Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det noen ganger slike områder på store vannflater hvor vannet ser urolig ut? Hva heter dette, og hva kommer det av?

 

Tror jeg skjønner hva du mener, sånn som kommer på sjøen når det blåser litt eller er et par båter i nærheten? Vet ikke hva det kalles, men tror stort sett det forekommer tilfeldig. Hvis det kommer bølger fra flere kanter kan det skape "stående bølger" ide de treffer hverandre. I tillegg, eller isteden før dette kan det skyldes en grunne som presser strømningene til overflaten og skaper en urolig overflate.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med slike kjøttkverndører som alle kjøpesentre har? Er det for å skremme folk fra å gå inn? Kan ikke se hvordan de kan være miljøvennlige heller. De står jo der og pumper ut varmluft hele dagen..?

.

Og hvorfor henger det alltid en vifteovn over slike automatiske skyvedører på butikker? Den varme vinden gjør godt i Januar når det er kaldt ute, men har den andre grunner?

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med slike kjøttkverndører som alle kjøpesentre har?

.

Og hvorfor henger det alltid en vifteovn over slike automatiske skyvedører på butikker?

 

"Kjøttkvern"-dørene stopper gjennomtrekk, som vil pumpe ut varme raskere enn det kjøttkvernen gjør det.

 

Usikker på vifteovnen, men den fungerer vel som en barriære den også?

Lenke til kommentar
Hvis greia er å hindre gjennomtrekk, hvorfor lager de ikke doble sett med automatiske skyvedører?

Svingdørene er et mareritt for de som har kofferter, barnevogn eller rullestol.

 

Doble automatiske skyvedører har en mulighet for at det er "gjennomåpent", noe som altså vil føre til gjennomtrekk likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Kan man ta skade av å gå med et ben som har sovnet ?

 

 

mener du at du skader foten av å gå rett frem?

 

jeg regner med at man kan falle lettere, og kanskje trø på en måte som gjør vondt, men som du ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Kan man ta skade av å gå med et ben som har sovnet ?

Nei, ikke av det å gå med det. Derimot kan man sparke bort i noe og skade seg uten å kjenne det, i hvert fall ikke før beinet "våkner" igjen. Når beinet "sover", så skyldes dette kun en midlertidig "bedøvelse" av nervene i beinet, etter at man har utsatt et nervesenter øverst på baksiden av låret for vedvarende trykkbelastning, f.eks hvis man sitter lenge på do eller lignende. Når trykkbelastingen forsvinner, f.eks ved at man reiser seg, kommer følelsen i beinet etter hvert tilbake igjen.

 

"Sovende" bein skyldes altså ikke dårligere blodomløp, slik det er vanlig å tro, men kun en nedsatt følelse i området.

Lenke til kommentar
Kan man ta skade av å gå med et ben som har sovnet ?

Nei, ikke av det å gå med det. Derimot kan man sparke bort i noe og skade seg uten å kjenne det, i hvert fall ikke før beinet "våkner" igjen. Når beinet "sover", så skyldes dette kun en midlertidig "bedøvelse" av nervene i beinet, etter at man har utsatt et nervesenter øverst på baksiden av låret for vedvarende trykkbelastning, f.eks hvis man sitter lenge på do eller lignende. Når trykkbelastingen forsvinner, f.eks ved at man reiser seg, kommer følelsen i beinet etter hvert tilbake igjen.

 

"Sovende" bein skyldes altså ikke dårligere blodomløp, slik det er vanlig å tro, men kun en nedsatt følelse i området.

 

Har selv opplevd å sitte i en litt rar stilling med bena "liggende" på en kant midt under skrivebordet. Begge føttene mine sovna av uten at jeg merka det. Banker på døra, "reiser" meg opp og går salig på trynet i golvet, tok for meg med hendene, men greide å treffe med hodet slik at jeg fikk det blåøyet samt et håndledd som var vondt lenge etterpå. 

 

 

Ja, man kan definitivt ta skade av kroppsdeler som sovner av! xD

Lenke til kommentar

Kanskje et litt dumt spørsmål..

 

Astronomene som leter etter liv ser alltid etter vann og andre ting som er livsviktige for liv sånn sånn vi kjenner det.

 

Men er det ikke muliheter for at liv på andre planeter kan ha utviklet seg på andre måter enn det, det har gjort på planeten våres? og ikke trenger de samme grundklossene for å utvikle liv, som det vi har sett at livet har trengt på våres planet.

Lenke til kommentar

myrdan: de forholder seg vel til det de faktisk vet kan funke, ettersom de ikke har peiling til hvordan liv oppstod her eller evt. andre steder, kun hva som må til her for å holde på liv.

så er det greit å ikke behandle alle planeter som om de kan ha liv.

 

de jobber i blinde, så da er det greit å finne noe å forholde seg til, jorden er det eneste de har.

Lenke til kommentar
"Sovende" bein skyldes altså ikke dårligere blodomløp, slik det er vanlig å tro, men kun en nedsatt følelse i området.

Bare en liten apropos til dette. For en stund siden våknet jeg mens jeg lå oppå armen min på en litt rar måte. Til min store overraskelse var jeg helt lam i hele armen, jeg kunne verken bevege på den eller kjenne noe. Etter ca et halvt minutt fungerte den helt som normalt. Er dette vanlig?

 

Er det noen andre nerver som styrer bevegelse, eller er det de samme som føler smerte?

 

Det var en litt spesiell og rar opplevelse å ikke ha noe som helst kontroll over armen :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...