Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er ikke sommerfugl effekten samme teori som chaos teorien ?

"The butterfly effect is a phrase that encapsulates the more technical notion of sensitive dependence on initial conditions in chaos theory."

Virker vel som om det er en dypere forklaring over visse aspekter innenfor kaos-teorien. Eller så er jeg trøtt nok til å ha greid å lese feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ei gryte med vann og plastikk-skjeer ble nylig glemt av mens platen var på. Og nå er ca halve huset (2. og 3.) etasje fylt med brent plastikk røyk(ser ut som tåke). Er det farlig å puste inn?

det er VELDIG mye dritt i plastikk, luft GODT(!!) ut og helst gå ut av huset inntil det er luftet skikkelig godt.

Lenke til kommentar

oh well. Føler i hvertfall at det "svir" litt I halsen. Ring 911 hvis jeg ikke logger meg inn på diskusjon.no lengre.

Edit: tetter seg er vel et bedre beskrivende ord enn "svir"

Endret av SoapyAsHell
Lenke til kommentar
oh well. Føler i hvertfall at det "svir" litt I halsen. Ring 911 hvis jeg ikke logger meg inn på diskusjon.no lengre.

Edit: tetter seg er vel et bedre beskrivende ord enn "svir"

som sagt, det beste er å komme seg ut.

usikker på om det kan skje noe akutt, men bra er det absolutt ikke...

edit: vistnok kan røyk fra plast inneholde saltsyre, ikke bra

en eller annen type plast: "Gassen har både akutte og toksiske effekter. Symptomer er kvalme, svimmelhet, tretthet, hodepine og uregelmessig pust."

mer her: http://www.sykavhuset.no/avgasser.htm

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg brente opp en plast-stekespade i stekepanna en gang, så hele rommet ble fullt av grå tåke. Jeg satt og så på TV og hadde glemt bort panna, så merket jeg det svei i øynene. Var ekkelt å puste også. Plastikk er jo fullt av kjemikalier.

Jeg satte alle dører og vinduer på vidt gap noen timer.

Lenke til kommentar
Er det flest sandkorn i verdens ørkener eller flest dråper i alle verdens hav? :)

I følge kilder jeg fant på nettet, er det mellom mimetex.cgi?10^{20} og mimetex.cgi?10^{24} sandkorn på Jorden. Når det er sagt, vet vi at volumet av alle verdenshav (som er noe sånt som 98% av all vannmassen på Jorden) er chart?cht=tx&chl=1,386\cdot 10^9 km^3=1,386\cdot 10^{21} liter. Hvis vi regner at en dråpe er lik 0,5 ml (som er en stor dråpe), så betyr det at alle verdenshav, består av ca. chart?cht=tx&chl=2,772\cdot 10^{24} som er et større tall enn estimatet for antall sandkorn på Jorden. Altså, det er flere dråper vann enn sandkorn på Jorden. :)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...