Hyperio Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg mener det er junk-food og generelt usunn mat. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg mener egg (produserer hydrogensulfid) og bønner. Mange grønnsaker gir luft i magen, men ikke alle lukter vondt, vil jeg tro. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Vil så høy spenning være en fare for mennesker? Eller vil det bare være ubehagelig?9332514[/snapback] Hvor farlig det eventuelt er å bo nær høyspentstrekk er en diskusjon smartere folk enn meg er fortsatt uenige seg imellom om. Derimot om spenning på rommet ditt gir et elektrisk felt rett under overslagsgrensen (som er 10 - 30kV pr. cm for luft), vil du risikere overslag om noe kommer imellom. Om spenningskilden er av beskjedent format, får du en gnist, men har du mer energi magasinert, f.eks. i kondensatorbanker, kan du få ditt eget private lynnedslag. http://www.ce-mag.com/archive/02/01/MrStatic.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 gidder ikke lage en tråd, fant heller ingen under søk. Hvorfor selges iPhone bare i Amerika og med bare AT&T? vill de ikke tape ekstremt mye penger på det? hvorfor ikke selge den som alle andre mobiler, til alle og til alle land...? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) iPhone lanseres i Europa og Norge i løpet av en måneds tid mener jeg å huske. Det har vel noe med produksjonskapasitet å gjøre. Man skal lage ganske mange for å dekke verdensbehovet på lanseringsuka.. Mennesker kan tåle meget høye spenninger. Det kommer mye an på hvor strømmen går og hvor sterk den er. Høyspenning gjennom fingeren er vondt som f, men ikke dødelig. Lavere spenning over hjertet kan resultere i flimmer og værste fall hjertestans. Men som sagt, det er strømmen som dreper og ikke spenningen. Eksempelvis overlever folk lynnedslag som er på tusenvis av volt, men dør av knoting i sikringsboksen på 240V.. Endret 22. august 2007 av Mozze Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 1. Hvor mye veistøv produserer en gjennomsnittlig bil per kilometer den kjører langs asfaltert vei? 2. Hvor mye veistøv produserer en gjennomsnittlig fotgjenger per kilometer han går langs asfaltert fortau/gangvei? 3. Hvor mye CO2 puster vi ut per time/minutt når vi: A. Sitter/ligger stille B. Går vanlig C. Er i veldig tung fysisk aktivitet (f.eks driver utholdenshetsidrett) Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Du vet jo like godt som oss at det kun er du som klarer å finne svarene på noe sånt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hehe.. Nei, det er da mange andre som har svart utfyllende på sånne svar før Vi har jo de som har mye peiling på kropp og helse som kan svare på spørsmål nr 3 og så har vi de som jobber i vegvesnet med biltelling og telling av fotgjengere og som vet hvor lang tid det tar mellom hver asfaltering og hvor mye asfalt som går med da. Altså bare et lite regnestykke. Jeg venter... Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) 1. Hvor mye veistøv produserer en gjennomsnittlig bil per kilometer den kjører langs asfaltert vei?2. Hvor mye veistøv produserer en gjennomsnittlig fotgjenger per kilometer han går langs asfaltert fortau/gangvei? 3. Hvor mye CO2 puster vi ut per time/minutt når vi: A. Sitter/ligger stille B. Går vanlig C. Er i veldig tung fysisk aktivitet (f.eks driver utholdenshetsidrett) 9334580[/snapback] 1. og 2. er veldig vanskelige å svare på. Den eneste informasjonen jeg fant rundt dette var følgende: I områder med lite forurensning er mengden PM10-støv ofte under 10 µg/m3 i gjennomsnitt over døgnet. I store byer og tettsteder kan mengden PM10-støv komme opp i 100 - 600 µg/m3 luft i gjennomsnitt per døgn. I de verste timene om dagen kan konsentrasjonen være mye høyere. Støvpartikler med diameter på 10 µm og mindre, går inn i det som kalles PM10-fraksjonen. (µm = mikrometer = tusendels millimeter. PM = particulate matter = støv). Her er det tre delfraksjoner; grov-fraksjonen, finfraksjonen og den ultrafine fraksjonen. Finfraksjonen PM2,5 omfatter støvpartikler på 2,5 µm og mindre. Den ultrafine fraksjonen PM0,1 omfatter partikler på 0,1 µm og mindre. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:0:5667:1:::0:0 3. Diskusjon om dette http://www.engineeringtoolbox.com/co2-persons-d_691.html Endret 22. august 2007 av DemoniZer Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 1. Hvor mye veistøv produserer en gjennomsnittlig bil per kilometer den kjører langs asfaltert vei?2. Hvor mye veistøv produserer en gjennomsnittlig fotgjenger per kilometer han går langs asfaltert fortau/gangvei? 3. Hvor mye CO2 puster vi ut per time/minutt når vi: A. Sitter/ligger stille B. Går vanlig C. Er i veldig tung fysisk aktivitet (f.eks driver utholdenshetsidrett) 9334580[/snapback] 1. Pr. kilometer vet jeg ikke. Men i følge en "La bilen stå" aksjon fra Tromsbuss så hevder de i allefall at hver bil pr. dag slipper ut et halvt kilo med veistøv og diverse. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 1. Pr. kilometer vet jeg ikke. Men i følge en "La bilen stå" aksjon fra Tromsbuss så hevder de i allefall at hver bil pr. dag slipper ut et halvt kilo med veistøv og diverse.9334908[/snapback] Jepp, det er den aksjonen som fikk meg til å spørre. Sitatet er noe slik: "Hver dag slipper 25.000 biler i Tromsø ut 0,5 kilo i avgasser og støv. Hvis alle lar bilen stå bare én dag i uken så sparer man miljøet for over 10 tonn den dagen" Jeg ville vite hvor mye hold det var i det. Foreløbig ser det ut som det kan være noe i det hvis man holder seg hjemme i stedet for å busse eller kjøre bil. Dvs. 25.000 biler * 0,5 kg = 12,5 tonn, et tall som stemmer over ens med "over 10 tonn" som Tromsbuss sier. Det jeg lurte på var hvor mye ekstra CO2 som slippes ut fra kroppen hvis man går f.eks et par kilometer til jobben i stedet for å sitte i ro i bilen frem og tilbake til jobben. Jeg tenkte jeg skulle regne ut hvor mye mer utslipp det blir fra fullere busser, ekstrabusser og økt mengde gående og syklende. Egentlig tviler jeg på at miljøregnskapet kommer positivt ut for Tromsbuss sin del. Også lurte jeg på hvor stor andel av disse utslippene som er veistøv og hvor mye som er CO2. Denne artikkelen kom svært beleilig akkurat nå: - Kjør i stedet for å gå! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 blir dette godt/går det ann? legge et egg i eddik til skallet er borte og det kun er hinnen som holder egget sammen, for så å slippe egget oppi en fritøse og fritere det til det er ferdig. noen som har prøvd? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Egg + eddik + en uke = sprettball Det er i hvert fall det trikset jeg lærte som barn. Aner ikke om det fungerer å fritere det, men ville ikke gamblet på at det gikk bra. Tør ikke tenke på konsekvensene om det var en feil i beregningen og det likevel eksploderte i frityrgryta. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 har ikke fritøse så jeg kommer ikke til å prøve det uansett om det går bra eller dårlig, jeg bare hørte ordene "Fried Egg" i simpsons elns, så tenkte jeg på friterte egg Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 har ikke fritøse så jeg kommer ikke til å prøve det uansett om det går bra eller dårlig, jeg bare hørte ordene "Fried Egg" i simpsons elns, så tenkte jeg på friterte egg 9335880[/snapback] Uttrukket "Fried egg" kan oversettes med "speilegg". http://en.wikipedia.org/wiki/Fried_egg http://no.wikipedia.org/wiki/Speilegg Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hva er forskjell på "Hardcore Gamers" og "Gamer nerds"? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 har ikke fritøse så jeg kommer ikke til å prøve det uansett om det går bra eller dårlig, jeg bare hørte ordene "Fried Egg" i simpsons elns, så tenkte jeg på friterte egg 9335880[/snapback] Uttrukket "Fried egg" kan oversettes med "speilegg". http://en.wikipedia.org/wiki/Fried_egg http://no.wikipedia.org/wiki/Speilegg 9336033[/snapback] ja jeg vet det, men jeg tenkte veldig norskt det øyeblikket Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hva er forskjell på "Hardcore Gamers" og "Gamer nerds"? 9336155[/snapback] Eg vil si at ein hardcore gamer spelar eit spel VELDIG mykje, mens ein gamer nerd er ein som kan ca. alt om ca. alle spel. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Eg vil si at ein hardcore gamer spelar eit spel VELDIG mykje, mens ein gamer nerd er ein som kan ca. alt om ca. alle spel. Jeg vil vel si at en Hardcore Gamer er en som satser det han kan i ett spill, for å bli bedt i det spillet. Han kan de fleste, om ikke alle axploitene i spillet osv, og kjenner spillet like godt som pikken sin. En Gamer Nerd er de "kules" oppfatning av de som spiller en gang iblant. Tenk på WoW folk. Lenke til kommentar
superninja Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Er vel 50 V eit menneske kan tåle av strøm, og 25 for dyr? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå