ATWindsor Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Spennende! Nitrogen er tyngre enn luft? Ergo vil man faktisk bli lettere på vekta? Luft er 78% nitrogen så det tviler jeg sterkt på. Hvofor er det et argument? De andre tingene i luft kan være lettere enn nitrogen, eller det kan ha en annen sammensetning som gjør det lettere. Nitrogengass er noe tyngre enn luft. AtW Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Luft er 78% nitrogen, 20% oksygen og spor av andre gasser. Ren nitrogengass er tyngre enn luft, men en fis er ikke ren nitrogengass. I følge denne siden er det rundt 30% nitrogen i en fis og den vil derfor ikke veie mer enn luft. Hvis du ikke har fiber i maten så vil en fis veie mer enn luft, men folk flest spiser vel fiber? Endret 3. september 2009 av FLarsen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Luft er 78% nitrogen, 20% oksygen og spor av andre gasser. Ren nitrogengass er tyngre enn luft, men en fis er ikke ren nitrogengass. I følge denne siden er det rundt 30% nitrogen i en fis og den vil derfor ikke veie mer enn luft. Hvis du ikke har fiber i maten så vil en fis veie mer enn luft, men folk flest spiser vel fiber? Ok, jeg trodde du mente ren nitrogen ikke kunne være tyngre enn luft, fordi luft er 78% nitrogen. AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Så nå er vi tilbake til at jeg blir tyngre når jeg fiser? Med mindre eg ikke spiser noe fiber Lenke til kommentar
Mister t Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg har et spørsmål, og vet ikke om det er tatt opp i tidligere tråder, men spinner jorden rundt sin egen akse? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Ja, det gjør den. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg har et spørsmål, og vet ikke om det er tatt opp i tidligere tråder, men spinner jorden rundt sin egen akse? Ja... Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Re:Fis For å bli lettere, så må vekten av gassen du slipper ut være større enn vekten av den luften du fortrenger. Fisen er varmet opp av kroppen, og veier dermed mindre enn gassen utenfor kroppen - hvis vi antar at trykket er utgjevnet mellom tarmsystemet og atmostfæren - og densitet mellom fis og normal atmosfære er sammenlignbar. Ved å fise mister du dermed oppdrift, og blir tyngre ? Noen grove antagelser der dog - og i vanlig romtemperatur, så er forskjellen mellom fistemperatur og romtemperatur nokså liten ((37+273)/(20+273)=6%). Fiser du på Svalbard en vintersnatt dog, så er oppdriftstapet mye større (29%). Endret 3. september 2009 av Sondring Lenke til kommentar
GeO Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Luft er 78% nitrogen, 20% oksygen og spor av andre gasser. Ren nitrogengass er tyngre enn luft, [...] Ikke helt riktig. For gasser er det molvekt, trykk og temperatur som avgjør tettheten, dvs. bare molvekten hvis trykk og temperatur ellers er likt. Nitrogen har en molvekt på 28 g/mol, mens oksygen veier 32 g/mol. Så ren nitrogengass er litt lettere enn luft (med en gjennomsnittlig molvekt på rundt 29 g/mol), men i praksis er forskjellen så liten at et mengde ren nitrogen sluppet ut i luft neppe vil stige i særlig grad. Uansett - nitrogen er den letteste av komponentene som hovedsakelig utgjør luft, så ren nitrogengass kan iallfall ikke være tyngre enn luft. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hehe. Dette begynner å bli bra. Håper det kan komme fram en helt vitenskaplig og skikkelig dokumentert forklaring på dette da eg har tenkt mye på dette den siste tiden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Luft er 78% nitrogen, 20% oksygen og spor av andre gasser. Ren nitrogengass er tyngre enn luft, [...] Ikke helt riktig. For gasser er det molvekt, trykk og temperatur som avgjør tettheten, dvs. bare molvekten hvis trykk og temperatur ellers er likt. Nitrogen har en molvekt på 28 g/mol, mens oksygen veier 32 g/mol. Så ren nitrogengass er litt lettere enn luft (med en gjennomsnittlig molvekt på rundt 29 g/mol), men i praksis er forskjellen så liten at et mengde ren nitrogen sluppet ut i luft neppe vil stige i særlig grad. Uansett - nitrogen er den letteste av komponentene som hovedsakelig utgjør luft, så ren nitrogengass kan iallfall ikke være tyngre enn luft. Hmm, mente å huske luft og nitrogen hadde massetetthet på hhv 1,2 og 1,25 Kg/m^3, må ha husket feil, eller så er det tall fra to forskjellige tempraturer... AtW Lenke til kommentar
GeO Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Re:Fis For å bli lettere, så må vekten av gassen du slipper ut være større enn vekten av den luften du fortrenger. Fisen er varmet opp av kroppen, og veier dermed mindre enn gassen utenfor kroppen - hvis vi antar at trykket er utgjevnet mellom tarmsystemet og atmostfæren - og densitet mellom fis og normal atmosfære er sammenlignbar. Ved å fise mister du dermed oppdrift, og blir tyngre ? Noen grove antagelser der dog - og i vanlig romtemperatur, så er forskjellen mellom fistemperatur og romtemperatur nokså liten ((37+273)/(20+273)=6%). Fiser du på Svalbard en vintersnatt dog, så er oppdriftstapet mye større (29%). Kan jo gå litt videre med disse tarmgassberegningene. Hvis vi tar utgangspunkt i Wikipedia-artikkelen Flatulence, så har tarmgass denne sammensetningen: Nitrogen: 20 % - 90 % Hydrogen: 0 % - 50 % Karbondioksid: 10 % - 30 % Oksygen: 0 % - 10 % Metan: 0 % - 10 % Jeg prøvde å kombinere disse i ulike forhold, og regnet ut gjennomsnittlig molvekt for tarmgass. Den letteste sammensetningen jeg beregnet veide 25,6 g/mol, den tyngste 26,8 g/mol (prøvde ut tre sammensetninger som ikke hørtes helt sinnsvake ut, dvs. ikke noen ekstremvarianter der alle andelene var en eller annen yttergrense). Bruker 26,5 g/mol som basis for videre beregning. Med 78 % nitrogen, 21 % oksygen og 1 % argon har luft en molvekt på 29,0 g/mol. Forutsetter at både luft og fis følger ideell gasslov, og beregner tettheten: d = m/V = M(n/V) = M(p/RT) (m er masse, V er volum, M er molvekt, n er stoffmengde, p er trykk, T er absolutt temperatur og R er gasskonstanten.) Trykket er konstant lik 1 atm. Resultatet blir da: Fis, kroppstemp. (37 °C): 1,05 g/L Luft, romtemp. (20 °C): 1,21 g/L Luft, Svalbard (-30 °C): 1,46 g/L Dette blir fortsatt bare anslag, men allikevel - det ser ut til at fisen uansett er en del lettere enn luft, og at du dermed blir tyngre av å slippe en fis. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Hvis man holder igjen en pcvifte eller prosessorvifte, hvor mye mer strøm trekker den da i forhold til vanlig ? Trenger bare et forholdstall hvis noen har det. Siden strømmen blir sendt i pulser blir det vel en spike i last når man holder igjen vifta. Lurer på om det er noe nevneverdig Endret 3. september 2009 av Gyr0 Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvorfor blir ting opp ned når man ser det gjennom et mikroskop? Har sjekket litt rundt, og de fleste steder sier at det er fordi linsene i mikroskoper er konvekse. Men hvorfor blir det opp ned på grunn av det? Og går det ikke an å "fikse"? Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvorfor er det så deilig å dusje når man er syk? Er det bare det for meg eller andre også? Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvorfor er det så deilig å dusje når man er syk? Er det bare det for meg eller andre også? Nooooo way! Hvis jeg er syk nekter jeg og dusje eller bade eller noe i den dure! Hvis jeg er syk i 2 uker må jeg dras inn i dusjen for og få av meg skiten, hater og dusje når jeg er syk Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Hvorfor er det så deilig å dusje når man er syk? Er det bare det for meg eller andre også? Hah, jeg er stikk motsatt. Det føles ut som jeg er nødt til å dusje 3-4 ganger om dagen. Ikke fordi jeg vil bli ren, men jeg har en trang til å gjøre det rett og slett fordi det er så digg. EDIT: Tok med spørsmålet. Endret 3. september 2009 av Darkbuster Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvorfor er det så deilig å dusje når man er syk? Er det bare det for meg eller andre også? Nooooo way! Hvis jeg er syk nekter jeg og dusje eller bade eller noe i den dure! Hvis jeg er syk i 2 uker må jeg dras inn i dusjen for og få av meg skiten, hater og dusje når jeg er syk jeg liker heller ikke dette. mye bedre da du er frisk igjen a Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Njaa, hvis jeg er skikkelig forkjøla og ikke har orket å dusje noen dager, føler jeg meg litt friskere etter en laang dusj. Blir liksom mindre tett i nesa og føler seg bedre etterpå. Men det tettes selvsagt igjen. Endret 3. september 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Kan noen forklare meg hvorfor dataelektronikk er så billig her til lands? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå