Bytex Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Koking er også basert på urenheter i beholderen eller vannet. Hvis man tar 100% sterilt vann i en 100% steril beholder i et lukka miljø vil det ikke koke i det hele tatt. Men med en gang du tar det ut av miljøet, vil det fosskoke og sprute over, fordi det da kommer urenheter utenfra i vannet med en gang. Det kalles "superheating". Endret 15. september 2009 av Bytex Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) i brusen ser du at det er masse bobler fra starten av, samme med springvannet. Jeg mener når man ser at glasse er helt fritt for luft, vannet er 100% klart ute en eneste bobble, men etter at glasset har stått en stund så har det samlet seg opp bobbler over hele glasset, hadde det vert luft i en ujevnhet fra før, så hadde du sett det, isåfall når det er så mye. Regner med at vannet ikke "stjeler" oksygenet fra lufta heller, da hadde det vel brusa som bare faen i sjøen Endret 15. september 2009 av myrdan Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 [...]vannet er 100% klart ute en eneste bobble[...]Regner med at vannet ikke "stjeler" oksygenet fra lufta heller[...] Luft løser seg i vann og trenger ikke å være der i bobleform. Akkurat som salt, selv om det ikke ligger masse saltkrystaller i bunnen av glasset og vannet er helt klart, kan vannet likevel være salt. Så, jo, vann stjeler oksygen fra lufta (og nitrogen og CO2 og argon...). Det er f.eks dette løste oksygeet som fiskene "puster". Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Sjøen og alle elver ER brus. Det er kullsyre i dem. Hvis du vil lage krystallklare isbiter, kan du koke vannet noen ganger for å bli kvitt all gassen som er oppløst i det, deretter fryse det til isbiter. Det er gass i isbitene som gjør at de ikke er klare. Endret 15. september 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Fyrer løs med dagens rasjon: 1) Hvorfor er så også si alle (om ikke alle) campingvogner hvite? Får du kjøpt fabrikknye i fargene grønn, lilla eller rosa med oransje prikker? 2) Hvorfor er det så farlig å gi ifra seg sitt kontonr? Er det noen som sitter på mulighet til å tømme kontoen din dersom de får tak i kontonummeret ditt? 3) Noen som har peiling på hvor jeg muligens kan ha hørt sitatet "New day same shit" / "Same shit different day"? (Kanskje litt merkelig spørsmål...) Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Fyrer løs med dagens rasjon:1) Hvorfor er så også si alle (om ikke alle) campingvogner hvite? Får du kjøpt fabrikknye i fargene grønn, lilla eller rosa med oransje prikker? Grunnen til at de ikke er rosa med oransje prikker er at de ville distrahert de andre trafikantene. Hvorfor man ikke får de i andre fornuftige farger enn hvit vet jeg ikke Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hva er det som lager lyden når man f.eks. "knekker" fingrene? (Jeg snakker ikke om å brekke bein i fingerene, men å bøye de bakover til man hører et "knekk") Hvorfor må man liksom "lade" opp fingrene før man kan gjøre det igjen? Også finnes det noen korrelasjon mellom det og leddgikt senere i livet? Dette er et spørsmål jeg har lurt på i lang tid, men ikke funnet noe tilfredsstillende svar. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Poppelyden som kommer når en kiropraktor fikser ryggen regner man ihvertfall med kommer fra Kavitasjon Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 1) Hvorfor er så også si alle (om ikke alle) campingvogner hvite? Jeg antar at de som produserer den typen ytterplater som campingvogner som oftest bygges av, kun lager disse hvite. Men hvorfor? Tja, det er mulig det bare har blitt sånn, omtrent like lite begrunnet som hvorfor de fleste plast- og stålbåter også er stort sett bare hvite. Blant campingbilene derimot er det faktisk ganske mange som har andre ytterfarger enn hvitt. Campingbiler velges faktisk av helt andre mennesker enn campingvogner, det kan man bl.a se på caravanmesser. På campingvognstandene ser man ganske mye t-skjorter, rutete flanellskjorter og ingen slips. Det serveres øl (alkoholfritt eller pils). På campingbilstander er det mer dressjakke og hvit skjorte, og det nippes forsiktig til vin i stettglass. I det siste har det også blitt ganske mange hvite personbiler, og min personlige mening er de ser ut som yrkesbiler som ikke har rukket å bli dekorert enda. Min konklusjon: Hvitt er kjedelig og fantasiløst, både på personbiler, båter og campingvogner. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) HEEEEY! Bilen min er hvit, ikke snakk stygt om den! :-) Innrømmer at hvitt ikke var førstevalget mitt, men jeg har lært meg å bli glad i den. Kjøpte den brukt, så jeg fikk ikke velge farge fra øverste hylle. Hvitt er vel heller ikke fantasiløst. I en periode var de så sjeldne at de som kjøpte hvitt skilte seg ut. Røde biler eller sølvgrå, derimot... Men en rød campingvogn ville vært noe nytt. Endret 15. september 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hvordan kan vi ikke-fargeblinde vite hva fargeblinde ser? Broren min er så fargeblind man kan bli (han ser nesten ikke forskjell på noen farger), men hvordan kan han forklare for meg hva han ser? Når han ser rødt, blir det grønt for ham, eller blir grønt rødt for ham? Det kan ikke en gang han selv vite, for han har jo aldri sett forskjell på rødt og grønt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Men en rød campingvogn ville vært noe nytt. Enig. Her er forresten en svenske som tørs å skille seg ut, både i form og farge: http://hem.bredband.net/heavy1/dreamliner/page_01.htm Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ved forrige valg måtte man ikke legitimere seg. Hvordan hindret man da at folk stemte i andres navn? Lenke til kommentar
simentp Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 hvor mange LED pærer er det i Samsungs 42'' LED tv? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ved forrige valg måtte man ikke legitimere seg. Hvordan hindret man da at folk stemte i andres navn? Rimelig sikker på at jeg måtte vise legitimasjon, er du sikker på dette? Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hvorfor er innleggstelleren min låst på 400? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg viste også leg, men mange artikler sier at man slapp. Lenke til kommentar
simentp Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hvorfor er innleggstelleren min låst på 400? forde den står på 401 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hvorfor er innleggstelleren min låst på 400? Poster som er postet i del-forumet "Off topic" blir ikke telt med i innleggstelleren. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Hvorfor er innleggstelleren min låst på 400? I noen deler av forumet teller ikke innleggstelleren innleggene, som f.eks. i Sosialt og OT-baren. Men i de andre delene teller den. Hvis du f.eks. har 300 poster i Data-delen av forumet, 100 poster i Bil-delen og 600 poster i den mer sosiale delen, så teller den postene fra Bil og Data, dvs. 400 poster Edit: KongKake var før meg Endret 15. september 2009 av ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå