Mr. Hermonella Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hva er maks fart for elektrisitet under perfekte forhold? Selve strømmen går svært fort, relativt nært lyshastigheten, mens selve elektronene i ledningene forflytter seg omtrent i gangfart. I og med at vi har vekselstrøm i fordelingsnettet så betyr det at de samme elektronene i ledningene går fram og tilbake noen få cm, fram og tilbake, fram og tilbake (de snur 100 ganger per sekund, dette kalles 50 Hz), og de elektronene som var i boligen din da du flyttet inn, de er der fremdeles, i den samme ledningsbiten, selv flere tiår etterpå. Stili:D Takker for svar:D Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hva er maks fart for elektrisitet under perfekte forhold? Selve strømmen går svært fort, relativt nært lyshastigheten, mens selve elektronene i ledningene forflytter seg omtrent i gangfart. I og med at vi har vekselstrøm i fordelingsnettet så betyr det at de samme elektronene i ledningene går fram og tilbake noen få cm, fram og tilbake, fram og tilbake (de snur 100 ganger per sekund, dette kalles 50 Hz), og de elektronene som var i boligen din da du flyttet inn, de er der fremdeles, i den samme ledningsbiten, selv flere tiår etterpå. Hvis man har jordfeil? Vil man da miste noen elektroner? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Hva er maks fart for elektrisitet under perfekte forhold? Selve strømmen går svært fort, relativt nært lyshastigheten, mens selve elektronene i ledningene forflytter seg omtrent i gangfart. I og med at vi har vekselstrøm i fordelingsnettet så betyr det at de samme elektronene i ledningene går fram og tilbake noen få cm, fram og tilbake, fram og tilbake (de snur 100 ganger per sekund, dette kalles 50 Hz), og de elektronene som var i boligen din da du flyttet inn, de er der fremdeles, i den samme ledningsbiten, selv flere tiår etterpå. Hmm, det tror jeg egentlig ikke. Elektronene flytter seg med strømmen. Hvis du over tid får belastet en halvperiode mer enn den andre, fex likerettere med kun en diode som bruker kun ene halvperioden, eller du skrur av og på et lys flere ganger på en halvperiode enn en annen, så forflytter de seg. Eller ved jordfeil . Er jo alltid litt lekkasjestrøm. Endret 25. september 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Enig med du Det var igrunn et litt ledende spm over her. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hvordan har det seg at den orginale nintendo DS og DS Lite ikke støtter WPA-kryptering? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Fordi ingen som jobber hos Nintendo kan programmere? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Det kan ingen i Apple heller (tok 2 år før de greide å få MMS til iPhone) Lenke til kommentar
Olum Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hvordan ville fyrverkeri vært i verdensrommet? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Med mindre det er noe luft i raketten smeller det ikke ^^ Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hvorfor smeller det da på sci.fi filmer? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Fordi Star Wars uten lyd ville vært helvetes kjedelig.. det er FILM. Ikke virkelighet. Det er ingen store flamme eksplosjoner i verdensrommet heller..og ingen hylende TIE fighter lyder. Men det hadde blitt veldig kjedelig om filmene skulle holde seg til virkelighetens fysikk. Endret 25. september 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Med mindre det er noe luft i raketten smeller det ikke ^^ Tradisjonelt (svart)krutt kan eksplodere uten luft, det lager luften sin selv såvidt jeg husker. Men det vil neppe komme farger, da disse krever luft for å brenne, og dermed lage de fargerike flammene. Lenke til kommentar
Kea Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hvordan har det seg egentlig at skum ser hvitt ut når det egentlig reflekterer en hel masse farger? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Fordi kombinasjonen av alle farger blir hvitt i vårt syn. Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 En lærer har elever, men hva har en mentor? Lærling i noe form? Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 har nettopp vært sjuk men sliter litt med hoste enda. når jeg ikke ligger i senga, så hoster jeg sjeldent, 10 ganger per dag kanskje. Men når jeg legger meg til å sove, så begynner jeg å hoste noe voldsomt, og kan ikke sove liggende og jeg må sove sittende. Hvorfor? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Hvorfor promper vi alltid først uansett? Klarer prompen å snike seg forbi bæsjen? Lenke til kommentar
Colb Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Bærsjen dytter jo luft utover? må vel være derfor man promper først. det jeg er fasinert over er hvordan man automatisk kjenner forskjell mellom bærsj og fis. men hvem har vel ikke vært i tvil en gang i blandt? ^^ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Jo, men om prompen ligger mellom to bæsjer. Hvordan klarer den å presse seg frem? Lenke til kommentar
Colb Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 gass har jo mye høyere flyktighet enn bærsj, så ser for emg at den greier å presse seg langs sidene av bærsjen. tarmen er jo "takket" på innsiden så det må jo bli litt gass som presser seg fram for hvert "hakk"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå