Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr noe som beveger seg selv, uten å bli trukket av f. eks. hester.

 

Fra wikipedia:

The word automobile comes, via the French automobile, from the Ancient Greek word αὐτός (autós, "self") and the Latin mobilis ("movable"); meaning a vehicle that moves itself, rather than being pulled or pushed by a separate animal or another vehicle.

 

EDIT: Litt sen.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Vil det da funke at man bevisst gir ungen pennen i sin vesntre arm? Altså at den blir venstrehendt, eller er det ubevisst medfødt?

 

har faktisk litt erfaring på området, når jeg var liten brakk jeg høyre arm og måtte gå med gips lenge.

dette gjorde at jeg måtte bruke venstre arm til så godt som alt, jeg ble altså "frivelig" venstrehendt.

etter en stund funket min venstre arm ca like bra som min høyre gjorde tidligere.

etter gipsen var fjernet fant jeg ut at jeg ikke ville være venstrehendt, og byttet over til høyre igjen, dette var kanskje vanskeligere enn det første bytte, for nå kunne bruke begge hendene.

var en periode jeg gjorde alt like bra med begge hender.

 

så, det er altså mulig å påvirke dette selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg ser på Pirates of Silicon Valley og blir fascinert!

 

jeg forstår ikke hvordan de klarte å få maskinene til å gjøre det de ville. hvordan fikk de til det? om de hadde en maskin, hvordan klarte de å få den til å gjøre ting?

Lenke til kommentar

Dersom jeg heller vann på en overflate, og holder overflaten opp ned så vil noe av vannet renne av, men ikke alt. Hva er det som holder på vannet som blir igjen? Spessielt godt eksempel er en våt tallerken. Kan tydelig se en liten "dam" med vann, men dersom jeg holder tallerkenen opp-ned renner det ikke av.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til en ting... Først er jeg i grei fysisk form. Etter et par/ noen få uker med lite aktivitet og scooter til og fra, er formen helt i bånn! Altså...

 

Hvor lang tid tar det ca. fra man har grei kondis til at den blir veldig dårlig? Hvor lang tid tar det å trene den opp så den blir grei med 2-3 økter i uka?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det en nytelse å ha sex? Vi har jo sex hovedsaklig for å reprodusere oss, det er hvertfall grunnen til at vi opprinnelig har sex. Så hvorfor er ikke sex noe som er instiktivt styrt? At vi bare hadde sex, uten nytelse. Eller er vi blitt så inteligente at inteligensen overstyrer instinktet? Gjelder det samme andre dyrearter som oppnår nytelse ved sex?

 

Og en ting som ikke har noe med sex å gjøre: Hvorfor oppnår man lettere fart/får mer fart av å bevege sykkelen til sidene når man sykler?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det en nytelse å ha sex? Vi har jo sex hovedsaklig for å reprodusere oss, det er hvertfall grunnen til at vi opprinnelig har sex. Så hvorfor er ikke sex noe som er instiktivt styrt? At vi bare hadde sex, uten nytelse. Eller er vi blitt så inteligente at inteligensen overstyrer instinktet? Gjelder det samme andre dyrearter som oppnår nytelse ved sex?

 

Og en ting som ikke har noe med sex å gjøre: Hvorfor oppnår man lettere fart/får mer fart av å bevege sykkelen til sidene når man sykler?

Intelligensen overstyrer ikke instinktet, for slik er ikke vår hjerne bygd opp. Det er for øvrig ikke noen intelligens som ligger til grunn for at det er godt å ha sex. Våre instinkter fungerer med straff/belønning. Det er en nytelse å ha sex, og det er ubehagelig å spise råttent kjøtt. Følelser er, for the record, også noe involvert i sex og det er også noe som intelligensen ikke har kontroll over. Intelligensen har så å si null kontroll whatsoever den.

Lenke til kommentar
Greit, så sex er instiktivt? Tenkte mer på at sex måtte være en nytelse for at vi skulle gidde å ha det om inteligensen overstyrte instiktene. Men da er det altså instiktet som gjør at vi har sex?

Vel, intelligensen forteller oss nok gjerne at vi må finne oss en makker slik at vi kan ha sex. Instinktet forteller oss at "sex er deilig", derfor må vi ha det.

Da går jeg ut ifra at sex og gleden ved å ha det er en kombinasjon av instinkt og intelligens. Instinktet sier "ha sex, for da blir det reproduksjon", intellektet sier "ha sex, men bruk prevensjon, for da kan vi ha det deilig uten å overbefolke verden".

Min teori, men jeg synes den høres veldig fornuftig ut ;)

Lenke til kommentar

Her kommer ett spørsmål som jeg er litt flau over å spørre; det føles utrolig basic:

 

Hvordan går det an å seriekoble batterier?

Jeg har alltid trodd at batterier fungerer ved at en substans med potensiale til å gi fra seg elektroner er koblet til minussiden, og omvendt på plussiden, slik at det skapes en potensiell spenningsforskjell.

Nå falt det meg akkurat inn at hvis dette stemmer er det jo ikke noe vits i å seriekoble batterier. (Det vil jo i så fall bare være de "ytterste" polene som kan gi spenning til en ekstern krets, og de "indre" polene vil jo bare utligne hverandre.)

Vær så snill å forklar meg hvordan dette henger sammen før hodet ekspoderer eller jeg fremstår som en dust IRL.

 

 

 

 

 

Greit, så sex er instiktivt? Tenkte mer på at sex måtte være en nytelse for at vi skulle gidde å ha det om inteligensen overstyrte instiktene. Men da er det altså instiktet som gjør at vi har sex?

Jeg tror det er nettopp lysten som gjør det instinktivt; på samme måte som smerten normalt gir oss "instinktet" til trekke opp hodet hvis vi forsøker å drukne oss selv i kjøkkenvasken.

Det jeg vil frem til er vel at instinktene våre i stor grad benytter seg av sanseopplevelser for å få kroppen til å lyde.

Dette er dog kun mine fem øre, og jeg tar forbehold om at instinkt fekst kan ha en annen, distinkt mening på biologers fagspråk.

Lenke til kommentar
Er biler raskere i svinger enn motorsykler? Det kommer ann på kjører, krefter og sving osv. Men ta ut ifra en lik sving, lik fører og lik kraft i begge kjøretøyene.

Ja. De fleste sportslige biler er vesentlig raskere rundt svinger enn selv de beste sportsmotorsyklene. Nesten uansett fører. Motorsyklene er nok vesentlig raskere opp i fart på langsidene (bedre aks), og kan nok også bremses senere mot neste sving enn en tyngre bil, men diverse tester på ulike baner viser at bilene alltid har bedre rundetider enn motorsyklene, i hvert fall på asfaltbaner. Bilene går så enormt mye fortere rundt svingene og kan oppnå langt større toppfart på lange langsider på en sikker måte at de vinner med god margin hver gang.

 

Se f.eks på denne videoen der Schnitzer har trimmet både en BMW-bil og en BMW-motorsykkel og kjører de mot hverandre på høyhastighetsbanen Nürburgrings brømte nordsløyfe. Det er ingen annen trafikk på banen, og vi ser MC-en komme kjapt forbi på de lengste langstrekkene, mens bilen går vesentlig fortere gjennom de fleste svingene. Totalt vinner bilen med flere sekunder på hele runden:

 

Det er såvidt jeg vet kun ett unntak og det er på de små ovale rundbanene som brukes i såkalt langbaneracing, der motorsykler med lange pigger på bakhjulet går i en evig skrens rundt hele banen. På disse trange jordbanene er det knapt mulig å kjøre fortere, heller ikke med terrengbiler. Bilene blir rett og slett for tunge til å endre retning fort nok.

Lenke til kommentar
Her kommer ett spørsmål som jeg er litt flau over å spørre; det føles utrolig basic:

 

Hvordan går det an å seriekoble batterier?

Jeg har alltid trodd at batterier fungerer ved at en substans med potensiale til å gi fra seg elektroner er koblet til minussiden, og omvendt på plussiden, slik at det skapes en potensiell spenningsforskjell.

Nå falt det meg akkurat inn at hvis dette stemmer er det jo ikke noe vits i å seriekoble batterier. (Det vil jo i så fall bare være de "ytterste" polene som kan gi spenning til en ekstern krets, og de "indre" polene vil jo bare utligne hverandre.)

Vær så snill å forklar meg hvordan dette henger sammen før hodet ekspoderer eller jeg fremstår som en dust IRL.

Du kan tenke på potensialet som en "oppoverbakke" som går langs batteriet. Et elektron som kommer inn på pluss-siden, kommer da inn i bunnen av bakken og blir "dratt"/"dyttet" oppover av batteriet, slik at den får tilført potensiell energi, og kommer ut på minus-siden med fornyet potensiell energi. En lyspære som er tilkoblet batteriet blir da som en "nedoverbakke" hvor elektronene triller utfor og mister sin potensielle energi (som blir gjort om til lys). Så kommer de inn i batteriet igjen og får tilført potensiell energi igjen ved at de blir "dyttet" opp en bakke, osv.

 

Tingen med seriekobling av batterier er da at når du kobler bunnen av en oppoverbakke (pluss-polen) til toppen av en annen slik bakke (minus-polen), så blir de to bakkene som en bakke, bare dobbelt så høy. Så nå får elektronene tilført dobbelt så mye potensiell energi på sin ferd gjennom batteriet. Når spenningen over lyspæren så dobles på grunn av seriekoblingen blir også "nedoverbakken" i lyspæren dobbelt så høy (da høyden på bakken bestemmes av spenningen).

 

Dette er nok ikke en helt fysisk korrekt forklaring, og det kan nok også virke litt rart at potensialet faktisk er høyest hvor spenningen er lavest (ved minus-polen). Men den illustrerer iallefall sånn noenlunde hva som skjer med potensialet til et elektron i et batteri.

Lenke til kommentar
Blir lys påvirket av tyngdekraften?

Ja, lys blir f.eks. sugd inn i sorte hull.

E=mc^2 sier at masse kan bli til energi, og energi kan bli til masse. Siden lys har energi, kan det bli til masse, og dermed blir det påvirket av tyngdekraften, selv om det ikke direkte har masse.

 

Lys fra fjerne objekter, f.eks. en fjern galakse, kan bli bøyd rundt en annen galakse som ligger nærmere oss, slik at vi får se et "speilbilde" av den fjerne galaksen ved siden av den nærmeste, selv om de egentlig ligger rett bak hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...