Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

50Hz er ganske ideelt. Det finnes også en del 60Hz rundt om kring, særlig på skip. Men nå begynner skip og gå over mot 50Hz de og.

Noe særlig høyere frekvens bør unngåes, da det skaper en del støy. Vil ødelegge for trådløs-nett og mobiltelefondekning om vi får for høy frekvens på strømnettet.

 

Mye elektronisk utstyr(mobilladere, laptoper osv.) tåler 50-60Hz, og fra 110-240V, så dette ville overlevd en eventuell standardisering.

 

Forskjellig støpsler kommer vel av om jeg skal tippe at flere land fant opp en løsning, og fortsatte med denne.

Lenke til kommentar

400V vil aldri dukke opp i stikkontaktene i huset ditt.

Men de fleste nye utbygginger bruker et TN-nett som gir 400V 3-fase inn i huset, i motsetning til IT-nett som gir 230V 3-fase.

Med et slikt 400V TN-nett vil det fortsatt være 230V i stikkontaktene, da dette er en fase mot jord/nøytral.

 

Så i Norge vil du finne 230V 50Hz i stikkontakten i all fremtid.

Lenke til kommentar
400V vil aldri dukke opp i stikkontaktene i huset ditt.

Men de fleste nye utbygginger bruker et TN-nett som gir 400V 3-fase inn i huset, i motsetning til IT-nett som gir 230V 3-fase.

Med et slikt 400V TN-nett vil det fortsatt være 230V i stikkontaktene, da dette er en fase mot jord/nøytral.

 

Så i Norge vil du finne 230V 50Hz i stikkontakten i all fremtid.

det er ikke sikkert...

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er sikkert.

 

Om du ikke vet noe resten av elektroverden ikke vet?

 

Edit;

Men det jeg håper vil dukke opp etterhvert er standardiserte lavspenningsuttak med f.eks 9V.

Dette for å slippe alle strømforsyningene som henger på laptopledninger og mobilladere osv.

 

Tenk så mye lettere det hadde vært med en fast 9V/4,5V strømforsyning i huset som alt av elektronisk utstyr kunne bruke :)

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at det er sikkert.

 

Om du ikke vet noe resten av elektroverden ikke vet?

 

alt for mange som har sagt at noe aldri kommer til å skje, som ikke skjønner at fremtiden er vanskelig å forutse.

å si at noe aldri skjer er generellt dumt.

Bill Gates sa en gang at man ALDRI ville trenge mer enn 640KB ram på maskinen og han var en av de fremste på den tiden.

jeg tipper at om 1000 år sitter vi ikke med 230v kontakter...

Lenke til kommentar
Edit;

Men det jeg håper vil dukke opp etterhvert er standardiserte lavspenningsuttak med f.eks 9V.

Dette for å slippe alle strømforsyningene som henger på laptopledninger og mobilladere osv.

 

Tenk så mye lettere det hadde vært med en fast 9V/4,5V strømforsyning i huset som alt av elektronisk utstyr kunne bruke :)

Er det noen grunn til at du ønsker 9 eller 4,5V istedet for 12V? Helt spontant ville jeg sagt at 12V DC ville vært det greieste lavspenningsuttaket, men hvis du har noen gode tips til hvorfor lavere spenning hadde vært gunstig så er jeg åpen. :)
Lenke til kommentar
alt for mange som har sagt at noe aldri kommer til å skje, som ikke skjønner at fremtiden er vanskelig å forutse.

å si at noe aldri skjer er generellt dumt.

Bill Gates sa en gang at man ALDRI ville trenge mer enn 640KB ram på maskinen og han var en av de fremste på den tiden.

jeg tipper at om 1000 år sitter vi ikke med 230v kontakter...

 

Nå syntes jeg du er forferdelig pirkete her.

Ja, greit, mulig innen 1000år så har vi noe annet. Er ikke sikkert vi bruker strøm en gang. ;)

 

Og sammenlikningen med Gates uttalelse er usaklig. Det er en uttalelse om en avansert teknologi som har vært under en voldsom utvikling de siste 20 årene.

Stikkontaktene har, sett bort i fra jording, ikke forandret seg siden de kom i kommersiell bruk i Norge.

Den nåværende standarden i Norge er felles for nordlige Europa (unntatt Storbritannia), og en endring på dette ville føre til enorme kostnader.

 

Angående 9/4,5V så var det mest fordi en del elektroniske komponenter skal ha såpass lave spenninger, men ja, laptoper vil ofte ha så mye som 19-22V.

En løsning med f.eks 3,6 - 4,5 - 9 - 12 og 22V kunne fungert. :)

Men å få alle produsenter til å gå sammen om en felles spenning eller to, og standardisert uttak er vel en ønsketenkning.

 

Btw, hvorfor 12V? Kommer ikke på noe annet en biler og spotlys som bruker 12V.

 

Edit;

Kart over land som bruker stikkontakter som går om hverandre:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:WorldMap_PlugTypeInUse.png

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Jeg har sett på flere bærbare (inkludert min egen) at det kommer 12V ut av laderen, og overraskende mange svitsjer og andre småbokser jeg har sett på oppigjennom bruker også 12V. Og det er enklere å regulere spenningen ned enn opp. Transistor-regulatorer for små DC-strømmer er enkle å få til fra 12V og nedover.

 

Men det som kunne hjulpet et godt stykke på vei hadde vel vært å standardisere f.eks 12V-kontakten. Når du kan sitte der med 5 "ladere" (noe annet godt ord?) som alle gir 12V ut på bittelitt forskjellige plugger, og svitsjen du har trenger en sjette plugg er det fort gjort å bli frustret. Standard plugg for 12, 9, 6 og 4,5V hadde hjulpet langt på vei. Da kunne man brukt de samme laderene til forskjellige dingser, og kanskje til og med fått splitter til disse slik at du kun trenger én lader i veggen for å drive to svitsjer.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
50Hz er ganske ideelt. Det finnes også en del 60Hz rundt om kring, særlig på skip. Men nå begynner skip og gå over mot 50Hz de og.

Noe særlig høyere frekvens bør unngåes, da det skaper en del støy. Vil ødelegge for trådløs-nett og mobiltelefondekning om vi får for høy frekvens på strømnettet.

 

Mye elektronisk utstyr(mobilladere, laptoper osv.) tåler 50-60Hz, og fra 110-240V, så dette ville overlevd en eventuell standardisering.

 

Forskjellig støpsler kommer vel av om jeg skal tippe at flere land fant opp en løsning, og fortsatte med denne.

 

Dogulas Adams sa/skeiv ein gang at vi burde ha sigarettinntak (slikt som er i biler) i alle hus.Dette for "ALT" blir tilpasset den "kontakten" ;)

Lenke til kommentar
50Hz er ganske ideelt. Det finnes også en del 60Hz rundt om kring, særlig på skip. Men nå begynner skip og gå over mot 50Hz de og.

Noe særlig høyere frekvens bør unngåes, da det skaper en del støy. Vil ødelegge for trådløs-nett og mobiltelefondekning om vi får for høy frekvens på strømnettet.

 

Mye elektronisk utstyr(mobilladere, laptoper osv.) tåler 50-60Hz, og fra 110-240V, så dette ville overlevd en eventuell standardisering.

 

Forskjellig støpsler kommer vel av om jeg skal tippe at flere land fant opp en løsning, og fortsatte med denne.

 

Dogulas Adams sa/skeiv ein gang at vi burde ha sigarettinntak (slikt som er i biler) i alle hus.Dette for "ALT" blir tilpasset den "kontakten" ;)

 

det er det teiteste jeg har hørt, du kan jo ikke ha sånne stikk, de suger i forhold til de vanlige.

Hvor er gjordingen på disse stikka?

Jeg har åpnet en sånn før, og den kan umulig tåle mange amper.

Lenke til kommentar
50Hz er ganske ideelt. Det finnes også en del 60Hz rundt om kring, særlig på skip. Men nå begynner skip og gå over mot 50Hz de og.

Noe særlig høyere frekvens bør unngåes, da det skaper en del støy. Vil ødelegge for trådløs-nett og mobiltelefondekning om vi får for høy frekvens på strømnettet.

 

Mye elektronisk utstyr(mobilladere, laptoper osv.) tåler 50-60Hz, og fra 110-240V, så dette ville overlevd en eventuell standardisering.

 

Forskjellig støpsler kommer vel av om jeg skal tippe at flere land fant opp en løsning, og fortsatte med denne.

 

Dogulas Adams sa/skeiv ein gang at vi burde ha sigarettinntak (slikt som er i biler) i alle hus.Dette for "ALT" blir tilpasset den "kontakten" ;)

 

det er det teiteste jeg har hørt, du kan jo ikke ha sånne stikk, de suger i forhold til de vanlige.

Hvor er gjordingen på disse stikka?

Jeg har åpnet en sånn før, og den kan umulig tåle mange amper.

 

Leste du sida eg linka til der det står om kven Dogulas Adams var? :)

Lenke til kommentar
alt for mange som har sagt at noe aldri kommer til å skje, som ikke skjønner at fremtiden er vanskelig å forutse.

å si at noe aldri skjer er generellt dumt.

Bill Gates sa en gang at man ALDRI ville trenge mer enn 640KB ram på maskinen og han var en av de fremste på den tiden.

jeg tipper at om 1000 år sitter vi ikke med 230v kontakter...

 

Nå syntes jeg du er forferdelig pirkete her.

Ja, greit, mulig innen 1000år så har vi noe annet. Er ikke sikkert vi bruker strøm en gang. ;)

 

Eg også trur nok at VI ikkje bruker strøm om 1000år ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at det er sikkert.

 

Om du ikke vet noe resten av elektroverden ikke vet?

 

Edit;

Men det jeg håper vil dukke opp etterhvert er standardiserte lavspenningsuttak med f.eks 9V.

Dette for å slippe alle strømforsyningene som henger på laptopledninger og mobilladere osv.

 

Tenk så mye lettere det hadde vært med en fast 9V/4,5V strømforsyning i huset som alt av elektronisk utstyr kunne bruke :)

 

nei bare vet at for 200 pår siden var det utenkelig at noen kom til å dra til månen så...

så hvis ikke du er synsk og vet alt hva som kommer til å skje fremover, som vi resten av elektroverdene ikke er.

Endret av vofferud
Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at det er sikkert.

 

Om du ikke vet noe resten av elektroverden ikke vet?

 

Edit;

Men det jeg håper vil dukke opp etterhvert er standardiserte lavspenningsuttak med f.eks 9V.

Dette for å slippe alle strømforsyningene som henger på laptopledninger og mobilladere osv.

 

Tenk så mye lettere det hadde vært med en fast 9V/4,5V strømforsyning i huset som alt av elektronisk utstyr kunne bruke :)

 

nei bare vet at for 200 pår siden var det utenkelig at noen kom til å dra til månen så...

så hvis ikke du er synsk og vet alt hva som kommer til å skje fremover, som vi resten av elektroverdene ikke er.

Jaja, lage en superleder ved romtemperatur, så kan du få ni-volten din uten problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...