Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man bruke Bosch og Black&Decker sine kappskiver på en Fein-maskin?

Man kan i hvertfall bruke noe av Bosch sitt på Fein sin enkleste maskin (uten quick-release), men ikke omvendt. Det kommer av at den simpleste Fein-maskinen, bare har to plater som man strammer bladet imellom.

Lenke til kommentar
Hvordan lager man farger til maling (som brukes til alt fra tekstil til spray lakkering) ?

Man bruker ulike såkalte pigmenter, som i praksis kan være alt fra oksyderte metaller (f.eks kadmiumgult), via mineraler (f.eks okergult og koboltblå) til plantefarger og dyreekstrakter (f.eks purpurrødt som tidligere ble fremstilt fra purpursnegler). Det finnes ikke noen typer stoff som alene kan framstille alle tenkelige farger, så selv rent kjemisk vil blåfarger oppføre seg litt anderledes enn rødfarger. Bl.a blekes rødfarger mer enn blåfarger i sollys, f.eks var gammelrosa opprinnelig bare en solbleket rødfarge.

Lenke til kommentar
Hvor mange kroner (dersom det er noen) blir årlig lagt til i Norge? Jeg tenker ikke på penger vi tjener.
4

Anskaffelse av sedler og mynter

I 2008 har Norges Bank fått levert 25,6 millioner 50-kronesedler, jf. figur 15. Reduksjonen i leveranser de to siste årene skyldes at produksjonskapasiteten ble utnyttet fullt ut før Norges Banks Seddeltrykkeri ble avviklet sommeren 2007. Norges Bank kjøper nå sedler fra eksterne leverandører. 010203040506070809010020042005200620072008Mill stkFigur 15: Innkjøp av sedler og myntSedlerMynt

Innkjøpsvolumet av mynter har gått noe ned i forhold til 2007. Det er lavere volum på alle valører med unntak av 10-kronemynten.

7

Det Norske Myntverket leverte i 2008 76,6 millioner mynter fordelt på 0,5 millioner 20-kronemynter, 5,2 millioner 10-kronemynter, 5,5 millioner 5-kronemynter, 46 millioner 1-kronemynter og 19,4 millioner 50-øremynter.

Kilde

Lenke til kommentar
I spill, så har man noe som kalles First-Person-Shooter, og Third-Person-Shooter. Men hva er Second-Person-Shooter?

Jeg er førsteperson. Du er andreperson. Han, hun og det/den er tredjeperson. I førsteperson ser du gjennom øynene til spillkarakteren (den er deg). I tredjeperson ser du spillkarakteren i helfigur fra avstand (den er han). Jeg vet ikke hvordan det ville vært å se spillfiguren i andreperson, men jeg kan tenke meg at det ville være lite hensiktsmessig.

Spørsmål: Er det på noen måte skadelig å ha den bærbare PC-en på fanget?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Spørsmål: Er det på noen måte skadelig å ha den bærbare PC-en på fanget?

Det er en del teorier om at langvarig bruk av varme laptoper på fanget kan gi en del dårligere sædproduksjon.

Dette fordi laptopen varmer opp skrittet. Og nøttene dine henger på utsiden av den grunn at de skal ha lavere temperatur enn resten av kroppen.

Om det er skadelig for jenter derimot er kanskje mer tvilsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

finnes det noen oppfinnelser laget for å kjøle ned pungen? jeg vil ikke ha en, men hadde vært interessant å hvite om det finnes, og hvordan det har fungert for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...