Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men hva er det som gjør at melken bruker mye kortere tid før det begynner å koke i forhold til vann, begge deler skal jo nå 100grader og det burde vel ta like lang tid ?

 

Tenkte at melk har lavere kokepunkt siden det begynner å koke mye fortere.

Har med sammensetningen å gjøre.

Vann er den kjemiske forbindelsen som kan oppta desidert mest energi pr masse.

Du trenger f.eks 4kw for å varem opp en kilo (en liter) vann én grad.

Du trenger bare litt over 1kw for å varem opp en kilo (ca 950 liter) luft én grad.

 

Nå husker jeg ikke varmeverdien på protein, men tror den var sånn der ca 60% av vann.

 

Melk består av 88% vann og resten andre stoffer, hvorav mest protein. Dette gjør at melk trenger mindre energi for å nå 100°C. Følgelig koker den over "fortere" ved samme mengde tilført energi.

Lenke til kommentar
men hva er det som gjør at melken bruker mye kortere tid før det begynner å koke i forhold til vann, begge deler skal jo nå 100grader og det burde vel ta like lang tid ?

 

Vann er den kjemiske forbindelsen som kan oppta desidert mest energi pr masse.

Du trenger f.eks 4kw for å varem opp en kilo (en liter) vann én grad.

 

 

4000wat for å varme opp en liter med vann, 1 grad ? fytti rakkern, det blir dyrt etter hvert..

Så dyrt at det lukter litt pisspreik hvis du ikke finner kilde på det.

 

Kongkake, tror de brukte en type tøy binn som kunne vaskes og brukes flere ganger.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Hva skjer om KongKake blir spist opp?

 

 

om du mener personen her på forumet så komme nok noen til å få store problemer med loven for å ha spist han opp, med mindre de bor i ett land hvor det ikke er ulovlig. finnes det noen slike land?

 

jeg spør igjen. finnes det en tråd her på forumet hvor folk poster linker til nettsider som har en forferdelig dårlig design?

Lenke til kommentar
Har med sammensetningen å gjøre.

Vann er den kjemiske forbindelsen som kan oppta desidert mest energi pr masse.

Du trenger f.eks 4kw for å varem opp en kilo (en liter) vann én grad.

Du trenger bare litt over 1kw for å varem opp en kilo (ca 950 liter) luft én grad.

 

Nå husker jeg ikke varmeverdien på protein, men tror den var sånn der ca 60% av vann.

 

Melk består av 88% vann og resten andre stoffer, hvorav mest protein. Dette gjør at melk trenger mindre energi for å nå 100°C. Følgelig koker den over "fortere" ved samme mengde tilført energi.

Mye feil her. Alle stoffer kan varmes opp til en vilkårlig høy temperatur så ingen "opptar desidert mest energi pr. masse" enn andre.

Det jeg tror du tenker på er varmekapasitet, og vann har bare den nest høyeste varmekapasiteten etter ammoniakk.

kw, eller kW, er et mål for effekt og ikke energi, og lager ikke noen mening i den sammenhengen du har brukt det.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Nei, melk koker ca omtrent på samme kokepunkt som vann. Det er mindre enn én grads forskjell.

 

Men melk inneholder mange bundne gassforbindelser og litt svovelforbindelser. Dette er som sagt bundet opp i melkens væske. Når så melken koker, blir dette frigjordt og dette skjer i en "ukontrollert" kjedereaksjon. Når det skjer, så skjer det. Som sikkert alle vet, så nytter det ikke å trekke kokende (nyoppkokt) melk vekk fra platen, den fortsetter å koke over. Dette er fordi de bundne gassene og svovelforbindelsene fortsetter sin kjedereaksjon selv om melken kommer under sitt reelle kokepunkt.

Man kan, hvis man "passer på som en smed" begynne å piske eller røre kraftig i melken når den nærmer seg kokepunktet. Da slår man løs litt av gass/svovelforbindelsene før kokepunktet gjør dette eksplosivt. Dette reduserer "kokepunkteksplosjonen" litt og en kan med dette redde komfyren fra fullstendig rundvask..

Det er vel også noe med at proteinet i melken danner en slags «hinner» i væsken, som fanger opp gassboblene og fører til at hele melken nærmest ser ut til å ekspandere i kasserollen.

Lenke til kommentar
Jeg hørte en 'låt' på sportsrevyen på søndag jeg gjerne skulle likt å visst hva het. Noen ide om hvor jeg skal lete? mP3 er flinke til å legge ut spillelistene sine men sporten er ikke like ivrig...

 

hvis du husker deler av teksten så kan du prøve å google teksten med lyrics bak.

 

Eller så må du nok begynne å lete rundt på nrk sine nettsider, om du i det hele tatt finner det der.

Lenke til kommentar
4000wat for å varme opp en liter med vann, 1 grad ? fytti rakkern, det blir dyrt etter hvert..

Så dyrt at det lukter litt pisspreik hvis du ikke finner kilde på det.

Sorry, glemte noe svært viktig i mitt innlegg.

Du trenger 4kw (eller 4187watt) for å varme opp èn kilo vann èn grad på ett sekund.

Det var dette sekundet som falt ut av innlegget mitt.

 

Vannet trenger 4187 Joule pr kg pr grad oppvarming.

Når du bruker en vanlig kokeplate på 1,5kw vil det jo ta tilsvarende lengere tid. For å gjøre det enkelt, og ikke blande inn varmetap og strålingstap til omgivelsene, så kan vi få følgende (fornuftige) regnestykke ut av dette:

Vi varmer opp én liter vann fra springen, si vi starter med 10°C vann og skal ha det til å koke ved 100°C.

Vi trenger 100-10°C som er 90°C.

Da trenger vi 90*4187=376830J, eller 376,83KJ. Så tar vi dette og deler på 1,5KW og vi får 251,22s.

Altså vi bruker i overkant av 4 minutter til å varme opp vannet til kokepunktet. Men så kommer trikset. Vi trenger å tilføre vannets *fordampningsenergi* for å få vannet til å koke. Denne energien er 2257KJ/Kg.

Dersom vi ville fordampe alt vannet ville vi trenge ytterligere 25 minutter før pannen var helt tørr.

Men la oss anta at vi definerer vannet som kokende når vi har fordampet 10 gram. Da blir regnestykket 2257KJ/1000g*10g og vi får 15 sekund, sånn røfflig. Derfor ser det ut som vannet "nesten aldri" koker. Eller at det kan se ut som det venter litt ekstra lenge ved 99°C før det koker.

 

Kilde:

Les litt i "Teknisk formelsamling med tabeller" ISBN: 82-00-42450-2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...