 + 3 CO2, tilsier at svartkrutt kan antennes uten tilgang til oksygen/luft.Og hvis vi ser på nitroglyserin (C3H5(NO3)3 => 3CO2 + 2.5H2O + 1.5N2 + 0.25O2), så trenger heller ikke den oksygen/luft. Når vet jeg ikke nøyaktig hvilket krutt som brukes i moderne ammunisjon, men jeg er ganske sikker på at nitroglyserin inngår som en del av det. Ja. Men du kan risikere at kulen blir "stående i ro" og at det er du som blir slynget bakover. Siden du vil være vektløs (dog ikke masseløs) har jo rekylen ingen plass å "gjøre av" seg, og da fyker du i motsatt retning og kulen vil få en heller lav fremdriftsfart. Utgangshastigheten vil være omtrent den samme, men det er du som får -800m/s istedet for at kula får +800m/s.. Nei, Newtons 3. lov (kraft = motkraft) som gjelder her på jorda, gjelder også i verdensrommet. Merk at Newtons 3. lov ikke er formulert (hastighet = mot-hastighet). Siden astronauten og kula ikke veier det samme så vil farta deres bli ulik. La oss anta at kula veier 5 gram og astronauten inkludert utstyr veier 100 kg, altså 20000 ganger mer enn kula. Hvis kula har en utgangshastighet på 500 m/s så vil rekylen gi astronauten et puff som gir han en hastighet på 2,5 cm/s. Fordi det kreves oksygen for å antenne kruttet i hylsa så blir vel det heller vanskeligt. (?) Nei, hele poenget med krutt er at det ikke trenger oksygen for å brenne. Oksygenet er "innebygget". Man skal høre mye før øra detter av, som de sier i reklamen... Likevel holder jeg en knapp på A-Jays forklaring - i mitt hode. co2: Ord, mann, ord. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil hen, så jeg kan ikke gi deg et godt svar. Beklager. Er du uenig, så gjerne begrunn, og spar deg for bilde totalt irrelevant og bortenfor både tråden og vanlig forumetikette. DS. DER er poenget mitt. Jeg har allerede begrunnet meg tidligere og det avviste du. EDIT: Takk endrebjo Endret 29. september 2009 av co2 Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Er det sikkert at det er sånn da? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hvis du mener at det må ha tilgang til oksygen utenfra, kan du gjerne forklare hvor kruttet som er nærmest forseglet inne i røret mellom kulen og hylsen, får tak i dette fra luften omkring pistolen?Kan ikke tenke meg det er noe oksygen der, det er jo pakka med krutt... Bare for å påpeke det:Det er ikke pakket med krutt inne i en patron. En normal riflepatron fylles til omtrentlig 2/3 full med krutt. Dermed er det faktisk luft inne i patronen. I tillegg er kruttet formet som noen slags pellets, så det blir en del små hulrom inne i kruttet også. Hvorvidt presset fra kragen på hylsen mot selve kulen er stort nok til å holde på denne luften ute i verdensrommet vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Feil. Det fungerer fint å skyte i universet, fordi kruttet inne i patronen inneholder alt det oksygenet det trenger for å antenne. Hvis du mener at det må ha tilgang til oksygen utenfra, kan du gjerne forklare hvor kruttet som er nærmest forseglet inne i røret mellom kulen og hylsen, får tak i dette fra luften omkring pistolen? For å antenne kruttet trenger man en gnist. Og denne gnisten trenger å være i et oksygenfylt rom for å kunne antennes og nå kruttet. Det må man vel ikke, det finnes nok av sobstanser som kan skape det nødvendige trykket eller temperaturen, uten å lage noen gnist, for eksempel på støt eller bevegelse. Er det sikkert at det er sånn da? Det er ikke sikkert at alle patroner bruker akkurat de stoffene som fører til de reaksjonene, men det som er helt sikkert, er at de bruker stoffer som, som Simen1 og endrebjo sier, inneholder både reduksjons- og oksidasjonsmiddel. EDIT: 2 late. Noen snille mods som vil flette sammen mine to poster? EDIT2: Nytt spørsmål: Har Simen1, Dotten, Jarmo eller noen av de virkelig store brukerne på diskusjon, noengang fått en advarsel? ^^ Endret 29. september 2009 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Er det sikkert at det er sånn da? Det er sånn ja. Hvis du mener at det må ha tilgang til oksygen utenfra, kan du gjerne forklare hvor kruttet som er nærmest forseglet inne i røret mellom kulen og hylsen, får tak i dette fra luften omkring pistolen?Kan ikke tenke meg det er noe oksygen der, det er jo pakka med krutt... Bare for å påpeke det:Det er ikke pakket med krutt inne i en patron. En normal riflepatron fylles til omtrentlig 2/3 full med krutt. Dermed er det faktisk luft inne i patronen. I tillegg er kruttet formet som noen slags pellets, så det blir en del små hulrom inne i kruttet også. Hvorvidt presset fra kragen på hylsen mot selve kulen er stort nok til å holde på denne luften ute i verdensrommet vet jeg ikke. Lufta vil sikkert sige ut, men det spiller egentlig ingen rolle. Krutt har omtrent 1000 ganger høyere tetthet enn luft så hvis man blander luft og krutt 50/50 så vil oksygenet være brukt opp før 1% av reduksjonsmiddelet er brukt opp. Hvis det var sånn at oksygen i lufta spilte noen rolle for krutt. Det gjør det som nevnt ikke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 EDIT: 2 late. Noen snille mods som vil flette sammen mine to poster? Jepp EDIT2: Nytt spørsmål: Har Simen1, Dotten, Jarmo eller noen av de virkelig store brukerne på diskusjon, noengang fått en advarsel? ^^ Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg fikk en advarsel et par år før jeg ble mod. Den ble riktignok fjernet etter en stund (sikkert etter diskusjon blant moderatorene) på grunn av vurderingsfeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå