Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Overdreven bruk av teknologi bare for å dempe litt støy spør du meg.
På ingen som helst måte.

En egen batteridrevet boks er kanskje litt overkill, men det er et resultat av størrelsen til ørepluggene og muligheten til å brukes på alle MP3-spillere. Sennheiser (og sikker mange andre) har lenge hatt passelig store hodetelefoner med batteri som tilbyr omtrent samme støydemping.

Det er faktisk skikkelig digg å kunne sitte på fly, buss og tog uten å måtte skru volumet i taket for å høre musikken skikkelig. Selv den "enkle" (analoge) teknologien som finnes i min Sony S739F, så blir det behagelig å høre på musikk på fly. Der slipper du den grå boksen, siden støydempingskretsen er integrert i spilleren.

 

Og liknende teknologi blir brukt i aktive hørselvern i industrien hver eneste dag. Så dette er teknologi som gangner alle.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg trenger ingen støydemping i mine høretelefoner vertfall, greier meg fint med de gamle vanlige til en 100 lapp isteden for å betale over 1000kr for støydempende.

Støyen blir jo også på en måte borte når du hører litt på musikk, etter en stund så legger du jo ikke merke til andre lyder enn musikken.

 

At det blir brukt i hørselsvern og i industrien er en helt annet sak.

 

For meg blir dette med støy det samme som et luksusproblem som du kvitter deg med, på en dyr måte .

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Tilbake til sluk og hvilken vei vannet snurrer, hvordan vil et sluk som får vannet til å spinne andre veien se ut? Siden det ser ut for meg at slukene vi har er rimelig symetriske, og dermed virker vannsnurringa rimelig tilfeldig, men a t det alltid går samme vei, er rart for meg.

 

Ja er ganske enig, for ALLe slukene i norge er ikke like, noen er store, andre er små, vi har korte rør, vi har smale rør, diameteren er forskjellig..

uansett hvordan du utformer sluket, så spinner den samme vei. så her tror jeg seaLion må finne andre argumenter enn selve utformingen av sluket.

 

Vel, så heldig du har vært med vaskene dine da. :) Her hjemme er det imidlertid annerledes. Hver sin vast, badekar, toalett etc. snurrer alltid samme vei (med mindre jeg tvinger den til å svinge annerledes ved å røre i den), men forskjellige kar, snurrer forskjellig vei.

 

Når det er sagt, så vet vi at det ikke er corioliseffekten. Grunnen til det er at vannet i sluken forsvinner etter kanskje 20 sekunder. Jorden spinner én runde per 24. time. Dette betyr jo at Jorden snurrer bare snurrer 0,08 grader på dette lille halvminuttet, og dette er langtifra nok til å gi noen som helst påvirkende effekt. Corioliseffekten må medberegnes i scenarioer som artilleriskyts. Der må nøyaktigheten være så høy, samtidig som at prosjektilet er i luften relativt lenge, at denne ørlille forandringen i Jordens stilling, selv om det bare er noen tusendels grader, kan ha noe å si for hvor kulen treffer. For orkaner er imidlertid Corioliseffekten svært viktig. Det dannes ikke orkaner langs ekvator pga. her er det ingen corioliseffekt, men det dannes over og under ekvator (mener det er et belte på 30 grader hvor det ikke dannes orkaner), og disse orkanene spinner alltid samme retning på hver sin jordhalvdel.

Lenke til kommentar
Jeg trenger ingen støydemping i mine høretelefoner vertfall, greier meg fint med de gamle vanlige til en 100 lapp isteden for å betale over 1000kr for støydempende.

Støyen blir jo også på en måte borte når du hører litt på musikk, etter en stund så legger du jo ikke merke til andre lyder enn musikken.

Jo høyere volum du har jo mindre støy hører du, det gjelder også for 100kr-telefonene dine. Så støydemping er vel for oss som liker å ha musikken på et moderat volum rett og slett fordi det er mer behagelig.

Luksusproblemer har du forsåvidt overalt i samfunnet. Til og med bussen er egentlig et luksusproblem (de aller fleste kunne i realiteten syklet, men bussen er mer behagelig).

Lenke til kommentar
Jeg trenger ingen støydemping i mine høretelefoner vertfall, greier meg fint med de gamle vanlige til en 100 lapp isteden for å betale over 1000kr for støydempende.

Støyen blir jo også på en måte borte når du hører litt på musikk, etter en stund så legger du jo ikke merke til andre lyder enn musikken.

 

At det blir brukt i hørselsvern og i industrien er en helt annet sak.

 

For meg blir dette med støy det samme som et luksusproblem som du kvitter deg med, på en dyr måte .

 

Hvis det er et luksusproblem, da er det ikke mye som ikke er et luksusproblem! Liker du å spille? Trenger jo bare et sjakkbrett. Liker du å ha det lyst? Trenger jo bare stearinlys, ser ca. like godt!

Lenke til kommentar

Mannen med ljåen: det hadde tatt seg ut om samtlige som steg på bussen skulle stått og fiklet med kort, det tar tid.

 

Snu heller på det; hvordan er det mulig at bussen i 2009 fremdeles tar kontanter?

 

Det fins et fullgodt alternativ til begge deler, som også gjør hverdagen bedre for bussjåførene siden de ikke lenger behøver å ha kontanter med seg. http://tkort.no/

Lenke til kommentar

I butikken har terminalene mulighet til å være trådbundne, og dermed være tilkoblet et aktivt nett hele tiden. På bussen må terminalene være trådløse, og da blir det plutselig vanskelig å opprettholde en aktiv tilkobling pga. tunneler og andre typer dårlig dekning. Derfor må terminalene (slik jeg har opplevd det) koble til serveren trådløst via mobilnettet hver gang det skjer en transaksjon, og dette tar sinnsykt lang tid (snakker 20 sek pr. transaksjon, kontra 5 sek i butikken). Derfor skjønner jeg godt at bussene heller tar cash enn Visa.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...