Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. I løpet av en gjennomsnittlig 8-timers natt fiser man 5 ganger med et volum på 130-600 milliliter. Kilde

2. Dårlig ånde puster man ut hele natta

3. I løpet av en natt mister man ganske mye vann i form av svette.

4. Svette + sengetøy som ikke har vært vasket på ukesvis er god mat for midd og svettebakterier. Begge deler produserer lukt.

Disse fire faktorene pluss minimalt med ventilasjon gir den velkjente sovelukta om morgenen.

Lenke til kommentar
Er laserlys mer farlig for meg om jeg har linsene på kontra av?

Vil en flue få kreft om jeg lyser på den lenge nok?

Fun fact: Lyser på en flue i 3-4 sekunder med 50mw grønn laser. Den blir helt blind. Kan slippe den løs og fange den uten problemer.

Begynt med fluer isteden for mus? :p

Lenke til kommentar
Er laserlys mer farlig for meg om jeg har linsene på kontra av?

Vil en flue få kreft om jeg lyser på den lenge nok?

Fun fact: Lyser på en flue i 3-4 sekunder med 50mw grønn laser. Den blir helt blind. Kan slippe den løs og fange den uten problemer.

Sjekket opp det med laserlys for litt siden.

Laserlyset er nok like farlig uansett om du har linsene på eller av. Laseret treffer synscellene dine og brenner de opp rimelig raskt, spesiellt når det er 50 mw som visstnok er nok til å kraftig redusere synet ditt permanent bare laseren sneier over øyet ditt raskt. Det vil riktignok ikke merkes så godt etter en stund fordi hjernen er flink til å dekke over blindflekker på øyet, men du vil bli vesentlig dårligere på å legge merke til ting som beveger seg i synsfeltet og lignende pga blinde flekker. Se direkte på den laseren i et sekund og du er nok like blind som den fluen.

Egentlig litt rart at høyeffektlasere blir solgt som "leketøy" rundtomkring og ikke har blitt forbudt. Det er rimelig sykt at en skal kunne gå rundt med noe som du kan bruke til å gjøre folk blinde eller gi de redusert syn med før de rekker å blunke. Få er nok klar over hvor farlig de laserene egentlig er og hvor mye det skader å treffe noen i øyet med de.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Snedig ting jeg lurer på:

Ofte når man ser lys blinke på en mast (for å indikere høyden for fly), så er dem sjeldent synkronisert. Hvorfor det?

(PS: Dette er av egen erfaring, ikke en påstand)

Det er fordi de har en blinkefrekvens som skal fortelle hvilken spesifikk mast det er.

F.eks har en mast 3 blink/sek. da ligger den på "mastefjell 1, øst" mens den som har 7 blink/sek. ligger på "lilleberg 2, vest".

Posisjonen jeg refererer til er bare eksempel.

Dette hjelper flygerne (er egentlig det samme for skip og fyrlykter på kysten), å referere med kartet og orientere seg hvor de er i forhold til hvor de skal.

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med dette "work offline"-alternativet i nettleserne?

Det strider jo litt med hensikten til en nettleser.

Og et snedig spørsmål til:

Finnes det noen som helst katastrofe/ulykke der ingen kan klandres?

I dagens samfunn finner man jo alltid noen som kan straffes eller betale erstatning, særlig i USA.

Selv etter orkanen Katrina fikk presidenten skylda for mye, siden alle soldatene var i utlandet, og han selv spilte golf, og lot New Orleans klare seg selv.

Hvis en bil treffer et barn, så har den ikke kjørt etter forholdende, og hvis et hus brenner ned, så skyldes det uaktsomhet.

Er det alltid noen som kan klandres når noe negativt hender?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Finnes det noen som helst katastrofe/ulykke der ingen kan klandres?
En uforutsett naturkatastrofe kan selvsagt ikke klandres noen, men dårlig redningsarbeid eller dårlig sikring mot naturkatastrofer kan klandres noen.

Hva er hensikten med dette "work offline"-alternativet i nettleserne? Det strider jo litt med hensikten til en nettleser.

Funksjonen stammer fra tiden man brukte modem og betalte per minutt. Da lønte det seg å åpne f.eks 20 interessante nettsider på en gang og stenge forbindelsen inntil man hadde lest ferdig alle.

Men også i dag har det en hensikt. F.eks på steder man bruker GSM-modem, når man sitter på fly etc.

Lenke til kommentar
men dårlig redningsarbeid eller dårlig sikring mot naturkatastrofer kan klandres noen.

Det var det jeg tenkte på.

Og hvis husene faller ned, så er det pga. at de er dårlig bygget...

Så hvilke katastrofer kan ingen klandres for?

Hvis bilen min mister bremsene og kjører inn på en fortausfafe, så er det enten min feil som ikke har vedlikeholdt den, eller fabrikken/ verkstedet som ga meg dårlige deler.

ALT jeg kan komme på kan klandres en eller annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...