Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare meg hvorfor dataelektronikk er så billig her til lands?
Min teori er at generelt høy levestandard gjør det mulig for "alle" å kjøpe PC, i tillegg til at PC blir mer og mer nyttig/nødvendig til offentlige og private tjenester. Og faktum er at omtrent alle faktisk kjøper/bruker/har PC i dag, selv masse gamle folk surfer rundt på nettet. Dermed blir det stor PC-omsetning, og som eller på markedet så fører høy omsetning til laverer priser.
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer egentlig kopisperrer på CD, DVD og Blu-Ray? Jeg ser egentlig ingen god grunn til at det ikke er mulig å bare å lage en speiling av disken, som skal være akkurat som originalen, altså bare brenne hvert eneste punkt slik det er på originalen, og omvendt.

Lenke til kommentar
Zeke:

Noen av dem virker ved at platen er sabotert, slik at feilopprettingsdelen av spilleren din blir forvirret.

http://en.wikipedia.org/wiki/Copy_protection

Har ikke selv giddet å lese det jeg linker til, men det burde stå her...

Håret blir fortere fettete.

Blir det det av varm dusjing? Hvordan?

Nå tenker jeg på hvis man vasker håret hver gang også... Ikke hvis du ikke dusjer håret.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir ting opp ned når man ser det gjennom et mikroskop? Har sjekket litt rundt, og de fleste steder sier at det er fordi linsene i mikroskoper er konvekse. Men hvorfor blir det opp ned på grunn av det?
Når du skriver mikroskop, så tenker du nok også på ei lupe eller et forstørrelsesglass, de fungerer nemlig likt, ved å bruke en enkelt konveks linse.

En konveks linse er en samlelinse, lyset som passerer linsa blir avbøyd og samlet mot et punkt på baksiden av linsa. Fram til dette brennpunktet blir altså bildet faktisk mindre og mindre, men det er fortsatt rett veien. I selve brennpunktet er bildet egentlig bare en knøttliten prikk. Men fotonene kolliderer ikke med hverandre i brennpunktet, de fortsett i rett linje gjennom brennpunktet og ut bakenfor, og det er nå oppned-bildet oppstår. Dess lengre bak brennpunktet man ser, dess større er bildet, dess større forstørrelse får man. Men bildet er altså oppned.

Og går det ikke an å "fikse"?
Jo, det går an å fikse det, man bruker da en ekstra konveks linse som snur bildet en gang til, og dermed ser man verden som normalt. Vanlige håndholdte kikkerter er et godt eksempel på denne teknologien med to konvekse linser, en linse forrest ut mot verden og en innerst ved øyet. Dette er grunnprinsippet for kikkerter, men såkalte prismekikkerter bruker i tillegg flere linser og optiske systemer for at bildet vi ser skal bli best og skarpest mulig.

I vårt eget øye dannes faktisk bildet inne i øyet oppned på netthinna, for øyet har jo kun én konveks linse.

eyecameracomapre.jpg

Hos oss er det hjernens synssenter som snur bildet tilbake rett veien etterpå. En gang ble det gjort en test av denne funksjonen i hjernen. En gruppe frivillige forsøkspersoner ble utstyrt med en type briller som snudde bildet av verden oppned før det traff øynene. Etter noen få døgn klarte hjernen deres å snu bildet rett vei igjen. Da forsøket ble avsluttet og brillene ble fjernet tok det som regel mindre enn en time for synnsenteret synssenteret igjen å snu bildet rett vei.

Dette forsøket viser at hjernen vår ikke bare ser med øynene, den tolker også det den ser og gjenoppretter det den oppfatter som feil, f.eks at bildet er oppned.

En annen feil som hjernen vår fikser etterpå er at det nesten midt i øyet er en blind flekk, der synsnerva forlater øyet. Hjernens synssenter fyller inn et bilde der, det hjernen vet eller tror den vet befinner seg der.

Redigering: Skriveleifer.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Nå tenker jeg på hvis man vasker håret hver gang også... Ikke hvis du ikke dusjer håret.

Hvis du vasker håret med sjampo hver gang, vil du jo vaske ut dette fettet, så da ser jeg ikke problemet. Har aldri hatt noe problem med dette selv. Hvis jeg skulle prøve å få fettete hår, ville jeg heller satset på å ikke vaske det... Mulig at produksjonen øker litt, men siden du vasker det hyppig blir det neppe noe problem, ihvertfall har ikke jeg merket noe til det ved hyppig vask.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en gang noe sukkertøy på Lidl.

Leste deretter at det blå fargestoffet som stod i varedeklarasjonen var forbudt i Norge. (Wikipedia)

Hvordan kunne de selge dette i Norge?

Er jeg den eneste som visste dette? Brøt Lidl loven? Tar Wiki feil?

Ifølge Wiki var mange mennesker allergisk mot stoffet.

Er dette kun deres problem? Eller bidrar det til kreft osv..?

Er ALLE blå fargestoffer farlige, eller har de et dårlig rykte kun fordi mange ikke tåler dem?

JEG kan jo spise dem uten problemer..?

Tror det var denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Brilliant_Blue_FCF

Er dette kun et problem for dem som er allergiske?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis du vasker håret med sjampo hver gang, vil du jo vaske ut dette fettet, så da ser jeg ikke problemet. Har aldri hatt noe problem med dette selv. Hvis jeg skulle prøve å få fettete hår, ville jeg heller satset på å ikke vaske det... Mulig at produksjonen øker litt, men siden du vasker det hyppig blir det neppe noe problem, ihvertfall har ikke jeg merket noe til det ved hyppig vask.

Hvis du først vasker håret hver dag er det jo ikke noe problem med fett, men hvis du vasker så å si hver dag i en liten stund, før det deretter går 1-2 dager i mellom så vil du merke STOR forskjell! Talgproduksjonen øker en god del.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en gang noe sukkertøy på Lidl.

Leste deretter at det blå fargestoffet som stod i varedeklarasjonen var forbudt i Norge. (Wikipedia)

Hvordan kunne de selge dette i Norge?

Er jeg den eneste som visste dette? Brøt Lidl loven? Tar Wiki feil?

Ifølge Wiki var mange mennesker allergisk mot stoffet.

Er dette kun deres problem? Eller bidrar det til kreft osv..?

Er ALLE blå fargestoffer farlige, eller har de et dårlig rykte kun fordi mange ikke tåler dem?

JEG kan jo spise dem uten problemer..?

Klart blått er en farge som er relativt sjelden i naturen. Og da glemmer vi f.eks den blå himmelen som kun skyldes et optisk fenomen, nemlig at den blå delen av lysspekteret lettest blir avbøyd og dermed lettest blir spredd i atmosfæren.

Klare blå naturlige fargestoffer er det som er sjeldne. Selv hvis man bruker blåbærekstrakter, så er det vanskelig å få til en klar flott blåfarge. Blå drops blir defor ganske lyseblå og gråaktige eller mer rødlilla hvis man bruker kun naturlige fargestoffer. Men ved å sette til såkalte kunstige fargestoff får man klarere og finere farger.

Dessverre er det mistanke om at en del kunstige fargestoff som brukes i mat kan være f.eks kreftfremkallende eller allergiframkallende. Eller noe annet mer alvorlig, dette varierer i fra stoff til stoff.

Noen kunstige fargestoff er helt ufarlige, og det finnes også naturlige stoffer som er veldig giftige, de farligste giftene man vet om er naturlige. F.eks er jo fluesopp og selsnepe (Norges giftigste plante) ganske giftige.

I Norge var kunstige farger i matvarer tidligere totalforbudt, som et generelt grunnprisipp, for å unngå tvil. Dette gjaldt da også importerte varer. Etter at Norge underskrev EØS-avtalen med EU, så er Norge nødt til å tillate de samme tilsetningsstoffene som er tilllatt i EU, dette for å sikre at man kan selge varer på tvers av landegrensene uten avvikende konkurransevridende bestemmelser i de enkelte EØS-EU-landene.

Forbudte tilsetningsstoffer behøver ikke å være farlige for alle, men de kan f.eks være farlige for en større andel av befolkningen enn lovlige tilsetingsstoffer.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Er kanskje ikke et teknisk spørsmål, men hva står egentlig "pep"-en i pep-talk for?

Jeg tror det er trygt å anta at det kommer fra det engelske pep, som betyr noe slikt som livlig eller energisk.

Ja, det gjør den.

Men når NASA skal beregne raketter ut fra jordens atmosfære, så regner de ut ifra at jorden IKKE roterer rundt sin egen akse.

Så snart raketten mister bakkekontakt har det ikke stort å si om jorda snurrer eller ikke, i alle fall ikke om man ser bort fra luftmotstand. I hvor stor grad atmosfæren trekker raketten med seg i jordas omløpsretning tør jeg ikke si noe særlig om.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...