Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det er vel i grunn det beste kompromisset som kunne komme ut av det. De vil ikke ha fulle folk, greit nok, de vil heller ikke forby ølsalg i gud vet hvor mange dager før valget.

De sender også ut et signal om hvordan de vil ha det, og det er bedre å gjøre noe enn å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor fjerner mand ikke de Gamle, Danske Lover, der ingen lengre tager alvaarligt?

En dag sier kanskje kongen at regjeringa kan dra til hel***e, og så lager han et råd av syv menn fra AKP(ml) og blir diktator!

Jeg fatter ikke at disse lovene fortsatt står. De står jo i direkte motsetning til de lovene vi faktisk bruker.

Ville ikke lovboka blitt tynnere og mer lettlest?

Examination Rules

December 10th, 2008

Legend has it that a bright young student at Cambridge University had unusual request. During an examination one day he popped up and asked the proctor to bring him Cakes and Ale. The following dialog ensued:

Proctor:

I beg your pardon?

Student:

Sir, I request that you bring me Cakes and Ale.

Proctor:

Sorry, no.

Student:

Sir, I really must insist. I request and require that you bring me Cakes and Ale.

At this point, the student produced a copy of the four hundred year old Laws of Cambridge, written in Latin and still nominally in effect, and pointed to the section which read (rough translation from the Latin): “Gentlemen sitting examinations may request and require Cakes and Ale”.

Pepsi and hamburgers were judged the modern equivalent, and the student sat there, writing his examination and happily slurping away.

Three weeks later the student was fined five pounds for not wearing a sword to the examination.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

stemmer det at kongen faktisk kan gjøre det?

og hvorfor endrer de ikke det dansk/norske(?) språket som lovene er skrevet i? er utålmodig på svar.

hva vil det koste meg å kjøpe diskusjon.no og bli "diktator" her? må jeg kjøpe noen andre sider da? jeg regner med at diskusjon.no ikke er til salgs, men jeg lurer.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Hvorfor fjerner mand ikke de Gamle, Danske Lover, der ingen lengre tager alvaarligt?

Den norske grunnloven ble opprinnelig skrevet på Eidsvoll i 1814, og språket den er skrevet i er naturlig nok datidens norske rettskriving, som i praksis var dansk. For å unngå språksamrøre er alle senere oppgraderinger og endringer i grunnloven holdt i samme språkform. Dette for å understreke at grunnloven er en basis som alle andre lover og regler må forholde seg til. Og jepp, grunnloven er endret opptil flere ganger, selv i moderne tid, senest i 2007 ble noen av paragrafene oppdatert/endret. Men fortsatt benyttes samme språkform som ble benyttet i 1814.

Lenke til kommentar
stemmer det at kongen faktisk kan gjøre det?

og hvorfor endrer de ikke det dansk/norske(?) språket som lovene er skrevet i? er utålmodig på svar.

hva vil det koste meg å kjøpe diskusjon.no og bli "diktator" her? må jeg kjøpe noen andre sider da? jeg regner med at diskusjon.no ikke er til salgs, men jeg lurer.

Nei, stortinget kan bare bruke utsettende veto to ganger(?) og innen den tid endre grunnloven. (ps tatt på husk etter samfunnsfag for mange år siden, ta med en klype salt)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

så på "hvordan det lages" i går og det handlet om sagbladet. de sa at bladet ble kjapt varmet opp til 900 grader tror jeg, og slik ble det herdet. bladet gikk på et samlebånd og noe som jeg regner med er elektronisk varmet opp den taggete delen når den gikk gjennom.

går ikke herding ut på å varme opp å kjøle ned kjapt? gjør sagbladet det siden det er så tynt?

Lenke til kommentar
så på "hvordan det lages" i går og det handlet om sagbladet. de sa at bladet ble kjapt varmet opp til 900 grader tror jeg, og slik ble det herdet. bladet gikk på et samlebånd og noe som jeg regner med er elektronisk varmet opp den taggete delen når den gikk gjennom.

går ikke herding ut på å varme opp å kjøle ned kjapt? gjør sagbladet det siden det er så tynt?

Jo, delvis rett.

Men når en varmer opp og kjøler ned raskt vil stålet bli veldig hardt og sprøtt. Da knuses det rett og slett som glass.

Når en varmer opp og kjøler ned raskt, så "ettervarmes" stålet til en lavere temperatur, vanligvis rundt 3-400°C før det blir nedkjølt langsomt derfra. Da anløpes stålet og det blir hardt og seigt samtidig. Det blir litt mykere, men det er et "kompromiss" mellom å bli glasshardt og knuselig til å tåle litt mer juling.

Når de varmer opp og kjøler ned på samlebånd er stålet vanligvis så tynt at det kjøles raskt nok ned til å bli hardt, samtidig som det kjøles langsomt nok ned til å bli anløpt i samme operasjon.

Da jeg lærte å smi stål på maskinistskolen laget vi bl.a meisler (for å hugge i metall). Da lærte vi teknikken med å varme opp stålet til ca 7-800°C (som er nok for herding), deretter kjølte vi det raskt ned til ca 400°C for deretter å la det kjøle langsommere ned til ca 200°C før vi bråkjølte det resten. Vi ble lært hvordan vi kunne se på fargen på stålet hvordan temperatur det hadde.

Ved 800°C er stålet rødglødende, og det lyser. Ved rundt 400°C er blir stålet messinggult, men det gløder ikke. Så venter vi til det blir lilla (300°C) før det blir blekt blått som er ca 200°C. Da er det bare å stappe det i vannbøtta til det slutter å frese. :)

Lenke til kommentar

Når et glass med vann står lenge et sted uten at noen rører det så samler det seg opp en del bobbler i glasset.

Hva er årsaken til det? er det oksygen som blir frigjort fra hydrogenet?

Kan vel ikke være så mye luft i selve vannet fra før, da hadde man vel sett det?

Lenke til kommentar

Gass kan være oppløst i væske, bare tenk på brus.

Det vil altid være gass i vannet, for vannet absorberer denne gassen fra atmosfæren.

Gassen i vannet henger seg fast i spisse punkter i glasset.

Et champagneglass ser kanskje fullkomment ut for deg, men den minste ujevnhet på innsiden av champagneglasset er nok til at en rekke bobler stiger opp derfra.

Det har du sikkert sett.

Jeg antar at det er det samme som skjer med springvann i et kjøkkenglass.

--------------------------------------------------

Jeg har et spørsmål;

Er det meningen at man skal ta kulepennen som ligger på hotellrommene?

Jeg gjør det aldri, for jeg trenger ikke masse kulepenner. Men er dette gratis reklameeffekter, eller nasking?

Ja, jeg vet at man ikke skal ta håndklær. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...