Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 om en psykolog får en passient som det er mye galt med og det er mye arbeid med. vil psykologen kose seg eller blir det en pest og en plage? sånn generelt. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 om en psykolog får en passient som det er mye galt med og det er mye arbeid med. vil psykologen kose seg eller blir det en pest og en plage? sånn generelt. Seriøst hva slags spørsmål er det, og på hvilken måte er det snedig? Det vil komme an på person til person, både mhp. psykologen og pasienten. Hvordan skal noen kunne svare generelt på det? Ofte er det lurt å tenke på hva slags svar man kan få til et spørsmål. Definisjonsmengde og verdimengde... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Når man (ihvertfall jeg) ser på en lyskilde, så virker det som om lyset "stråler" mot øynene mine. Hva er dette?(vanskelig å forklare, spør gjerne. ) jeg gjør dette etter jeg har badet i klorvann. kansje det er noe feil med deg? bruker du briller/linser? Bruker ikke noe slikt. Men om jeg ser ut av vinduet nå ser jeg disse "strålene". Om jeg "myser" med øynene ser jeg de enda klarere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg satt og tenkte for meg selv i disse seine nattetimer på hvor mange forfedre jeg har hatt i løpet av de siste tusen årene. Jeg satt meg et hypotetisk gjennomsnittsalder på 22 år for hvor gamle foreldrene til hver av mine forfedre var ved deres fødsel. Dette tallet delte jeg så på 1000 for å finne et hypotetisk tall på hvor mange generasjonsledd familietreet mitt har på de siste 1000 åra. Dette tallet ble omtrent 45. Deretter satt jeg meg ned med en kalkulator og startet med tallet 2 som det første leddet (mine foreldre) av de totalt 45 generasjonsledda i mitt tusen år gamle familietre. Dette tallet ganget jeg med 2 og fikk 4, deretter ganget jeg dette tallet med 2 og fikk 8, og slik holdt jeg på til jeg hadde doblet produktet hele 45 ganger. Tallet jeg endelig kom fram til var svimlende 35.184.372.088.832. Vil dette altså si - i følge hypotesen min - at jeg er et produkt av litt over trettifem tusen milliarder mennesker som har blandet seg med hverandre i løpet av bare de siste 1000 åra? Ved tanke på at det bare har eksistert litt over 100 milliarder mennesker på jorda: du tar veldig feil. Jeg mener å ha hørt at over halvparten av alle mennesker som noen gang har levd på jorda, er i live i dag. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) De fleste estimater lander på ca. 100 milliarder, som denne nettsiden. Tallet er selvsagt ikke helt nøyaktig, til tross for at siden jeg linker til viser dette. Endret 28. september 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg mener å ha hørt at over halvparten av alle mennesker som noen gang har levd på jorda, er i live i dag. Neida, det ble avkreftet som en myte Nå mener man at 6% av total befolkning lever i dag. Siste avsnitt her: http://en.wikipedia.org/wiki/World_population Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Send SMS RADAR <område> til 2003, så får du vite når politiet har kontroller, sa reklamen. Hvordan vet 2003 når politiet har kontroll? Spionerer de på politiet? Har politiet utro tjenere som informerer 2003? Eller baserer 2003 seg på tips fra publikum? De reklamerer aldri med at de trenger tips. Så hvem gidder å informere dem? Og et relatert spørsmål. På Svinesund står det en diger plagat med en liknende tjeneste der man kan finne ut når det er trygt å passere uten å bli vinket til siden. Hvordan vet de det? Spionerer de på tollvesenet? Endret 28. september 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Når man (ihvertfall jeg) ser på en lyskilde, så virker det som om lyset "stråler" mot øynene mine. Hva er dette?(vanskelig å forklare, spør gjerne. ) jeg gjør dette etter jeg har badet i klorvann. kansje det er noe feil med deg? bruker du briller/linser? Bruker ikke noe slikt. Men om jeg ser ut av vinduet nå ser jeg disse "strålene". Om jeg "myser" med øynene ser jeg de enda klarere. Vet helt hva du mener, men jeg opplever det når det er mørkt rundt meg, med en, lyskilde. Hvis jeg da ser på den, får jeg denne "strålingen", ved og myse kan jeg "justere" strålene. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Gone. *Lære seg å refreshe etter å ha komt heim etter skule før han legg til svar* Endret 28. september 2009 av Arve Systad Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Når man (ihvertfall jeg) ser på en lyskilde, så virker det som om lyset "stråler" mot øynene mine. Hva er dette?(vanskelig å forklare, spør gjerne. ) jeg gjør dette etter jeg har badet i klorvann. kansje det er noe feil med deg? bruker du briller/linser? Bruker ikke noe slikt. Men om jeg ser ut av vinduet nå ser jeg disse "strålene". Om jeg "myser" med øynene ser jeg de enda klarere. Vet helt hva du mener, men jeg opplever det når det er mørkt rundt meg, med en, lyskilde. Hvis jeg da ser på den, får jeg denne "strålingen", ved og myse kan jeg "justere" strålene. Jeg pleier å kalle det 'halo' eller 'strålekrans'. Tror nok det siste ordet er mest dekkende men folk pleier å skjønne hva du mener med 'halo' også. Jeg opererte øynene med LASIK-metoden for endel år siden og en av bieffektene er mer halo rundt lyskilder når det er mørkt (tror kirurgen som opererte meg brukte nettopp 'halo' for å beskrive det) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Hvor mange mennesker har stoffene i kroppen min vært innom før meg? Hvis jeg spiser en potet, hvor mange mennesker har karbonene i den poteten vært en del av tidligere? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Leste en plass at det er mer enn sannsynlig at minst ett av atomene i et glass vann har passert gjennom blæra til en bestemt engelsk kjendis. Gud skapte et begrenset antall atomer, så det skal en del til å ikke gjenbruke dem. Og her er et spørsmål fra lillebroren min: Hvilken lov forbyr meg å kjøre bil på en badestrand? Endret 28. september 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Og her er et spørsmål fra lillebroren min:Hvilken lov forbyr meg å kjøre bil på en badestrand? Veitrafikkloven Lenke til kommentar
GeO Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Leste en plass at det er mer enn sannsynlig at minst ett av atomene i et glass vann har passert gjennom blæra til en bestemt engelsk kjendis. Gud skapte et begrenset antall atomer, så det skal en del til å ikke gjenbruke dem. Richard Dawkins pleier vel å si at hver gang du drikker et glass vann, så drikker du minst ett vannmolekyl som har vært innom blæren til Oliver Cromwell. Lenke til kommentar
Heimlaga Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 hva kan skje hvis en ustopplig kraft treffer et ubevegelig objekt? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 hva kan skje hvis en ustopplig kraft treffer et ubevegelig objekt? Det kan ikke skje, så det er umulig å si hva som skjer. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg pleier å kalle det 'halo' eller 'strålekrans'. Tror nok det siste ordet er mest dekkende men folk pleier å skjønne hva du mener med 'halo' også. Jeg opererte øynene med LASIK-metoden for endel år siden og en av bieffektene er mer halo rundt lyskilder når det er mørkt (tror kirurgen som opererte meg brukte nettopp 'halo' for å beskrive det) Takk for svar! Fant veldig mye om dette ved hjelp av ordet "halo". Det er ikke helt den effekten jeg merker, men fant ut av at det er "starburst". Begge deler er tydeligvis vanlig når det er mørkt. Samme effekt kan omtrent oppnås ved å plassere et stjernefilter ("star filter") i kameraet. Som sagt er det tydeligvis vanlig, men at jeg kanskje ser det lettere enn andre uten at det trenger å være mørkt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Og her er et spørsmål fra lillebroren min:Hvilken lov forbyr meg å kjøre bil på en badestrand? Veitrafikkloven Hvilken del av veitrafikkloven? Altså, biler har vel lov til å kjøre på steder som ikke er definert som vei? F.eks. hvis jeg vil parkere bilen min i hagen, så gjør jeg det. Så hvorfor ikke stranda? Er den definert som utmark? Er alle strender definert som utmark, mens jorder ikke er det? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det der kalles "astigmatisme". Mange kan få det etter laseroperasjon eller andre skader på øynene. Vi amatørastronomer er derfor livredde for laseroperasjoner nettopp pga det ødelegger våre observasjonsevner. Astigmatisme kan en også få i dårlige teleskoplinser og gjerne i foto-objektiver. Når en blender ned, får en lyslekkasje mellom blenderlamellene, og det kan gi denne effekten.. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Og her er et spørsmål fra lillebroren min:Hvilken lov forbyr meg å kjøre bil på en badestrand? Veitrafikkloven Hvilken del av veitrafikkloven? Altså, biler har vel lov til å kjøre på steder som ikke er definert som vei? F.eks. hvis jeg vil parkere bilen min i hagen, så gjør jeg det. Så hvorfor ikke stranda? Er den definert som utmark? Er alle strender definert som utmark, mens jorder ikke er det? Jeg gikk ut ifra at det var folk på stranda Hvis stranden er tom vet jeg ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå