Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har vært uenige om en ting lenge, og det er uendelighet.

Jeg mener at om man kaster en terning hele unendeligheten vil man etterhvert ha gått innom alle tallene på terningen. Han mener man kan godt kaste samme tall hele tiden.

Tror ikke det går ant, siden en gang vil det gå over til et annet tall siden den blir kastet i uendelig tid..

Hvem har rett?

La oss si at du skal kaste terningen i uendeligheten uten å få en eneste sekser. Hver gang du kaster terningen vil det være 1/6 sjanse for å få en sekser, og 5/6 sjanse for å ikke få det. Denne sannsynligheten er den samme ved hvert eneste kast, så i teorien skal det være mulig. Men nå er jo teori og praksis to vidt forskjellige ting, og man ville nok mest sannsynlig fått opptil flere seksere.
Det kommer an på om du kaster nøyaktig likt hver gang, eller bare helt vilkårlig. Hvis du kaster nøyaktig likt hver gang på en måte du vet vil gi 6, så er det plutselig ikke så vanskelig å få 6 uendelig mange ganger.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jupiter og Saturn, som er de to store gasskjempene, har begge jernkjerner som er større enn jorden.

Jepp, men likevel har ingen av de en definert fast overflate.

De store gassplanetene har ikke faste overflater. Gasstettheten øker simpelthen innover i planeten (radier og tettheter for planetene er gitt for nivåer tilsvarende 1 atmosfære). Det vi ser når vi ser på disse planetene er det øverste av skylaget som ligger høyest i atmosfæren (like over 1 atmosfæres trykk).

 

Jupiter består av omtrent 90% hydrogen og 10% helium (målt i atomnummer; 75/25% målt i masse) med spor av metan, vann, ammoniakk og "stein". Dette ligger tett opptil sammensetningen i den opprinnelige gass-skyen som Solen og resten av solsystemet oppstod fra. Saturn har en lignende sammensetning, mens Uranus og Neptun har mye mindre hydrogen og helium.

 

Jupiter har antagelig en fast kjerne på omtrent 10-15 jordmasser.

 

Brorparten av planetens masse ligger over kjernen i form av flytende metallisk hydrogen. Denne eksotiske utgaven av Universets mest vanlige bestanddel er bare mulig ved trykk på over 4 milliarder bar, som er situasjonen i Jupiter (og Saturns) indre. Flytende metallisk hydrogen består av ioniserte protoner og elektroner (som i Solens indre, bare ved en langt lavere temperatur). Ved temperaturer og trykk som i Jupiters indre er ikke hydrogenet i gassform, men flytende. Det er elektrisk ledende og er årsak til Jupiters magnetfelt. Dette laget inneholder antagelig også noe helium og spor av ulike former for "is".

 

Det ytterste laget består først og fremst av vanlig molekylært hydrogen og helium som er flytende i det indre og i gassform lenger ut. Atmosfæren vi ser er bare det øverste av dette meget dype laget. Vann, karbondioksid, metan og andre lette molekyler er også til stede i små mengder.

 

Nye eksperimenter har vist at hydrogen ikke skifter fase brått. Det er derfor det sannsynligvis ikke er skarpe skiller mellom de ulike lagene i det indre.

kilde: http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/jupiter.html
Lenke til kommentar
Det kommer an på om du kaster nøyaktig likt hver gang, eller bare helt vilkårlig. Hvis du kaster nøyaktig likt hver gang på en måte du vet vil gi 6, så er det plutselig ikke så vanskelig å få 6 uendelig mange ganger.
Virker som du har misforstått. Det er ikke snakk om å få seksere uendelig, men å unngå ett spesielt tall (jeg valgte 6 i mitt eksempel) hvis du kaster terningen uendelig ganger. Og det er heller ikke snakk om det er vanskelige eller ikke, men om det er mulig i det hele tatt, noe det i teorien vil være. (men mest sannsynlig ikke i praksis)
Lenke til kommentar
Jeg og en kompis har vært uenige om en ting lenge, og det er uendelighet.

Jeg mener at om man kaster en terning hele unendeligheten vil man etterhvert ha gått innom alle tallene på terningen. Han mener man kan godt kaste samme tall hele tiden.

Tror ikke det går ant, siden en gang vil det gå over til et annet tall siden den blir kastet i uendelig tid..

Hvem har rett?

Sett at kriteriet for at du ikke får minst et av hvert tall på terningen er at du får et av 5 tall på hvert kast. Sjansen for å få et av de fem godtatte tallene er derfor 5/6.

 

Ved to kast blir sjansen 5/6*5/6 = 25/36 = 0,69444...

Ved ti kast blir sjansen (5/6)^10 = 976562/60466176 = 0.16150...

Ved hundre kast er sjansen 0.00000001207...

Ved tusen kast er sjansen for å ikke være innom alle tallene 0.000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000065880...

 

Uendelige mange kast betyr uendelige mange nuller etter komma, og sjansen for å bare kaste 5 av 6 tall ved uendelige antall kast regnes derfor som 0.

 

X^oo = 0 når X < 1 (oo = uendelig)

Endret av Useless
Lenke til kommentar
Det kommer an på om du kaster nøyaktig likt hver gang, eller bare helt vilkårlig. Hvis du kaster nøyaktig likt hver gang på en måte du vet vil gi 6, så er det plutselig ikke så vanskelig å få 6 uendelig mange ganger.
Virker som du har misforstått. Det er ikke snakk om å få seksere uendelig, men å unngå ett spesielt tall (jeg valgte 6 i mitt eksempel) hvis du kaster terningen uendelig ganger. Og det er heller ikke snakk om det er vanskelige eller ikke, men om det er mulig i det hele tatt, noe det i teorien vil være. (men mest sannsynlig ikke i praksis)
Jeg siterte kanskje litt feil. Det var mest som et svar på spørsmålet, og ikke ditt svar.

Og det originale spørsmålet spør faktisk om det er mulig å kaste f.eks bare 6 i det uendelige. Det er selvfølgelig mulig siden 1/6^n > 0, men samtidig går 1/6^uendelig mot 0, så sannsynligheten går mot 0. Men hvis du kaster på en nøyaktig 6'er-måte hver gang, så er sannsynligheten for å få 6 lik 1. Og 1^uendelig = 1.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Hvorfor får folk poser under øynene?

Beskriv prosessen gjerne detaljert :)

 

Dette spørsmålet har kommet en gang før. Du får gjerne poser under øynene når du er trøtt. Hvorfor de fylles med blod når du er trøtt vet jeg ikke.

 

Takk for svaret men litt diffust. Hvordan blir man kvitt poser under øynene etter en lang periode med trøtthet? :p

Lenke til kommentar
Det kommer an på om du kaster nøyaktig likt hver gang, eller bare helt vilkårlig. Hvis du kaster nøyaktig likt hver gang på en måte du vet vil gi 6, så er det plutselig ikke så vanskelig å få 6 uendelig mange ganger.
Virker som du har misforstått. Det er ikke snakk om å få seksere uendelig, men å unngå ett spesielt tall (jeg valgte 6 i mitt eksempel) hvis du kaster terningen uendelig ganger. Og det er heller ikke snakk om det er vanskelige eller ikke, men om det er mulig i det hele tatt, noe det i teorien vil være. (men mest sannsynlig ikke i praksis)

 

Nei, dette vil ikke være teoretisk mulig:

 

limx->∞((5/6)^x) = 0

 

Imidlertid er det riktig at sjansen for å kaste en 6er i et gitt kast er konstant uavhengig av tidligere kastemønster, forutsatt en rettferdig terning.

 

Extra credit

Lenke til kommentar
Jeg siterte kanskje litt feil. Det var mest som et svar på spørsmålet, og ikke ditt svar.

Og det originale spørsmålet spør faktisk om det er mulig å kaste f.eks bare 6 i det uendelige. Det er selvfølgelig mulig siden 1/6^n > 0, men samtidig går 1/6^uendelig mot 0, så sannsynligheten går mot 0. Men hvis du kaster på en nøyaktig 6'er-måte hver gang, så er sannsynligheten for å få 6 lik 1. Og 1^uendelig = 1.

My bad, hadde visst klart å lese spørsmålet hans feil. :blush:
Lenke til kommentar
Kroppen vet at øynene er i fare for å tørke ut, og tåreproduksjonen settes igang.

Virker logisk nok, samtidig som det er litt søkt at øynene liksom tørker ut.

Jo, hvis vi ikke blunket av og til og vasket overflaten med tårevæske, så kan faktisk øynene våre tørke ut. Våre øyne ble opprinnelig utviklet for bruk under vann, fiskene verken trenger eller har øyelokk, men alle landvirveldyr må ha et system for å stadig fukte øynene for å kompensere.

 

Andre typer øyne, f.eks innsektøyne, har oppstått uavhengig og kan ikke tørke ut. Derfor trenger ikke innsekter øyelokk.

Lenke til kommentar
Jeg og en kompis har vært uenige om en ting lenge, og det er uendelighet.

 

Jeg mener at om man kaster en terning hele unendeligheten vil man etterhvert ha gått innom alle tallene på terningen. Han mener man kan godt kaste samme tall hele tiden.

Tror ikke det går ant, siden en gang vil det gå over til et annet tall siden den blir kastet i uendelig tid..

 

Hvem har rett?

La oss si at du skal kaste terningen i uendeligheten uten å få en eneste sekser. Hver gang du kaster terningen vil det være 1/6 sjanse for å få en sekser, og 5/6 sjanse for å ikke få det. Denne sannsynligheten er den samme ved hvert eneste kast, så i teorien skal det være mulig. Men nå er jo teori og praksis to vidt forskjellige ting, og man ville nok mest sannsynlig fått opptil flere seksere.

 

Sannsynligheten blir vel uendelig liten for at man skal kunne kaste en terning i det uendelige uten å få alle tall.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...