Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan vet man om det er snill eller slem mugg?

Hvilke matvarer er mer sannsynlige å få en snill muggsopp, og hvilke matvarer får grusomme muggsopper? Hvis jeg liker muggost, kan jeg håpe på at den halvspiste Norvegia'n inners i kjøleskapet får en snill type?

Har lest på Wikipedia... Men hva sier fargen om soppen?

Jeg vet ikke, men jeg tror kjøttvarer har lett for å få "slemme" muggsopper. Mulig jeg forveksler det med "slemme" bakterier.

Diverse muggoster påføres riktig muggost som om det var maling. De pensles eller sprayes med en lake av mugg-vann miks som er nøye fremdyrket for å få riktig type mugg.

Fargen sier i hvert fall ikke noe om den er "snill" eller "slem". F.eks har blåskimmerost blå mugg. Soppen som produserer penicillin kan være gul, grønn, rød, grå, hvit, blå eller lilla.

Lenke til kommentar
Fant den der, men følte den ikke var særlig oppdatert?

Mistenker for at det er flere generasjoner enn generasjon Z og definisjoner på de?

Jeg mener de unge i dag har nok et eget syn på hvilken generasjon de tilhører?

Innlegget ditt inneholder tre flere spørsmålstegn enn spørsmål.

Hva ungdommen syns har fint lite å si her, siden generasjonsinndelingene går på når de er født.

Men er det ikke tilfelle at de helt unge i dag er så oppflasket på data at de har fått en egen definisjon?

Lenke til kommentar
Fargen sier i hvert fall ikke noe om den er "snill" eller "slem". F.eks har blåskimmerost blå mugg. Soppen som produserer penicillin kan være gul, grønn, rød, grå, hvit, blå eller lilla.

Generelt sett er sterke farger farlig. Rødt og svart er de "værste", ser du det i huset ditt så kom deg ut ;)

Det finnes dog mange unntak, eneste måten å finne ut om det er farlig sopp eller ikke er ved lab test.

Generelt i hjemmet ditt vil du nok se sopp av hvit, gul eller grønn farge som vokser på f.eks. en gammel ost. Hvit og gul er ( igjen ) generelt sett ikke farlige men anbefales ikke da du kan bli syk av "større" mengder. Grønn bør du holde deg unna, selvom den ikke vil drepe deg.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Når man (ihvertfall jeg) ser på en lyskilde, så virker det som om lyset "stråler" mot øynene mine. Hva er dette?

(vanskelig å forklare, spør gjerne. :) )

jeg gjør dette etter jeg har badet i klorvann. kansje det er noe feil med deg? :p

bruker du briller/linser?

Lenke til kommentar

Jeg satt og tenkte for meg selv i disse seine nattetimer på hvor mange forfedre jeg har hatt i løpet av de siste tusen årene. Jeg satt meg et hypotetisk gjennomsnittsalder på 22 år for hvor gamle foreldrene til hver av mine forfedre var ved deres fødsel. Dette tallet delte jeg så på 1000 for å finne et hypotetisk tall på hvor mange generasjonsledd familietreet mitt har på de siste 1000 åra. Dette tallet ble omtrent 45. Deretter satt jeg meg ned med en kalkulator og startet med tallet 2 som det første leddet (mine foreldre) av de totalt 45 generasjonsledda i mitt tusen år gamle familietre. Dette tallet ganget jeg med 2 og fikk 4, deretter ganget jeg dette tallet med 2 og fikk 8, og slik holdt jeg på til jeg hadde doblet produktet hele 45 ganger.

Tallet jeg endelig kom fram til var svimlende 35.184.372.088.832.

Vil dette altså si - i følge hypotesen min - at jeg er et produkt av litt over trettifem tusen milliarder mennesker som har blandet seg med hverandre i løpet av bare de siste 1000 åra?

Lenke til kommentar

Vel, tallet du kommer frem til er veldig avhengig av moren's alder. Kjører vi med 26 som alder istedet, så får en 38 generasjoner; som reduserer slekt-anslaget betraktelig (0.8% av opprinnelig tall).

Og så antar vi jo også at det er snakk om generasjoner med unike individer, det er jo ikke garantert :p

Lenke til kommentar
kan man være allergisk mot seg selv? sitt eget hår, hud, blod og andre ting.

Vel.. Autoimmune sykdommer kan vel på en måte ses slik. Immunsystemet kjenner ikke igjen kroppens egne celler, feilvurderer dem til fremmedlegemer og angriper dem. Det er nok ikke pr.def. en allergi, men resultatet blir jo forholdsvis likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...