Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål (som jeg håper er relevant i forhold til emnet) angående bildefrekvens.

Jeg har sett og lest flere plasser at folk sier, da gjerne i forhold til spill, at vi ikke oppfatter mer enn 60 bilder per sekunder (heretter forkortet FPS), og at alt over 60 FPS vil gå helt glatt. Men samtidig, er det ikke slik at øyet bare kan oppfatte 24 bilder per sekund?

Samtidig har jeg lest dette fra wikipedia:

 

Though animated media works on distinct frames sampled at discrete points in time, there is no evidence suggesting that the human visual system works in the same way. Therefore, it is impossible to express the limitations of human perception as a given maximum frame rate.

 

Så hvordan fungerer dette egentlig? Er det slik at vi ikke kan oppfatte mer enn 24 FPS, men at ting som er over 24 FPS uansett vil se mye glattere ut? Hvordan går dette an?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...]Er det slik at vi ikke kan oppfatte mer enn 24 FPS, men at ting som er over 24 FPS uansett vil se mye glattere ut? Hvordan går dette an?

 

Nå er ikke menneskelig fysiologi mitt spesialfelt, men skal prøve meg på en forklaring via noen eksempler:

 

Hadde øyet (eller egentlig hele synssystemet med øye+synssenter+resten av hjernen) hatt en fast FPS ville fenomen som aliasing ofte/lett oppstått "i virkeligheten" (dvs. ie i øyet/hodet ditt) og ikke bare på fil/tv/bilder. F.eks ett trillende sykkelhjul: på tv/film/video er det veldig vanlig at det ser ut som om hjulet går sakte "baklengs", selv om sykkelen åpenbart beveger seg raskt fremmover. Eller video av ett helikopter der det ser ut som rotore står stille eller går skikkelig sakte rundt. Er begge eksempeler på aliasing, hadde du sett sykkelhjulet eller helikopteret med die egne øyne hadde derimot ingen slik effekt oppstått. Hadde øyet hatt en fast FPS kunne denne effekten forholdsvis lett vært brukt til å avsløre øyets FPS. F.eks ved å snurre ett sykkelhjul stadig fortere og så se når øyet oppfatter det som om hjulet står stille, meg bekjent finnes det ingen resultater fra slike forsøk som tyder på noen FPS for øyet. (prøver du derimot ett slikt eksperiment i ett rom med lyskilder drevet av vekselstrøm (f.eks vanlige lysstoffrør) vil du kunne oppdage en slik effekt på ganske nøyaktig 50 FPS (eller n*50 for dere nerdene :tease: ), det fordi slikt lys faktisk skrues av og på 50 ganger i sekundet...)

Lenke til kommentar
Jepp. Den stopper opp og skifter med jevne mellomrom. Så ville ikke tatt det for noe annet enn en internettfarse.

 

Den gjør det for dine øyne ja, men i grunn går den bare én vei. Det vil si, den forandrer aldri retning. Har du en verisjon av Adobe Flash Professional (eller annet program som kan redigere gifs) kan du se alle enkeltbildene den er bygget opp av, og i hvilken rekkefølge.

 

Trikset er at gif-en ikke skiller på om foten går bak eller foran damen når hun snurrer, det vil si at hver halvsirkel kan være med foten bak hun, som ville betydd at hun snurret for eksempel mot klokken, men foten kan også være foran hun, som i samme tilfelle betyr at hun snurrer med klokken. Det er hva hjernen din antar figuren gjør som bestemmer hvilken vei du ser at figuren snurrer.

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål (som jeg håper er relevant i forhold til emnet) angående bildefrekvens.

Jeg har sett og lest flere plasser at folk sier, da gjerne i forhold til spill, at vi ikke oppfatter mer enn 60 bilder per sekunder (heretter forkortet FPS), og at alt over 60 FPS vil gå helt glatt. Men samtidig, er det ikke slik at øyet bare kan oppfatte 24 bilder per sekund?

Hvis du bruker sidesynet er det ganske lett å se forskjell på 60 og 100 Hz CRT-TV/skjerm. Ergo kan øyet oppfatte mer enn 60 FPS.

Men jeg sier ikke dermed at det samme gjelder for spill. På spill har man nemlig mange utgjevningsteknologier som gjør at man kanskje klarer seg med bare 40 FPS (vill gjetting).

Lenke til kommentar

Takk for svar, men det blir veldig lokalt.

Jeg lurer mer på om f.eks. Cambridge eller noen andre kjemper har gjort en verdensomspennende undersøkelse.

 

Å lese hele tråden ville være å gjøre research selv. Og det er jeg for lat til.

 

 

Amerikanerne fikk strøm før oss, så de valgte 110 volt fordi de ikke klarte å lage en lyspære som varte lenge med mer enn 110 volt.

 

Da vi fikk strøm her til lands, hadde man klart å lage lyspærer som varte lengre med langt høyere spenninger. 220 volt er bra forbi man trenger tynnere ledninger for å overføre strømmen uten mye tap.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Det er vel ingen som velger nick tilfeldig!

Et tilfeldig nick ville sett sånn ut: luydyøi7tr

 

Alle velger vel et nick utifra interesser eller personlighet, og profilbilde likeså.

 

Uten at jeg skal gå nærmere inn på mitt eget.

 

jeg valgte mitt ganske tilfeldig, hadde ingen planer om å bli på forumet...

så, jo, det er mulig å ta ett tilfeldig nick uten å skrive random bokstaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...