Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jaha, var sykt mye høyere pris på "merkebladene".

 

jeg er ganske sikker på at han sa at de kunne skjære over atomer.

 

De skjærer ikke over atomer, men de skarpeste kutter veldig veldig presist, eggen kan komme i mellom to atomer som er ved siden av hverandre og dytte de vekk.

 

(Dette er fra hva jeg husker fra discovery channel sitt program "how its made"...)

Lenke til kommentar
Hvis man f.eks. kutter et hårstrå vil det være atomer i begge ender på hårstrået, så barberbladet er nødt til å komme mellom to atomer hvis man skal kutte gjennom noe, forutsatt at det ikke er bygd opp av noe annet enn atomer.

 

Hva er alternativene? Kan det være noe annet enn atomer? :ohmy:

Lenke til kommentar

Noen ganger når jeg nettopp har lagt meg og sovnet, så våkner jeg av at jeg får en slags "rykning" i kroppen. Noen ganger er dette i sammenheng med en kort drøm hvor jeg f.eks faller eller lignende. Jeg mener å huske å ha lest at hjernen noen ganger sender ut et signal som gjør at ben/armer rykker når man er i ferd med å sovne og hjernen tror kroppen er i ferd med å dø.

 

Har dette noen sammenheng? Isåfall, hva er det som faktisk skjer?

Lenke til kommentar
Hvor mange ulike bilder kan et menneskeøye oppfatte?

 

Tenkte at øyet har jo en viss oppløsning (x antall megapixel), og en viss evne til å skille farger fra hverandre. Så et tall må eksistere for hvor mange ulike bilder det er mulig for et gjennomsnittlig menneskeøye å se.

Dersom hver "øye-pixel" kan ha hver "øye-fargekode" vil det gi et visst antall mulige fargekombinasjoner/bilder som kan oppfattes.

Hvor mange?! :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

lurer du på hvor mange "pixler" øyet har? hvor mange forskjellige farget hver "pixel" kan se? og hvor mange eventuelle bilder man kan se ved å variere farger pr pixel?

 

om du mener det så lurer jeg også på det, må være utrolig mange.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Tror det blir vannskelig å anngi øye i piksler, om det i det heletatt går?

 

How many megapixels equivalent does the eye have?

 

The eye is not a single frame snapshot camera. It is more like a video stream. The eye moves rapidly in small angular amounts and continually updates the image in one's brain to "paint" the detail. We also have two eyes, and our brains combine the signals to increase the resolution further. We also typically move our eyes around the scene to gather more information.

Eye resolution

 

Den siden sier det blir umulig å angi et helt bestemt antall pixler, fordi hjernen samler informasjon over tid, og vi kan flytte på blikket (synet er jo bare skarpt i en liten del). Vi kan også studere nærmere og kombinere informasjon fra begge øynene.

Lenke til kommentar
Tror det blir vannskelig å anngi øye i piksler, om det i det heletatt går?

 

How many megapixels equivalent does the eye have?

 

The eye is not a single frame snapshot camera. It is more like a video stream. The eye moves rapidly in small angular amounts and continually updates the image in one's brain to "paint" the detail. We also have two eyes, and our brains combine the signals to increase the resolution further. We also typically move our eyes around the scene to gather more information.

Eye resolution

 

Den siden sier det blir umulig å angi et helt bestemt antall pixler, fordi hjernen samler informasjon over tid, og vi kan flytte på blikket (synet er jo bare skarpt i en liten del). Vi kan også studere nærmere og kombinere informasjon fra begge øynene.

 

Men det skulle være mulig å regne på et enkelt stillestående øye?

Der er det jo fast avstand mellom stavene som registrerer lys / mørke, og tappene som registrerer fargene R,G,B.. Denne faste avstanden skulle vel være mulig å regne om til en tilnærming av øyets oppløsning?

En tar hvertfall beregninger ang. dette for å komme frem til hvilken oppløsning skjermer o.l. må ha om de skal være plassert i den angitte avstanden fra øyet uten å vise enkeltpixler. Ikke uten grunn at Full-HD er akkurat 1920x1080 har jeg hørt :)

Det er hvertfall nødt for å eksistere et tall som angir antall mulige bilder mennesket kan oppfatte. Altså hvor mye man må se før man har sett alt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...