myrdan Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Isteden for å bruke masse tid med nett, så hvorfor ikke la den være offline hele tiden? Du drar kortet og all infoen som trengs blir lagra på en data på bussen. Kortet ditt blir trekt når all infoen fra dataen blir tømt senere på dagen. De som ikke hadde penger på kortet får en faktura i posten. Lite gjennomtenk, så jeg vet ikke om det fungerer i praksis. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hvor ofte er buss stoppet i en tunnel?Burde være mulig å lage en løsning for visa i buss, lett. Bussen stopper ikke i tunnelen, men det finnes ikke alltid dekning på mobilnettet i tunnelen, og dermed mister bussen forbindelsen og samtidig tilkoblingen til serveren. Derfor tror jeg de har laget en løsning der den kaller opp serveren og nettet på nytt hver gang en transaksjon skal utføres. De må da klare å synce terminalen med en fast bredbåndsforbindelse når turen er over?Taxier har vel noe slikt. Eller de kan bruke trådløst bredbånd via mobilnettet. Sist jeg tok taxi gikk det ikke spesielt fort med Visa-transaksjonen der heller. Det gikk fort 15-20 sek fra jeg trakk kortet og hvis det skal være slik for hver kunde, så tar det tid å fylle bussen.Trådløst bredbånd via mobilnettet forsvinner vel i de tidligere nevnte tunnelene, eller? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hvor mange mennesker har egentlig vært på månen? Hvor mange romsikp har landet der (med mennersker ombord)? Har russerner vært der eller andre land en USA? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Tkort og lignende løsninger unngår visa-problematikken helt. Et eget system som kun bussene bruker, beregnet på fortgang. 10 passasjerer klarer å betale med tkort på den tiden det tar 1 passasjer å styre med kort eller kontanter. Man får kjøpt tkort i kundesentre rundtom i området der kollektivtrafikken bruker det, man kan bestille på nett. Skal ikke forundre meg om kontanter forsvinner helt i bussene der de har instalert t-kort. Joda, litt styr er det å ha et eget betalingskort for å reise med buss - men det gjør bussen mer konkuransedyktig siden det er så effektivt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hvor mange mennesker har egentlig vært på månen?Hvor mange romsikp har landet der (med mennersker ombord)? Har russerner vært der eller andre land en USA? Totalt har det vært 12 mennesker på månen, alle fra USA. Det har vært 6 bemannede månelandinger fra 20. juli 1969 til 11. desember 1972, månelanderen hadde plass til kun 2 personer. Disse ferdene var Apollo 11, 12, 14, 15, 16 og 17. Apollo 13 fikk problemer med oksygenbeholdningen underveis til månen og landet ikke, men returnerte til Jorda etter kun en sving rundt månens bakside. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Joda, litt styr er det å ha et eget betalingskort for å reise med buss - men det gjør bussen mer konkuransedyktig siden det er så effektivt. Det synes jeg er et skritt i feil retning. Vi har allerede altfor mange kort. Det er egne kort til det meste; medlemskap her, medlemskap der, rabattkort og bonuskort (COOP, Trumf, bibliotek, bensinrabatter, spillekort til Norsk Stripping i tillegg til kredittkort og debetkort). Det ville vel ikke vært så vanvittig vanskelig å samle alt dette på ett enkelt plastkort, slik at vi slapp å slepe med oss en middels stor bag full av kort? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Ville du godtatt et system som gjør det mulig å trekke penger fra et av dine vanlige bankkort bare ved å holde det nær en leser i en brøkdel av et sekund? Det er kun med et dedikert kort til dette at man kan gjøre det kjapt og effektivt. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Nei, selvsagt ville jeg ikke likt det, men det er vel ikke noen katastrofe? Uansett er det ikke veldig store beløp det er snakk om. Dersom noen fikk tak i bankkortet mitt, vil jeg ikke si at jeg ville tatt det så tungt om de brukte det til å kjøre buss for 30 kroner. Det måtte jo fremdeles være slik at man brukte kode alle andre steder. Men det er jo slik på f.eks. toget - man drar gjennom bankkortet i en offline-sentral. Denne sentralen kunne kanskje blitt modifisert litt, slik at man kunne bruke kode. Da mener jeg at den kun sender det som er helt nødvendig, altså at den sender kortnummeret til banken, og at banken svarer med kun den 4-sifrede koden. Dersom kortbrukeren deretter trykker inn rett kode, blir betalingen godkjent. Hvis det ble omptimalisert litt, kan jeg ikke tenke meg at det kan ta så lang tid. Dette er jo først og fremst et problem i urbane strøk, og der har man som regel tilgang til 3G og etterhvert enda raskere forbindelser. Kan ikke disse systemene bli utnyttet bedre? Dette må ses på som et litt snedig spørsmål, jeg har ikke inngående kunnskaper om dette. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hva skal man med betalingskort på buss når man har månedskort? Folk gidder ikke stå i kø og vente på at alle foran skal taste pinkoden sin. Og for det andre, er det ekstremt dårlig sikkerhet siden folk står tett opptil deg og leser pinkoden din. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Det er i urbane strøk at effektiv påstigning av bussen har mest å si. Slike rfid-baserte busskort kan leses på en brøkdel av et sekund og man behøver ikke engang å ta det ut av lommeboken, bare holde den opp mot leseren. Om man sparer 10s per passasjer så utgjør det mye når man har mange passasjerer og stramme rutetider. Det tar fort 10s å betale et småbeløp med kort. Bytex: når betalingskortene har samme utforming som månedskortene og leses med samme rfid-leser så fører det til bedre flyt enn om alle de som betaler for hver enkelt tur skal tulle med kontanter eller bankkort. Endret 4. september 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hva skal man med betalingskort på buss når man har månedskort? Folk gidder ikke stå i kø og vente på at alle foran skal taste pinkoden sin. Og for det andre, er det ekstremt dårlig sikkerhet siden folk står tett opptil deg og leser pinkoden din. Eller bare ha det slik at du må ha kjøpt billetten på forhånd, f.eks en liten automat på de holdeplassene hvor flest folk går på. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg skal ikke ha noe månedskort. Jeg reiser med buss en gang hvert skuddår. Burde kunne betale med mobilen, slik som i Finland. Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg skal ikke ha noe månedskort. Jeg reiser med buss en gang hvert skuddår. Burde kunne betale med mobilen, slik som i Finland. Så det er altså at for anstrengde for deg å ha noen mynter i lommen den ene gangen du tar buss? Det må visst kreve mye planlegging for det. Lenke til kommentar
Jambimaster Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Dette spørsmålet kan vel oppfattes som rart, men om istedet for å bruke små partikler i LCH så hadde man brukt feks to biler. Vet at dette er fysisk umulig, men hva hadde forskjellen vært om to små partikler hadde kollidert i nesten lysets hastighet, og to biler hadde kollidert i samme hastighet? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (...) og man behøver ikke engang å ta det ut av lommeboken, bare holde den opp mot leseren. Er det noe som hinderer at man kan overføre dette til bankkort? Ok, hva med dette: I din nettbank, på busstasjonen eller annet dertil egnet sted, bestemmer du på forhånd et beløp som kan brukes på kollektivtransport (f.eks. 500 kr). Dette kan trekkes fra kortet, men kun i busser/trikker/tog/rutebåter. Nettbanken eller hva det nå skulle være sender denne informasjonen til busselskapet, og videre kan systemet fungere akuratt som dagens busskort - bortsett fra at du bruker et universalkort i stedet for et særegent kort for buss. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Vel, den kinetiske energien som hadde blitt utløst, hadde vært tilsvarende et par millioner atombomber. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Molsterhead: det skal til mye mer energi for å akselerere større legemer. Det er også værre å analysere resultatet av enorme mengder partikler som kolliderer med hverandre enn bare noen få partikler. Lenke til kommentar
Jambimaster Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Okey, forstår. Men det jeg ikke skjønner er om dette øker eller minsker sjangsen for at en slik kollisjon vil lage sorte hull? For om det ikke er mulig med to store legemer, hvorfor tror noen forskere det går med små partikler? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Man må være fornuftig når man skal eksprimentere vitenskapelig. Det koster mye å kjøre et omfattende ekspriment og man bør da holde ressursbruken fornuftig. For å ta et banalt eksempel: Du lurer på om katter kan svømme og vil gjøre et praktisk forsøk. Dette kan du finne ut av i et middels stort badekar; er det da fornuftig å bruke et helt svømmebasseng for å finne ut av det? Lenke til kommentar
Jambimaster Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Tror jeg formulerte spørsmålet litt dårlig. Vet hvor vanskelig det vil være å kollidere to biler i lysets hastighet. Tenkte bare på forskjellen i smellet og om dette kan lage et sort hull? Tenkte bare at det høres så rart at to små partikler kan lage det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå