Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Men nå til et spørsmål: Har man en kjangs for å overleve om man oppnår terminalfart i luften, og sikter for et sandtak? Tenk under perfekte forhold nå. Vil tro at det hjelper en del om sanden er helt tørr.

Vil tro at motstanden du møter er så stor at du skal være svært heldig om du overlever. Saueull derimot tror jeg hadde fungert, men da burde nok ullen vært noen hundre til tusen meter dyp før farten hadde stoppet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

for noen sider siden spurte jeg om man tok for eksempel NRK, BBC, microsoft, discovery og slike brukernavn på youtube, kan man da miste dem? har NRK krav på å få bruke NRK på youtube?

jeg har spurt tidligere også, men da fikk til svar at det var spurt om før og at jeg måtte søke, men jeg fikk ingen søkeord. så kan noen svare meg nå?

Lenke til kommentar
Ja. Så lenge du stuper, og ikke treffer vannflaten i en ubehagelig stilling.

Vær så snill å ikke svare på ting du ikke vet, det er jo rett og slett farlig.

Verdens beste klippestupere går vel ut fra rundt 45 meter. Om ikke de beregner å treffe vannflaten akkurat når en bølge bryter, samtidig som kroppen treffer perfekt - i tillegg til at man må være topptrent - brekker du en haug med ben, og dør sannsynligvis. Alle de klippestuperne har en del brister og brudd i hender og armer på samvittigheten.

Saltvannsoverflate er HARD når man kommer opp i litt fart.

Okey, hva med 100 + meter? Hvorfor er det ingen som har prøvd?

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=4uHkyMh9FW4

172 foot dive, er ikke sikker på hvor mange meter, mend et ser helt sinnsykt ut.

Her ser vi at 52 meter er verdensrekord, og det er i ferskvann. Saltvann er mye, mye hardere. Antagelig er 52 meget nær grensa for hva som er mulig å overleve i ferskvann, i saltvann ligger grensen som sagt et sted rundt 40-45, med alle forhold til rette.

Lenke til kommentar
I videoen ser man også at de har en maskin som bryter vannoverflaten. Lignende er det for profesjonelle stupere på 3-10m.

Jeg la ikke merke til det, men om de har boblegenerator er det jo noe helt annet. Da kan det overhodet ikke sammenlignes med å stupe i "vanlig" vann.

Hadde de ikke hatt boblemaskin, og mannen f.eks hadde landet på magen, hadde alt av innvoller sprekt, knust og revnet.

Vannoverflate er ikke noe å kødde med, men folk som aldri har hoppet fra høyere enn 2 meter har en tendens til å ikke skjønne det.

Lenke til kommentar
må det alltid være noen fattige land i verden for at andre skal holde seg rike? må det være en slik balanse?

Det må ikke være slikt, nei.

Men i valget mellom å bli rikere eller å hjelpe andre, så vil de fleste velge å bli rikere.

Toth:

Hva er det som gjør en saltvanns overflate hardere enn en ferskvanns overflate?

Jeg ser ikke helt hvordan forskjellen i densitet skulle ha innvirkning på den initielle kollisjonsenergien utover det at saltvannet tar mer energi å fortrenge - men da er kollisjonen allerede over.

Edity: Woops, det var en rho i uttrykket allikavel, sorry :)

Kilde er exchange.dnv.com/OGPI/OffshorePubs/Members/rp-c205.pdf - side 81 og utover for dem som er interesserte.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

datamaskiner, ladere PS3 og slikt blir varmt ved bruk. derfor har de vifter. man vil jo ikke at de skal smelte, men leder komponentene inne strømmen dårligere når de er varme?

Lenke til kommentar
Toth:

Hva er det som gjør en saltvanns overflate hardere enn en ferskvanns overflate?

Jeg ser ikke helt hvordan forskjellen i densitet skulle ha innvirkning på den initielle kollisjonsenergien utover det at saltvannet tar mer energi å fortrenge - men da er kollisjonen allerede over.

Jeg er ingen fysiker, men jeg antar at den høyere tettheten naturlig nok gjør impact hardere? Man flyter jo mye bedre i saltvann enn i ferskvann og, kan ikke se hvorfor dette ikke har en betydning ved hopp/stup. I likhet med at det vil være farligere å stupe i våt sement eller maling, enn i rent vann?

Jeg snakker mer av erfaring enn teori om overflatehinne fersk/salt, som tidligere stuper kan jeg love deg at du merker forskjell på de to flatene. Stup fra 5 meter med fin landing i basseng er knapt merkbart, mens 5 meter stup i havet kjennes alvorlig godt i skuldre og andre steder.

Endret av toth
Lenke til kommentar
I videoen ser man også at de har en maskin som bryter vannoverflaten. Lignende er det for profesjonelle stupere på 3-10m.

Jeg la ikke merke til det, men om de har boblegenerator er det jo noe helt annet. Da kan det overhodet ikke sammenlignes med å stupe i "vanlig" vann.

Hadde de ikke hatt boblemaskin, og mannen f.eks hadde landet på magen, hadde alt av innvoller sprekt, knust og revnet.

Vannoverflate er ikke noe å kødde med, men folk som aldri har hoppet fra høyere enn 2 meter har en tendens til å ikke skjønne det.

Er du sikker på det? Jeg har fått det fortalt at slike boblemaskiner har relativt liten innvirkning på kreftene når det gjelder å treffe vannet. I tilegg skal det nevnes at folk vel har overlevd å hoppe fra 70-80 meter ned i saltvann såvidt jeg vet. Men det er langt fra uproblematisk.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har fått det fortalt at slike boblemaskiner har relativt liten innvirkning på kreftene når det gjelder å treffe vannet.

Trodde boblemaskinene primært var der for å vise hopperene hvor vannoverflaten var, slik at de timer akrobatikken til de treffer overflaten, og ikke bassengbunnen. Det er primært et problem i basseng da, hvor overflaten blir veldig rolig.

Toth:

Jepp - redigerte innlegget mitt - vann densitet har linjær innvirkning på kollisjonskrefter - så kollisjonen vil være 2.5% hardere i saltvann enn i ferskvann.

Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Jeg har fått det fortalt at slike boblemaskiner har relativt liten innvirkning på kreftene når det gjelder å treffe vannet. I tilegg skal det nevnes at folk vel har overlevd å hoppe fra 70-80 meter ned i saltvann såvidt jeg vet. Men det er langt fra uproblematisk.

AtW

De har ganske betydelig innvirkning, da hele overflatespenningen fjernes, og det er denne som gjør vondt å treffe. Da jeg drev med stuping ble boblemaskinen alltid brukt når noen skulle prøve nye avanserte stup fra høyder på #M og over. Da er det ganske ufarlig om man er uheldig og lander på rygg mage.

Jeg tror ikke noen har overlevd 80M ned i saltvann, uten noe som bremser, eller en sinnsykt heldig tilfeldighet med en bølge som bryter e.l.

Mythbusters testet jo dette, og Buster var dead meat gang på gang når de slapp ham fra rundt 40M, med en slegge foran seg for å forsøke å bryte hinna.

Jeg har fått det fortalt at slike boblemaskiner har relativt liten innvirkning på kreftene når det gjelder å treffe vannet.

Trodde boblemaskinene primært var der for å vise hopperene hvor vannoverflaten var, slik at de timer akrobatikken til de treffer overflaten, og ikke bassengbunnen. Det er primært et problem i basseng da, hvor overflaten blir veldig rolig.

Boblemaskinen er som sagt primært en sikkerhetsinnretning, for å dempe kraften av sammenstøtet ved å fjerne vannhinna/overflatespenningen.

Lenke til kommentar
Boblemaskinen er som sagt primært en sikkerhetsinnretning, for å dempe kraften av sammenstøtet ved å fjerne vannhinna/overflatespenningen.

Nja :)

Å spyle vann på overflaten genererer bølger, og bølgene medfører at du får en gradvis økning av "kollisjonsareal" (først slår du inn i bølge toppene, og så til slutt i bølgebunn). Det medfører at du bremser over en lengre distanse, og dermed er kraften i sammenstøtet mindre.

Boblemaskinene genererer også litt bølger, men de reduserer tettheten til vannet der du treffer, som da også reduserer sammenstøtet.

Begge effektene trodde jeg var nokså minimale dog, i forhold til hvordan du holder hendene/føtter i det du treffer overflaten - men jeg bøyer meg gjerne for praksis; teorien på dette området er nokså grov :)

Lenke til kommentar

Toth:

Jepp - redigerte innlegget mitt - vann densitet har linjær innvirkning på kollisjonskrefter - så kollisjonen vil være 2.5% hardere i saltvann enn i ferskvann.

Ja, det er det jeg har hørt også.

AtW

Lenke til kommentar

Nja :)

Å spyle vann på overflaten genererer bølger, og bølgene medfører at du får en gradvis økning av "kollisjonsareal" (først slår du inn i bølge toppene, og så til slutt i bølgebunn). Det medfører at du bremser over en lengre distanse, og dermed er kraften i sammenstøtet mindre.

Boblemaskinene genererer også litt bølger, men de reduserer tettheten til vannet der du treffer, som da også reduserer sammenstøtet.

Begge effektene trodde jeg var nokså minimale dog, i forhold til hvordan du holder hendene/føtter i det du treffer overflaten - men jeg bøyer meg gjerne for praksis; teorien på dette området er nokså grov :)

Jeg er usikker på om vi snakker om samme type maskin, jeg snakker om et luftrør i bunnen av bassenget, som spyr ut luft og dermed sender et konstant boblekok opp som bryter overflaten ganske fullstendig.

Hadde primæroppgaven til boblene vært å vise hvor man skal lande, hadde det jo vært liten vits å ha en slik maskin i haller med maks 10M brett? :)

For å si det på en annen måte: Å lande på rygg fra 5M med bobler går hvertfall greit, men uten bobler er det j***a vondt :p

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...