boffeeen Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Kan man nyse, rape, prompe og/eller hoste når man sover? Selvfølgelig. Lenke til kommentar
storken Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Det var på tide at de jævlene ble tatt ned. I fengsel med den dritten og råtne dem i helvete!! 1. Hvis du har en perfekt bensin og luftblanding (14,7kg luft til en kg bensin) og antenner den, hvor mye ekspanderer dette da? 2. Hvilken turbo er den minste som er produsert? Hvilken serieprodusert turbo er den minste som er produsert? To snedige spørsmål som jeg ikke greier finne svar på xD Tar meg friheten til å dytte denne to sider frem, trenger virkelig å vite det Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Hvorfor skrur radioen seg av et øyeblikk når du starter bilen? Endret 1. september 2009 av Koffeinkanin Lenke til kommentar
storken Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Hvorfor skrur radioen seg av et øyeblikk når du starter bilen? Spenningsfallet når startmotoren starter bilen er så stort (typisk helt ned til 11,5v) at radioen slutter å fungere. Lenke til kommentar
different Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Hvorfor skrur radioen seg av et øyeblikk når du starter bilen? Jeg antar det er fordi strømkilden går fra å være batteriet til dynamoen. Noen andre kan bekrefte, evt skyte meg om jeg tar feil. Edit: Eller det han over meg sier om spenningsfallet. Endret 1. september 2009 av different Lenke til kommentar
storken Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Hvorfor skrur radioen seg av et øyeblikk når du starter bilen? Jeg antar det er fordi strømkilden går fra å være batteriet til dynamoen. Noen andre kan bekrefte, evt skyte meg om jeg tar feil. Edit: Eller det han over meg sier om spenningsfallet. Pang! (xD) Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Ja og *PANG* til storken også.. Når du vrir om nøkkelen slik at startmotoren får sin strøm, så kobles all annen strøm ut (med unntak av tennpluggene). Dette fordi startmotoren er veldig sterk (opptil 6KW) og trekker *veldig* mye strøm alene. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Skjer dette på alle biltyper? Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jepp. Dette er fordi startmotoren skal ha all strømmen alene Kan man si. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) 1. Hvis du har en perfekt bensin og luftblanding (14,7kg luft til en kg bensin) og antenner den, hvor mye ekspanderer dette da? Dette er vel egentlig en sak for kjemigutta, men karbonet i en liter bensin gir ca 2,5 kg CO2. Og det finnes nok en grei formel for hvor stor plass 2,5 kg gass tar. 2. Hvilken turbo er den minste som er produsert? Hvilken serieprodusert turbo er den minste som er produsert? Tja, mange av de bittesmå japanske kei-bilene har turbo for å bli effektive, det er masse begrensinger i keiklassen, f.eks maks samlet motorvolum på 660 cm³ og maks 64 hk (dessuten maks billengde på 3,4 meter, bredde 1,48 meter, høyde maks 2 meter). Jeg ser ikke bort fra at det også brukes turbo på en og annen motorsykkel, og da kanskje på motorstørrelser under 0,5 liter. Jeg vet at Honda brukte turboer på flere av sine racingsykler på 80-tallet, men hvor små disse turboene var rent fysisk aner jeg ikke. Jeg har googlet litt etter tiny turbo, og fant bl.a dette: Turboprodusenten Garrett har en liten turbo som de mener egner seg for motorstørrelser helt ned til 0,4 liter: http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre...1_756068__1.htm Her har en fyr klart å montere en bitteliten turbo på sin Honda Dax, en liten énsylindret 70-talls motorsykkel med motorvolum på kun 72 cm³ (men egentlig fungerte det ikke, motoren var for liten til å kunne dra opp farten på turboen): http://www.btinternet.com/~goosegog/turbodax.htm Denne turboen heter Mitsubishi TD-02, som noen på nettet påstår er verdens minste turbo, samme turbo brukes i en turboversjon av småbilen Smart. Men om noen av disse miniputturboene faktisk er verdens aller aller minste, det tviler jeg på. Jeg brukte samme søkeuttrykk på YouTube, og fant denne videopresentasjonen av en knøtteturbo for RC-motorer (men den er neppe serieprodusert): Her har en fyr klart å lage en fungerende knøtteturbo på et RC-helikopter: Endret 1. september 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
storken Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Ja og *PANG* til storken også.. Når du vrir om nøkkelen slik at startmotoren får sin strøm, så kobles all annen strøm ut (med unntak av tennpluggene). Dette fordi startmotoren er veldig sterk (opptil 6KW) og trekker *veldig* mye strøm alene. Dette skjedde ikke på min golf når motoren var varm. Når den var kald derimot, da slukka cd-spillern. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Ja og *PANG* til storken også.. Når du vrir om nøkkelen slik at startmotoren får sin strøm, så kobles all annen strøm ut (med unntak av tennpluggene). Dette fordi startmotoren er veldig sterk (opptil 6KW) og trekker *veldig* mye strøm alene. Dette skjedde ikke på min golf når motoren var varm. Når den var kald derimot, da slukka cd-spillern. Man kan jo selvsagt koble utenom dette. F.eks kan eg heve og senke førersetet i bilen mens eg starter motoren, men det elektriske vinduet slutter å gå akkurat når eg starter bilen. Er forskjellig fra bil til bil, men normalt sett skal ikke elektroniske ting være koblet slik som på golfen din, da elektronikk kan ryke ved for lav spenning. F.eks hvis man dimmer en stikkontakt og sette forsterkeren til stereoanlegget på den stikken og dimmer.... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Her kommer ett spørsmål som jeg er litt flau over å spørre; det føles utrolig basic: Hvordan går det an å seriekoble batterier? Jeg har alltid trodd at batterier fungerer ved at en substans med potensiale til å gi fra seg elektroner er koblet til minussiden, og omvendt på plussiden, slik at det skapes en potensiell spenningsforskjell. Nå falt det meg akkurat inn at hvis dette stemmer er det jo ikke noe vits i å seriekoble batterier. (Det vil jo i så fall bare være de "ytterste" polene som kan gi spenning til en ekstern krets, og de "indre" polene vil jo bare utligne hverandre.) Vær så snill å forklar meg hvordan dette henger sammen før hodet ekspoderer eller jeg fremstår som en dust IRL. [..] Hva som skjer kjemisk inni batteriet som gjør at forskjellen mellom minus og pluss er 12V får noen andre ta, for det er et annet kapittel, og eg tror egentlig ikke det er den biten du lurer på. [..] Jeg var kanskje ikke tydelig nok: Men det er nettopp det jeg lurer på. Jeg vet godt hvordan det fungerer i praksis, men ikke hvorfor. Takk for svar though. Kan legge til at jeg har lest på Wikipedia. Det er mulig jeg er veldig sløv her, men jeg ser fortsatt ikke løsningen. Eg må si det er litt snodig at du aksepterer at et batteri (som jo er en seriekobling av flere celler) kan gi f.eks 9V, men du aksepterer ikke at en seriekobling av to batterier (som jo igjen vil kun si å seriekoble dobbelt så mange slike celler) vil gi 18V Hver celle løfter spenningspotensialet, og når man kobler sammen den siste cellen med den første vil man ha et totalt potensiale som er avhengig av antallet celler i forskjell mellom den siste cellen og den første... Les disse sidene fra denne og utover. Her står alt godt forklart. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Har Kongen og Dronningen stemmerett? Bruker de den? Hva stemmer de? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Har Kongen og Dronningen stemmerett? Bruker de den? Hva stemmer de? Første treff på Google. NRK Nyheter. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Hvorfor er det alltid folk som ler i bakgrunn på komiserier? Er jo ikke alle replikkene som er SÅ morsomme? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Hvorfor? For at du som seer skal synest ting er morsommere enn det er. Publikum (i de tilfellene det er "live audience" er varmet opp av en komiker på forhånd, slik at mye som ikke er fullt så morsomt vil være morsomt for publikum som er i en "laughing stream" Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Denne latteren er selvsagt lagt på i ettertid, eller publikum får beskjed når de skal le. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Denne latteren er selvsagt lagt på i ettertid, eller publikum får beskjed når de skal le. Det er jeg klar over. Men fyy, ser en episode "That 70's show" nå. Og det er en som ler så teit, at jeg bytta episode.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå