Salt kjeks Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Tenkte bare at det høres så rart at to små partikler kan lage det. Alt kan bli til "sorte hull" hvis bare tettheten er stor nok. Det er jo egentlig ikke noe hull, bare partikler som er så tett sammenpakket at ingenting unnslipper. Unnspillingshastigheten til jorden er 11,2 km/s. - Det vil si at dersom du skal forlate gravitasjonsfeltet til jorden må farten være høyere enn dette. Hvis du derimot klarer å komprimere en masse så mye at unnslippningshastigheten overstiger lysfarten, kommer naturligvis ingenting ut (unntat en svært svak stråling). Det er altså tettheten som har betydning, ikke massen. Massen vil likevel avgjøre hvor stort det vil være. Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 De klarer ikke å lage noe sort hull, greier de det, så er disse hullene usannsynlig små og borte på noen sekunder. Hva skjer med at det er så mange brukere på dette forumet som begynner med kake? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hvorfor er mange trær i Hellas f. eks. malt langt oppover stammen? Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hvorfor er mange trær i Hellas f. eks. malt langt oppover stammen? Fordi det skal gå i ett med huset det står foran tenker jeg. Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 var det en kvinne med navn marie som laget mariekjeks og er det bare kapteiner som spiser kapteinkjeks? ergo hvem finner på navn på kjekstypene og hvilke kriterer har de? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Hvor mye veier stein? Sånn omtrent hvor mye vil en tilnærmet rund kampestein på 3 meter i diameter veie? Det vil si, vanlig stein som et fjell er bygd opp av. Endret 5. september 2009 av Zarac Lenke til kommentar
mushi Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hvem har designet den orange stolen og hva heter den? http://ahuseby.oppdateringsfabrikken.no/images/M132o.jpeg Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hvor mye veier stein? Sånn omtrent hvor mye vil en tilnærmet rund kampestein på 3 meter i diameter veie? Det vil si, vanlig stein som et fjell er bygd opp av. Tettheten varierer selvfølgelig fra bergart til bergart, og innenfor én bergart finner du også forskjellige sammensetninger og renheter, og dermed forskjellige tettheter. Men hvis vi skal gjøre en tilnærming så kan vi f.eks se på bergarten granitt, som er en veldig vanlig bergart i Norge og generelt ellers i verden. Kanskje den vanligste?Der ser vi at tettheten er 1,74 g/cm³ - 2,80 g/cm³, og gjennomsnittlig 2,64 g/cm³. Dette tilsvarer gjennomsnittlig 2640 kg/m³. Volumet av en kule er gitt ved En kule med diameter på 3 meter vil ha et volum på 14m³, som multiplisert med tettheten blir 37,3 tonn. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Takk for regnestykket. Jeg er ikke kommet så langt i matematikken at jeg forstår det stykket der ennå, men kan jeg be det foreta de samme beregningene på en stein med diameter på 1,2m og 1,8m? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Sett inn diameteren (d) i (d³ betyr d*d*d), og så får du volumet på steinen i m³. Vekten/massen til steinen er volum*tetthet, altså volum*2640. Da får du svaret i kg. Endret 5. september 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 1: Jeg så en kar på t-banen i går som leste en bok, og ganske ofte brukte han en greie som han trakk over tekst, omtrent som en slik blanco-mus. Greia hadde en liten skjerm, og på tuppen så var det et rødt lys. Når han hadde trukket den over, leste han på skjermen, og skrev i boka. Hva kan han ha holdt på med, og hva slags greie var det han brukte? 2: Finnes det noen andre pattedyr som bader/svømmer? 3: Finnes det noen andre dyr som trener for å holde seg i form? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 1: Du får scannere i så små formater, så mulig dette var en slags scanner-ordbok løsning. 2: Blåhval Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 2: Elefanter. De bader også for å kjøle seg ned, dusje fra snabelen osv. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 2: Finnes det noen andre pattedyr som bader/svømmer? Mange!Hund, elg, delfin, hvaler (blåhval er nevnt), rein, bjørner (is, brun, osv.), og mange flere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 hørte på radioen at det var noen i norge som arrangerte reiser til utlandet for narkomane slik at de kunne få tak i medisin. det var en lege i et eller annet land som sa at han klarte å finne ut av hvem som ville ha medisin for eget bruk og hvem som ville selge. hvordan kan han være så sikker på det? Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Han kan ikke være sikker på det. Hvem narkomane har råd til å reise til utlandet for å få medisiner? Og hvordan medisiner er det snakk om? siden de ikke er lovlige i Norge. Hvordan skal disse medisinene hjelpe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 det er noe som er lovlig her i norge, men det tar for lang tid å få det. jeg aner ikke om de må betale for turen selv. men aner dere hvilke spørsmål han kan stille for å luke ut de som vil selge videre? Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Skrive ferdighetene mine er ikke på topp, det kan jeg ærlig innrømme En av grunnene til at jeg henger på forum og skriver og leser så mye Hvorfor passer ikke "hvem narkomane" inn ? Endret 5. september 2009 av myrdan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 i pirates of the silicon valley står det i slutten at microsoft eier en del av apple. gjør de enda det? Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Tror de eier iView fremdeles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå