Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil turen bli lengre/kortere fra en annen høyde?

 

(kan godt mulig være at det er et idiotisk spørsmål, men jeg er litt trøtt nå)

 

Lurte på det samme, så jeg kjørte samme ligning + 30000 fot; uten at svaret ble nevneverdig forskjellig (turen tar en time lenger, 5463 timer).

 

 

Rent praktisk, så ville jeg vel hatt litt større avstand en 30000 fot til solen da, om jeg skulle fly rundt den :p

Solen's overflate er vel heller ikke en overflate i den forstand at du kan trø på den - i og med at solen består av gass?

Lenke til kommentar
Men la oss si at man deler alle advelige egenskaper i 2. Morens arvelige egenskaper(1 og 2) og farens arvelige egenskaper(1 og 2). 'Da kan jo barn #1 få morens nr. 1, og farens nr. 2, og barn #2 få omvendt? Altså er de ikke like i det hele tatt, mens begge er 50% like hver forelder?

Eller?

Det er teoretisk mulig, men like sannsynlig som å slå 6 på terningen flere milliarder ganger på rad.

 

Med tanke på det store antallet gener som er involvert er det svært usannsynlig. Antallet gener som er like mellom to søsken vil (i praksis) alltid være rundt 50% (vi ser bort fra tvillinger), jmf. de store talls lov.

Jepp, jeg regner med det er en fordelingskurve rundt 50% som går mot null i endene av skalaen. Det kan ikke være en normalfordeling. Fordelingskruven regner jeg med er ganske bred. Noe slikt:

 

post-3851-1252654026.png

 

Er helt enig, har tenkt litt på det nå, og det de sa var at eggen på barberbladet ofte kun var 1-2 atomer på sitt tynneste, noe som er sylskarpt :p

Er nok dessverre relativt umulig å lage barberblad med en kvass kant på 1-2 atomer.

Et hårstrå er ca 0,1 mm i diameter. Et sløvt barberblad har ca 0,01mm bredde. Et nytt og skarpt barberblad har ca 0,001 millimeter bredde. Det er nok til ca 3500 jern-atomer i bredden.

 

Jernatomer i BCC-jern har en innbyrdes avstand på 0,286 nm.

Lenke til kommentar

Har et litt merkelig fenomen ang. strømnettet på rommet mit :p

 

Hver gang jeg skal legge meg, så slår jeg av den stasjonære, og så putter i kontakten til den bærbare. Men HVER gang jeg putter i kontakten til laderen, så kalibrerer G25`rattet til PC`en seg. Og pc`en den står koblet til er av, og slår seg heller ikke på :p

 

Trodde først dette var en tilfeldighet, men det har skjedd et par ganger nå.

(er jo ikke et problem, da jeg bruker å koble ut rattet nå)

 

Har også våknet noen ganger til at rattet plutselig kalibrerer seg.

Hvorfor? Hvis det skulle gå noe strøm igjennom PC`en, så forklarer det vel ingenting siden rattet eller ikke kalibrerer seg før man nesten er inne i Windows.

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
En liten ting jeg kom til å lure på her om dagen. Som kjent så ligger det ikke land(utenom sjøbunnen) under nordpolen, men er det steder der det er frosset helt ned til bunnen? eller flyter hele greien?

Hele greia flyter. Isen er bare ~5 meter tykk på det tykkeste og sjøen er ca 1000-5000 meter dyp i det området.

 

Hele greia flyter, men er fryst fast i grønnland, canada og russland om jeg ikke tar feil.

 

EDIT: ryker festet mot russland får vi nok mye skip forbi norge :)

Norvestpassasjen er som oftest åpen for skipsfart om sommeren. (Enkelte somre har det ikke tint tilstrekkelig)

 

Nordpol-isen flyter, men det er så mange brudd i den at den ikke oppfører seg som en landfast flåte, men beveger seg både i forhold til land og endrer form hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...