Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I går kjørte jeg bak en politibil, den ble tatt i fotoboks. Betaler de boten sin som andre?

8839988[/snapback]

De må vel følge reglene som alle andre, om de ikke er på utrykning.

Men om de gjør det vet ikke jeg.

8840433[/snapback]

 

Nettopp det jeg forundret meg over, og siden jeg kjørte like bak, ble jeg også tatt?

Jeg holdt jo fartsgrensen.. men..

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
nei, bare en lav gir med mye kompresjon. altså første eller revers.

8832308[/snapback]

Åh?

For meg virker det logisk at bilen bør stå i giret som er motsatt av den veien man vil at bilen skal kjøre.

 

Eks.

Bilen står med fronten opp i en bakke, man burde sette den i 1. for å hindre at den triller bakover siden giret ikke går bak.

 

Bilen står i samme bakke, men med fronten ned. Man burde sette den i revers for å hindre at den triller ned, ettersom giret ikke går framover.

 

Da kommer mitt spørsmål som hele denne teorien hviler på ^^

 

Kan en bil som står i revers trille framover og vice versa?

8833313[/snapback]

Bilen vil nok trille bakover selv om du har den i 1. gir og med fronten oppover i en bakke. Men så lenge man ikke trykker inn clutsjen så vil bilen ikke trille fritt, men må også få girene og motorakslingen osv til å rotere. Det er ganske mye friksjon i alle disse leddene så bilen vil bremses opp kraftig. Hvis man setter giret i 4. så blir det en helt annen effekt. Selv om motoren er slått av. Det at det blir en forskjell på 1. og 4. gir tyder på at det er motoren selv om bremser bevegelsen på grunn av friksjon. Jo høyere turtall jo mer friksjon. Hvis man skal oppnå f.eks like mye friksjon i 4. giret som i 1. på 4000 rpm så må altså bilen trille i 4. gir med 4000 rpm. Altså med en langt høyere hastighet. Derfor brukes 1. giret og ikke 4. giret når man parkerer.

 

Dersom man skal ned en ekstremt lang bakke så bør man ikke bremse med de vanlige bremsene. Bremseskivene kan bli glovarme og faktisk "smelte"/ødelegges av varmen hvis man bremser hardt for lenge. Derfor bruker man å sette bilen i et lavt gir når man skal trille ned ekstremt lange bakker. Da fordeles friksjonen ut over hele motoren i stedet for å tas opp i bare bremseskivene. Da unngår man at bremseskivene overopphetes.

 

Det blir noe tilsvarende med rygging bortsett fra at man ikke har flere rygge-gir å velge mellom.

 

Ok. Se for dere et tau som er stiftet til en treplate med to stifter med f.eks en meters mellomrom. Du trekker tauet rett opp (90 grader på planken) til stiften løsner. Trenger man mere kraft for å løsne stiften hvis man legger til flere stifter i mellom de første to?

8835423[/snapback]

Nei. Så lenge vekta av plata er den samme og vekta holdes oppe av 2 deler av tauet som begge er 90 grader i forhold til plata og 2 stifter så spiller det ingen rolle hvor langt fra hverandre stiftene sitter og om det er flere stifter utover de ubelastede delene av tauet.

 

Hvorfor legges det som regel en god del grus/småstein oppå div. tak? Som regel på kjøpesentere eller lignende. Er ikke poenget at taket skal være litt lett så det ikke skal rase eller? Hvorfor da legge flere tonn stein oppå?

8836362[/snapback]

Jeg tror det er to grunner: 1. For at taket ikke skal rives av så lett når det er storm. 2. Fordi stein er brannsikkert og dermed beskytter taket fra nyttårsraketter, glør fra st.hans bål i nærheten eller branner i nærheten.

Lenke til kommentar
kan mørkhudede bli solbrente? :hmm:

8838479[/snapback]

nei, jeg har aldri blitt solbrent. ja jeg er en bruning. Tror at det har noe med pigmentene, for de som er født i jallaland, har no sterkere/svakere(usikker) pigmenter enn de hvite har jeg hørt

8838572[/snapback]

Det er mange mørke som tror på den myten, akkurat som lyse også tror det. Men det er ikke sant. Mørke kan bli solbrente, men det skal mer til. Jeg kjenner en som er veldig mørk i huden og han hadde i god tro spilt vollyball med bare shorts på en strand i Hawaii fra soloppgang til solnedgang. Det ble for mye for huden hans (som ikke hadde sett sol på flere måneder grunnet vinter) og han ble skikkelig solbrent. Dvs. det var ikke så synlig på fargen, men huden svidde og han fikk ikke sove på grunn av hete natta etterpå. Huden flasset de neste dagene. Etter det har han brukt solkrem med faktor når han skal lenge ut i sola. Hudfargen varierer mellom sommer og vinter men det er kanskje ikke så mye at man legger merke til det.

 

Er plasma en gass?

8840430[/snapback]

Nei. Det blir som å spørre om fast stoff er en væske. Man har fasene: fast stoff, væske, gass og plasma. Plasma minner litt om gass siden det har lignende tetthet og ingen bestemt temperatur som markerer faseovergangen mellom gass og plasma. Gass er atomer som spretter vilt rundt i et rom, uten noen fast innbyrdes avstand, mens plasma er ioner som spretter vilt rundt i et rom. Ioner er atomer som mangler ett eller flere elektroner. De resterende elektronene spretter fritt rundt blant ionene. Siden både elektroner og ioner er elektrisk ladde så vil plasma påvirkes sterkt av magnetfelter, elektriske felter og strømmer, mens gass ikke påvirkes noe særlig. Plasma leder elektrisitet godt, mens gasser leder dårlig. F.eks er luft gass, men når lynet slår ned så omdannes noe av lufta til plasma slik at det leder strøm.

 

Gass eksisterer i temperaturområdet fra kokepunktet på ulike stoffer opp til typisk 2-10.000 °C før det går over til å bli plasma. Plasma eksisterer normalt i temperaturområdet derfra og oppover til milliarder av grader.

Lenke til kommentar
Men hvorfor smelter ikke dekkene på bilene på glovarme asfalt nå på sommeren? er ikke dekkene av gummi?

hvor høy temperatur tåler de?

8831357[/snapback]

8839949[/snapback]

har du noe svar til mitt spørsmål da, simen1?

8841455[/snapback]

 

 

Joda, de er laget av en Gummiblanding. Den er i et dekk typisk 50% gummi etter vekt, mesteparten syntetisk med noe naturgummi, 17,5% sot, 17,5% silisiumdioksid, 10% olje, 2% harpiks, 1% antioksidanter, 0,5% voks, 2% sinkoksid, 0,75% stearinsyre, 0,5% herder for vulkaniseringsprosessen og 0,75% svovel.

 

Dekkene er herdet, og tåler derfor varme bedere.

Dessuten lages disse av lag med ståltråd og tekstiltråd (vanligvis kunstsilke eller nylon)

Lenke til kommentar
Hvorfor hoster man når man stapper en Q-tip for langt i øret?

8837427[/snapback]

 

jeg gjentar meg selv, og kommer med et nytt spørsmål:

hvis man står ute i 4 grader, virker ikke det så kalt, men hvis man bader i 4 grader FØLES det mye kaldere fordi vannet leder vekk kroppsvarmen.

spørsmålet er: hvor kalt må det være i lufta før det FØLES like kaldt som å bade i 4 grader?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg skal til å bestille meg et DNB Intro kort(kreditkort for ungdom mellom 13 og 18 år), og lurte på om jeg kunne bruke det til å handle over internet.

Feks komplett.no og lignende.

 

ELLER. Kan jeg opprette en paypal account for så å kunne handle over ebay?

(det som intereserer emg mest egentlig)

 

Takk på forhånd... =)

Lenke til kommentar

Gummi

 

Vil her legge til polymerene som brukes i f.eks. bildekk ikke vil smelte, de vil bare bli myke. Det kommer av at polymerene er forgrenede, slik at alt henger sammen. Når polymeren varmes opp vil de sekundære bindingene mellom kjedene brytes av varmen, men bindingene i selve kjedene vil ikke brytes ned.

 

Den uheldigste bieffekten av dette er at dekk ikke kan gjenbrukes ved omsmelting slik som mange andre plaster.

 

(Dette gjelder tradisjonelle dekkblandinger, for alt jeg vet kan nye utgaver være utviklet)

Lenke til kommentar

jeg henger på Gaston sitt første spørsmål.

Hvis man stryker på eksamen, blir det ditt endelig st.punkt karakter? eller vil den karakteren du har fått for faget telle også, hvis jeg da f.eks har fått 2 5r og får dermed stryk på eksamen. vill jeg da få strykkarakteren eller vil strykkarateren og de to 5rene blir til et karakter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...