Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

I videoen ser man også at de har en maskin som bryter vannoverflaten. Lignende er det for profesjonelle stupere på 3-10m.

Jeg la ikke merke til det, men om de har boblegenerator er det jo noe helt annet. Da kan det overhodet ikke sammenlignes med å stupe i "vanlig" vann.

Hadde de ikke hatt boblemaskin, og mannen f.eks hadde landet på magen, hadde alt av innvoller sprekt, knust og revnet.

Vannoverflate er ikke noe å kødde med, men folk som aldri har hoppet fra høyere enn 2 meter har en tendens til å ikke skjønne det.

Er du sikker på det? Jeg har fått det fortalt at slike boblemaskiner har relativt liten innvirkning på kreftene når det gjelder å treffe vannet. I tilegg skal det nevnes at folk vel har overlevd å hoppe fra 70-80 meter ned i saltvann såvidt jeg vet. Men det er langt fra uproblematisk.

AtW

De har ganske betydelig innvirkning, da hele overflatespenningen fjernes, og det er denne som gjør vondt å treffe. Da jeg drev med stuping ble boblemaskinen alltid brukt når noen skulle prøve nye avanserte stup fra høyder på #M og over. Da er det ganske ufarlig om man er uheldig og lander på rygg mage.

Jeg tror ikke noen har overlevd 80M ned i saltvann, uten noe som bremser, eller en sinnsykt heldig tilfeldighet med en bølge som bryter e.l.

Mythbusters testet jo dette, og Buster var dead meat gang på gang når de slapp ham fra rundt 40M, med en slegge foran seg for å forsøke å bryte hinna.

Jeg har fått det fortalt at slike boblemaskiner har relativt liten innvirkning på kreftene når det gjelder å treffe vannet.

Trodde boblemaskinene primært var der for å vise hopperene hvor vannoverflaten var, slik at de timer akrobatikken til de treffer overflaten, og ikke bassengbunnen. Det er primært et problem i basseng da, hvor overflaten blir veldig rolig.

Boblemaskinen er som sagt primært en sikkerhetsinnretning, for å dempe kraften av sammenstøtet ved å fjerne vannhinna/overflatespenningen.

Jeg ser at jeg antakelig blander litt her, jeg tenkte på de inntretningene de bruker under stupekonkurranser, jeg mistenker du tenker på en maskin som lager større bobler fra bunnen av bassenget, det vil nok kunne få ned massetettheten endel, og således hjelpe. (tenkte ikke så mye på navnet, men du kaller det jo boblemaskin, det som brukes under konkurranser passer ikke så godt med den beskrivelsen)

Ellers er det vel jevnt over sjeldent farlig å lande uheldig fra normale stupehøyder i innendørs bassang? (selv om det sikkert kan være svært ubehaglig)

Mythbusters-testen er ikke noe å stole på, de opererte med krefter som tilsa en stopp på bare 2 cm, dermed er g-kreftene de målte garantert peak-verdier, som i seg selv ikke sier så mye uten å vite andre parametre.

Jeg tror det har vært branner på oljeplattformer o.l der folk har overlevd fall fra den høyden. Det er ihvertfall flere titalls folk som har overlevd selvmordsforsøk fra golden gate som er 66 meter høy (og da prøver de neppe særlig hardt å lande riktig heller)

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen jeg tenker på tror jeg ikke brukes i stupekonkurranser, men derimot i treningen til disse. Kanskje hovedsaklig for å gjøre det mindre nifst å prøve seg på nye stunts.

Det er nok ikke livstruende å lande feil fra 5M, men jeg tror ikke "militærstup"(henda på ryggen) eller mageplask fra 10M er veldig sunt. Føles nå hvertfall ikke veldig godt, som du påpeker.

Ang. Golden Gate; jeg er usikker på om stup eller hopp(beina først) er farligst. Ved optimal landing er muligens stup best, men lander man på beina er det jo betraktelig mindre sjanse for å skade hodet. Sko og bekledning kan kanskje ha en viss effekt. Men jeg antar likevel de som overlever Golden Gate-hopp stort sett både besvimer og knekker endel bein i føtter og legger.

Lenke til kommentar
On-topic: Hva slags stråling er det egentlig? Hvilket frekvensområde?

2,4GHz

Faktisk i ca. samme frekvensområde som mikrobølgeovner og enkelte radarsystemer.

Er dette grunnen til at når eg sitter og ser på livestream på nett og kona starter mikroen så fryser streamen?

Opplevd det flere ganger. Har tenkt at det hadde noe med lite buffer å gjør i tillegg til at mikrostarten forstyrrer trådløsen.

Lenke til kommentar
må det alltid være noen fattige land i verden for at andre skal holde seg rike? må det være en slik balanse?

For at noen skal kunne være rike så må noen være fattige. Hvis alle er like rike/fattige, så blir det meningsløst å snakke om fattig og rik. Men resurssene kunne være bedre fordelt, så vi må ikke ha den fordelingen vi har i dag.

Hva som gjør land rike og fattige kommer nok an på mange faktorer, bl. a hvilke og hvor mye man har av ymse ressurser, hvordan inntektene fra disse ressursene fordeles i samfunnet, antall innbyggere, gjennomsnittlig levealder osv osv

Lenke til kommentar
Er dette grunnen til at når eg sitter og ser på livestream på nett og kona starter mikroen så fryser streamen?

Opplevd det flere ganger. Har tenkt at det hadde noe med lite buffer å gjør i tillegg til at mikrostarten forstyrrer trådløsen.

Det kan være. I teorien skal egentlig mikrobølgeovner godt skjermet. Men som Albert Einstein sa: "In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not."
Lenke til kommentar
Muligheten for full anonymitet er til stede om en kan få full kontroll over en annen pc, og få lagt inn en proxy på denne.

En del ler av at "slikt skjer ikke med meg" når det dukker opp sikkerhetshull som kan gi utenforstående full tilgang på offerets pc. Men det er jo nettopp tilfeldige hjemmebrukere med grei linje som er ideelle for å få en anonym port til internett.

Nja, ville ikke kallt tilfeldige hjemmebrukere alene som en sikker anonym port til internett. Greit nok til småting som ingen vil etterforske noe særlig, men skulle du gjordt noe virkelig alvorlig så er det jo bare en kjapp tlf til ISP-en til hjemmebrukeren du gikk via og for å hente IP/datalogger og gå den veien.

Uansett så fungerer jo Tor på akkurat det prinsippet at tilfeldige hjemmebrukere (frivillige såklart) blir brukt som proxier som bare videresender tilsynelatende meningsløs kryptert data fra en anonym kilde.

Lenke til kommentar

En måleenhet for vinkler, heter på engelsk "grads", forkortet "gra" på kalkuklatoren. Grads deler en sirkel inn i 400 deler, og må ikke forveksles med grader (degrees) som deler sirkelen i 360 deler. Har denne enheten noe norsk navn? Hva er nytteverdien av denne enheten, sammenlignet med orinære grader og radianer?

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Hva er nytteverdien av denne enheten, sammenlignet med orinære grader og radianer?
Den er basert på 10-tallsystemet, og brukes visstnok i landmåling. Men bortsett fra det er den ganske ubrukelig når vi har andre såpass etablerte standarder.

Du finner den på enkelte orienteringskompass hvis du er (u)heldig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

http://en.wikipedia.org/wiki/Coldest_tempe...corded_on_Earth

The coldest natural temperature ever recorded on Earth was −89.2°C (−128.6°F) at the Russian Vostok Station in Antarctica July 21, 1983.[1] Lower temperatures have been achieved artificially, including a record cold temperature of 100 pK, or 1.0 × 10-12 K in 1999.[2]

hva er pk? jeg prøve å lese litt men forstod ikke det. hvor lav er den målte temperaturen?

Lenke til kommentar
Det er veldig vanskelig og forestille seg ikke-karbonbasert liv uten vann.

Hva med liv basert på elektriske pulser og ledende metaller? Altså liv som vi ikke kjenner det, men fortsatt liv.

Med forholdene lagt til rette så vil jo det kunne leve i alle miljøer omtrent, med og uten vann og kanskje til og med kun utvikles en gang og leve til planeten dukker under.

Lenke til kommentar
Det er veldig vanskelig og forestille seg ikke-karbonbasert liv uten vann.

Hva med liv basert på elektriske pulser og ledende metaller? Altså liv som vi ikke kjenner det, men fortsatt liv.

Med forholdene lagt til rette så vil jo det kunne leve i alle miljøer omtrent, med og uten vann og kanskje til og med kun utvikles en gang og leve til planeten dukker under.

Greia er at det er vanskelig å lete etter noe du ikke vet hva er. Det eneste stedet vi vet om med liv er nettopp jorden og derfor leter vi etter liv som ligner på det vi finner her.

Når vitenskapen eventuelt klarer å skape liv i laboratorier/simuleringer som er basert på andre ting enn vann, karbon og oksygen så blir det helt sikkert føyd til lista over ting man leter etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...