Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg vet ikke hvordan batteri jeg har på PCen, men jeg har lært at laderen skal være i de fleste gangene jeg bruker den. så en og annen gang så bruker jeg opp nesten hele batteriet, bare noen få prosent igjen så den ikke dør. skal jeg gjøre det slik?

batteriet er ganske bra, varer i rundt 3 timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget er vell at de skifter vei avhengig av om de er på den ene siden av ekvator eller den andre.

Men det gjør det altså ikke, det er kun en myte. Det er utformingen av karet og sluket pluss tilfeldigheter som avgjør hvilken vei vannet dreier på vei ut, ikke jordrotasjonen eller om karet befinner seg sør eller nord for ekvator. I følge denne myten burde vannet ikke dreie i det hele tatt på ekvator, men renne rett ned, men denne spesialvarianten er aldri observert.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Corioliskraft...lettsk.C3.A5ler

Lenke til kommentar
Tilbake til sluk og hvilken vei vannet snurrer, hvordan vil et sluk som får vannet til å spinne andre veien se ut? Siden det ser ut for meg at slukene vi har er rimelig symetriske, og dermed virker vannsnurringa rimelig tilfeldig, men a t det alltid går samme vei, er rart for meg.

Ja er ganske enig, for ALLe slukene i norge er ikke like, noen er store, andre er små, vi har korte rør, vi har smale rør, diameteren er forskjellig..

uansett hvordan du utformer sluket, så spinner den samme vei. så her tror jeg seaLion må finne andre argumenter enn selve utformingen av sluket.

Lenke til kommentar

Tull. Det er bare tull å si at det spinner samme vei uansett.

Har sett at det snurrer forskjellige veier i en og samme vask hjemme. Så det blir bare fjas.

Vann ut av vask etc er alt for smått til å bli påvirket av corioliskraften.

Hvis eg ikke husker feil så er det vel en teori om at corioliskraften påvirker litt, slik at det vil ikke bli 50/50 men litt mer tilfeller i coriolisretningen.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

http://www.ems.psu.edu/~fraser/Bad/BadCoriolis.html

Compared to the rotations that one usually sees (tires on a travelling automobile, a compact disc playing music, or a draining sink), the rotation of the Earth is very small: only one rotation per day. The water in a sink might make a rotation in a few seconds and so have a rotation rate ten thousand times higher than that of the Earth. It should not be surprising, therefore, to learn that the Coriolis force is orders of magnitude smaller than any of the forces involved in these everyday spinning things. The Coriolis force is so small, that it plays no role in determining the direction of rotation of a draining sink anymore than it does the direction of a spinning CD.

The direction of rotation of a draining sink is determined by the way it was filled, or by vortices introduced while washing. The magnitude of these rotations may be small, but they are nevertheless gargantuan by comparison to the rotation of the Earth. I decided to include a picture of a draining sink, and the first one I tried in my house was found to drain clockwise (the opposite of what the silly assertions would have it do here in the northern hemisphere). This direction was determined entirely by the way the tap filled the sink. The direction of rotation of a draining toilet is determined by the way the water just under the rim is squirted into the bowl when it is flushed.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

KRF er mot homofili?

hva heter han i KRF som ser ut som bøg bøgesen? tror han er 20-30 år og høres ut som han er fra stavanger eller noe slikt sted. eller tar jeg feil? er han i et annet parti?

Lenke til kommentar
- Katter lander alltid på beina.

- Brød med pålegg lander alltid med pålegget ned.

Buttered_cat.png

Antigravitational-device, anyone?

Det der har jeg også tenkt på. :p Prøvde det ut en gang, men brødskiva fallt av katten før den kom nær bakken. Skal prøves igjen. :tease:

Lenke til kommentar

Siste alternativ er korrekt ja.

Motstøy prinsippet. Mikken registrerer lyder i området, og sender motbølger inn i øreklokkene slik at man tar bort bakgrunnsstøy.

Dog er det jo alltid forsinkelser slik at man er avhengig av at bakgrunnsstøyen er jevn for at den skal kunne bli utlignet.

Edit: Så nå at du spurte om de spesifikke øreklokkene. Vil tro at i dette tilfellet så har de gjort noe med elektronikken som kjenner lettere igjen vanlig bilstøy, flystøy osv.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Wikipedia

Noise-cancelling headphones reduce unwanted ambient sounds (i.e., acoustic noise) by means of active noise control (ANC). Essentially, this involves using a microphone, placed near the ear, and electronic circuitry which generates an "antinoise" sound wave with the opposite polarity of the sound wave arriving at the microphone. This results in destructive interference, which cancels out the noise within the enclosed volume of the headphone.
Currently, most noise cancelling headsets use analog technology.

Selv har jeg de fra Sony Ericsson nederst der.

Men disse du lenker til skryter av å være "digitale".

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Dobbeltpost, men ok:

Hvordan funker egentlig støyreduksjon i headset og øreplugger av denne typen?

Det lille "røret" som stikker ut på baksiden av pluggen er en mikrofon. Mikrofonen registrerer støyen rundt deg og sender støysignalet til støyreduksjonsboksen (den store firkanten med ledning). Denne behandler støysignalet og regner ut hva som trengs å filtreres vekk, og sender deretter motfase-lyd tilbake til høyttaleren i ørepluggen.

Gummien rundt høyttaleren på ørepluggen hjelper også til med å stenge støy ute.

Ledningen fra MP3-spilleren din plugger du inn i støyreduksjonsboksen (etter det jeg har forstått), og så joiner den musikken med motfase-lyden.

Edit: Litt seint ute.

Edit2: Men jeg synes 20 timer var litt lite, selv om de skryter på seg 98% støyfjerning. På min S739F fra samme produsenten (dog med analog støyfjerning tydeligvis) har jeg oppgitt 20 timer med støyreduksjon, og da spiller samme dingsen musikk samtidig.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...