Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Dersom ein klatrar høgare opp i atmosfæren, slik at trykket blir lågare, så blir også koketemperaturen for vatten lågare. Dette gjeld vel for alle substansar?

Ja, dette gjelder alle substanser. En væske koker når damptrykket over væsken er lik atmosfæretrykket. Damptrykket avhenger av temperaturen, og når atmosfæretrykket er lavere trenger du ikke så høyt damptrykk for at væsken skal koke. Dermed trenger du heller ikke å varme væsken så mye før den koker.

Med vatten så blir frysepunktet også lågare når trykket blir det, dette er vel spesielt for vatten? I og med at vatten er spesielt, og utvidar seg når det fryser?

Frysepunktet til vann synker når trykket øker. Ellers stemmer det du sier - for de aller fleste stoffer er det omvendt, dvs. at frysepunktet (evt. smeltepunktet) stiger med økende trykk. Det finnes andre faseoverganger som oppfører seg på samme måte som vann/is, så som overgangen mellom to forskjellige strukturer (allotroper) av sølvjodid (AgI), men når det gjelder overgangen mellom væske og fast stoff så er vel vann ganske spesielt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva jeg tror skjer:

1. Nødvendig for punkt 3.

2. Gi hjernen mye oksygen.

3. Fjern en del blod og derfor oksygen fra hjernen.

4. Blås slik at du ikke får nytt oksygen.

5. Du svimer muligens av.

Det er nok den raske overgangen fra mye til lite oksygen som gjør det. Det eneste som er farlig med det er nok bare det at du kan svime av og slå deg når du faller, ellers er det nok bare som å holde pusten.

Jeg har ikke noen kilde på dette så ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar

Vi gjorde en lignende variant på barneskolen. Vi var vel en 20-30 stykker som gjorde det ca. 10 ganger hver. Altså, 300 ganger uten varige skader. Men det sies at det kan være farlig, og til og med dødelig. Jeg er selv ikke sikker, men tror dette kan stemme. Jeg kan ikke se for meg at det er direkte dødelig (det er jo bare mangel på oksygen til hjernen i noen sekunder, en må vel oppover mot et minutt før man risikerer permanent hjerneskade?), men jeg tror det kan være dødelig om en gjør det alene, siden man kan svime av og for eksempel kveles av sin egen tunge eller noe slikt.

Det er bare min synsing. :)

Lenke til kommentar

Vel, det er jo i prinsippet nett det samme som skjer med en falldød. Altså en som har hengt i klatretau og blir for fort tatt ned. De døde jo som fluer etter slike redningsaksjoner.

Samt personer med kraftig nedkjøling, selv om i de tilfellene så er det jo litt andre faktorer inni bildet også...

Men det er jo et slags lite sjokk. Kroppen klarer ikke å holde blodtryket til hodet oppe, da beina plutselig krever store mengder.

Lenke til kommentar
Med vatten så blir frysepunktet også lågare når trykket blir det, dette er vel spesielt for vatten? I og med at vatten er spesielt, og utvidar seg når det fryser?

Frysepunktet til vann synker når trykket øker. Ellers stemmer det du sier - for de aller fleste stoffer er det omvendt, dvs. at frysepunktet (evt. smeltepunktet) stiger med økende trykk. Det finnes andre faseoverganger som oppfører seg på samme måte som vann/is, så som overgangen mellom to forskjellige strukturer (allotroper) av sølvjodid (AgI), men når det gjelder overgangen mellom væske og fast stoff så er vel vann ganske spesielt.

Tusen takk for veldig godt svar!

Ser at eg tenkte ganske feil på vann/is -overgangen.

Ein kan vel bruke disse 'reglane' andre vegen også? Du seier at frysepunktet går ned når trykket går opp (ser logikken nå), da kan ein vel også seie at frysepunktet går opp når trykket går ned? :)

Lenke til kommentar
Ein kan vel bruke disse 'reglane' andre vegen også? Du seier at frysepunktet går ned når trykket går opp (ser logikken nå), da kan ein vel også seie at frysepunktet går opp når trykket går ned? :)

Jepp, det kan man, opp til et frysepunkt på 0,01 °C ved et trykk på 0,006 bar. Da er man ved vannets trippelpunkt, og blir trykket lavere da, så går man direkte fra fast is til vanndamp (såkalt sublimasjon).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

http://www.itavisen.no/823608/naa-kommer-laser-3d

her er det snakk om laser 3D skjerm. jeg har sett litt skriverier om 3D TV der, men har ikke fått med meg om man må bruke briller på noen av disse.

hvis ikke, hvordan kan man se 3D uten briller?

edit: om jeg skulle ha faket min egen død, men fremdeles levd et brukbart liv i en ny by. hva måtte jeg ha gjort da? hvor skulle jeg har fått identiten min fra? jeg antar at det er mye lettere å gjøre slikt om man bor sammen med en partner.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

her er det snakk om laser 3D skjerm. jeg har sett litt skriverier om 3D TV der, men har ikke fått med meg om man må bruke briller på noen av disse.

3D sees stort sett alltid med tilhørende briller. Det er to typer 3D-briller, de som har blått og rødt glass (eller rødt og grønt), og de brillene som veksler mellom å lukke for det ene eller andre øyet.

Den første typen viser et dobbeltbilde med med komplementærfarger til de fargete glassene i brillene, og resultatet er ganske bra på sort-hvitt-bilder og ikke spesielt bra på fargebilder.

Den andre typen er koblet til og synkronisert med fjernsynsmonitoren, som vekselvis viser bilder som skal sees av det ene eller andre øyet. Både 3D-effekten og fargene er fremragende på denne typen 3D.

Jeg mener også å ha lest om en teknologi som skal vise de to bildene ut gjennom smale vertikale spalter i monitorens overflate. Spaltene er litt vinklet litt i forhold til hverandre slik at hvert øye ser sitt bilde. Denne typen kan brukes helt uten briller, men teknologien fungerer kun på en bestemt avstand for hver seer, avhengig av hvor trangt øynene sitter på personen.

For alle tre typene må seeren ha øynene plassert vannrett, å ligge på siden i sofaen fungerer ikke, da vil 3D-effekten elimineres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

kan man sette et sagblad på en vinkelsliper? tenker ikke på en slik for å kappe metall, men en slik for å kappe treverk. lages det sagbladet til vinkelsliper?

Lenke til kommentar

Vi fikk en liten oppgave istad på skolen. Bare for gøy selvfølgelig, men har lyst å løse den.

En firkant. Du skal tegne en sammenhengende strek som begynner utenfor firkanten og krysser alle strekene èn gang. En strek er som vist på tegningen. Krysser du en strek to ganger, så telles det ikke. Er det virkelig mulig?

post-136745-1253266194_thumb.jpg

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Vi fikk en liten oppgave istad på skolen. Bare for gøy selvfølgelig, men har lyst å løse den.

En firkant. Du skal tegne en sammenhengende strek som begynner utenfor firkanten og krysser alle strekene èn gang. En strek er som vist på tegningen. Krysser du en strek to ganger, så telles det ikke. Er det virkelig mulig?

Komplett umulig. :)

Lenke til kommentar

3D sees stort sett alltid med tilhørende briller. Det er to typer 3D-briller, de som har blått og rødt glass (eller rødt og grønt), og de brillene som veksler mellom å lukke for det ene eller andre øyet.

Den første typen viser et dobbeltbilde med med komplementærfarger til de fargete glassene i brillene, og resultatet er ganske bra på sort-hvitt-bilder og ikke spesielt bra på fargebilder.

Den andre typen er koblet til og synkronisert med fjernsynsmonitoren, som vekselvis viser bilder som skal sees av det ene eller andre øyet. Både 3D-effekten og fargene er fremragende på denne typen 3D.

Jeg mener også å ha lest om en teknologi som skal vise de to bildene ut gjennom smale vertikale spalter i monitorens overflate. Spaltene er litt vinklet litt i forhold til hverandre slik at hvert øye ser sitt bilde. Denne typen kan brukes helt uten briller, men teknologien fungerer kun på en bestemt avstand for hver seer, avhengig av hvor trangt øynene sitter på personen.

For alle tre typene må seeren ha øynene plassert vannrett, å ligge på siden i sofaen fungerer ikke, da vil 3D-effekten elimineres.

Det er også en teknologi som for meg virker svært interresant. Den baserer seg på å spore hvor hodet ditt befinner seg, vha. for eksempel samme teknologi som WiiMote. Se eksempel på det her:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...