Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg bare svare for meg selv. Jeg er venstrehendt og det er ingen som har "tvunget" meg til å gjøre "alt med" venstresiden min. Jeg sparker med venstre fot, skriver med venstre hånd og bruker venstre øye på fotoapparatet og sikter med venstre øye under geværskyting.

Min Morfar er egentlig også venstrehendt, men han ble tvunget og pisket på skolen da han var liten til å skrive med høyre hånd, da det ble sett på som en var tilbakestående hvis man ikke oppførte seg skikkelig (dvs skrive med høyre hånd). Men ellers er han venstrehendt den dag i dag (han er 90 år) med alt annet enn å skrive. Bruker venstre hånd f.eks når han bruker hammer eller andre verktøy, og bruker kniv og gaffel "motsatt" (slik som jeg, med gaffel i høyre hånd).

Lenke til kommentar
Skriver selv med venstre hånd, men når det gjelder andre ting er det helt tilfeldig hvilken hånd jeg bruker. På skateboardet gir jeg fart med venstre fot, men sparker dog med høyre. Hva kalles dette? :p

Semi-Ambivalent kanskje, eller "krysshendt".

De som kan skrive/sparke/slå/gjøre alt like godt med høyre/venstre side kalles ambivalente. Så har vi de som er semi-ambivalente og de som er venstrehendt og høyrefotet ("krysshendt").

Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere å skrive med venstre hånd?

Man skriver jo fra venstre mot høyre, og dermed legger dere vel hånda nedi blekket?

Eller at arket krøller seg når dere beveger hånda bortover.

Dtte er problemer som vi høyrehendte slipper.

Er venstreskriving nøyaktig like bra, eller er det et kompromiss fordi høyrehånden deres er for ukoordinert til å skrive med (slik min venstre er)?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Går det ann å rense en lasermus, slik du gjør med en kulemus? Hvis den starter å bli sløv vettu'.

Ja. Det kan feste seg støv inne i det rommet hvor laseren/linsen er. Da kan det være at den ikke fungerer skikkelig. Men man vil da merke det veldig lett, fordi musen er mer eller mindre ikke-fungerende da.

Lenke til kommentar

Hvordan skiller kroppen væske og fast føde fra hverandre etter magesekken? Man spise en pølse og svelger ned med cola, dette blir til lapskaus sammen med magesyre i magen. 24 Timer senere kommer cola ut foran og pølsa bak, hvordan ble disse skilt?

Lenke til kommentar
Hvordan klarer dere å skrive med venstre hånd?

Man skriver jo fra venstre mot høyre, og dermed legger dere vel hånda nedi blekket?

Eller at arket krøller seg når dere beveger hånda bortover.

Dtte er problemer som vi høyrehendte slipper.

Er venstreskriving nøyaktig like bra, eller er det et kompromiss fordi høyrehånden deres er for ukoordinert til å skrive med (slik min venstre er)?

Føler at jeg skriver like pent som en høyrehendt, men blyet/blekket kan bli litt dratt utover arket, og det farger ofte av på hånden.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Takk for svaret om venstrehendt skriving, KongKake.

Men er ikke krølling av arket også et problem? Jeg holder jo igjen arket med venstre hånd mens jeg drar høyrehånda med blyanten lengre mot høyre.

Hvis du holder arket, gjør du det vel med høyre, mens du skyver venstrehånda mot høyrehånda. Vil ikke arket krølle seg da?

Hvordan skiller kroppen væske og fast føde fra hverandre etter magesekken? Man spise en pølse og svelger ned med cola, dette blir til lapskaus sammen med magesyre i magen. 24 Timer senere kommer cola ut foran og pølsa bak, hvordan ble disse skilt?

Cola- og pølsemixen går gjennom hele tarmsystemet mens den fremdeles er fuktig, og de forskjellige deler av tarmen trekker ut ulike næringsstoffer.

I endetarmen er det vannet som trekkes ut, og avføringen slutter å være lapskaus, og blir til de kubbene som treffer doskålen.

Lenke til kommentar
Cola- og pølsemixen går gjennom hele tarmsystemet mens den fremdeles er fuktig, og de forskjellige deler av tarmen trekker ut ulike næringsstoffer.

I endetarmen er det vannet som trekkes ut, og avføringen slutter å være lapskaus, og blir til de kubbene som treffer doskålen.

OK det er greit, men jeg tenkte mer på hvordan væsken blir skilt fra det faste.

Lenke til kommentar

Det er bare væsken som kommer seg gjennom tarmveggen. Du kan sammenligne det med et kaffefilter, hvor det faste holdes igjen mens væsken går igjennom.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Det er bare væsken som kommer seg igjennom tarmveggen. Du kan sammenligne det med et kaffefilter, hvor det faste holdes igjen mens væsken går igjennom.

OK, så da blir endetarmen som en sil også går det kanaler eller årer derfra til nyrene da?

Lenke til kommentar

Celleveggene i tykktarm/endetarm slipper bare vann/væske gjennom. Omtrent som når man hiver spaghetti og vann oppi et dørslag.

Edit: Det tok litt for lang tid ja.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Det er bare væsken som kommer seg igjennom tarmveggen. Du kan sammenligne det med et kaffefilter, hvor det faste holdes igjen mens væsken går igjennom.

OK, så da blir endetarmen som en sil også går det kanaler eller årer derfra til nyrene da?

Væsken går rett inn i blodet. Noe av væsken vil ankomme nyrene (via blodet) og bli skilt ut, men den går ikke direkte til nyrene.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...