Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mulig noen har spurt om dette før, men jeg har aldri sett noe svar:

 

Hvis jeg blir dømt for et drap jeg ikke har begått, fordi "avdøde" ville ødelegge livet mitt, og så slipper jeg ut av fengselet etter at straffen er ferdig sonet...

Hva om jeg dreper mannen som jeg gikk i fengsel for å ha drept?

 

Må jeg sone en gang til, eller er jeg skuls med rettsvesenet, selv om jeg tok straffen først?

 

Litt rotete formulert, men håper dere forstår...

 

 

Jeg er 99,9% sikker på at jeg uansett ikke får gå fri etterpå. Men hva skulle de arrestere meg for, når jeg allerede har sonet straffen for dette mordet?

 

hva?

du slipper jo uansett ut av fengsel etter du har sonet, uavhengig av om du faktisk har gjort det eller ikke...

er jo ikke slik at du må sitte i fengsel først og så få dommen, men dommen kommer først, er det bevist at du har gjort det, så risikerer du straff, og får gå fri etterpå.

 

kan du utdype det litt mer?

Lenke til kommentar

Fra starten av.

 

* Frank og Joe hater hverandre.

* Frank faker sin egen død, og får folkene sine til å lage en masse falske beviser mot Joe.

* Frank flytter til Kongo, og alle tror Joe drepte ham.

* Joe dømmes for drapet på Frank, og får 21 år i fengsel.

* Joe slipper ut av fengselet, og møter Frank utenfor fengselsporten.

* Joe sier "Dette skal du angre!!!" og dreper Frank foran 100 vitner.

 

Spørsmålet er:

Hva skjer med Joe nå?

Han drepte Frank, men han har jo allerede sonet straffen for dette.

Blir han dømt for å drepe Frank en gang til?

Eller sier dommeren: "Jaja, du har allerede fått straff for dette, så du er en fri mann"

 

Min deori er at han må sone 21 nye år, men at han muligens får en erstatning for den første dommen. Han får neppe gå rundt i gatene rett etter å ha drept en person, bare fordi han sonet på forhånd.

Men hva om psykologene konkluderte med at Joe ikke ville drepe andre enn Frank, og således ikke er å regne som farlig lengre?

Håper denne fremstillingen er bedre formulert.

Lenke til kommentar
Mulig noen har spurt om dette før, men jeg har aldri sett noe svar:

 

Hvis jeg blir dømt for et drap jeg ikke har begått, fordi "avdøde" ville ødelegge livet mitt, og så slipper jeg ut av fengselet etter at straffen er ferdig sonet...

Hva om jeg dreper mannen som jeg gikk i fengsel for å ha drept?

 

Må jeg sone en gang til, eller er jeg skuls med rettsvesenet, selv om jeg tok straffen først?

 

Litt rotete formulert, men håper dere forstår...

 

 

Jeg er 99,9% sikker på at jeg uansett ikke får gå fri etterpå. Men hva skulle de arrestere meg for, når jeg allerede har sonet straffen for dette mordet?

Det er går vel ikke an å vite uten at situasjonen oppstår og det blir prøvet i retten. Man ville kanskje få strafferabatt pga. justismordet.

Lenke til kommentar
Man kan ikke dømmes for det samme forholdet to ganger, så han vil gå fri.

 

PS: Tar forbehold av at jeg ikke har utdannelse innen Jus, feil kan forekomme :p

Problemet er at det ikke er samme forholdet, det er (i prinsippet) to forskjellige drap som har skjedd på to forskjellige tidspunkt.

 

Det er gode svar på spørsmålet lengre opp så jeg svarer ikke videre her.

Lenke til kommentar

I Usa er vel regelen slik at man kan ikke bli dømt for å drepe samme person to ganger.

 

Var en film om dette for noen år tilbake. Om en mann som blir fengslet for å drepe kona si, men så viser det seg at hun lever. Husker ikke helt hva den het, men når vi skulle se den leste vi feil på tittelen og trodde det var en komedie... :)

Lenke til kommentar
Hvorfor hender det at det ene øret mitt er glodvarmt, mens det andre er kaldt?

 

Sånn rett etter at du har snakket en time på pappas gamle NMT450 telefon tenker du på?

 

Hehe, nei ikke det jeg tenkte på. Kan virke som det er helt tilfeldig. Ingen som har opplevd lignende?

har opplevd det selv, har egentlig ingen peiling på hvorfor det kommer.

Lenke til kommentar
har du lov til og ha en cracket .exe fil (til for.eks. et spill) viss du eier en lovelig kopi av spillet?

 

En cracket .exe fil er et eget program. Så jeg kan ikke se at det skal være ulovlig å ha en uavhengig av om du har spillet (lovlig eller kopiert).

 

Du bryter nok EULA (eller hva de velger å kalle det) om du bruker den til å omgå anti-pirat saker, men det finnes vel unntak her også. Husk at EULA != norsk lov og at norsk lov > eula :)

 

En annen ting er jo om det finnes noen som ville tatt deg da. Jeg tviler meget sterkt på at noen selskaper ville brydd seg om å ta noen som brukte en cracket .exe på en kopi de hadde betalt for, iallefall ikke når det gjelder spill.

Lenke til kommentar
Hvordan oppdager man at man skal skrive med venstre hånd? Går det liksom helt skeis når man prøver med høyre for første gang? Ingen er jo trent til å skrive når man blir født.

 

Hvordan oppdager man at man må sparke en ball med venstre fot? Eller kaste en ball med venstre hånd?

 

Man begynner jo gjerne å tegne som yngre, og da gjør barn det som faller mest naturlig. For venstrehendte så betyr det å bruke, ja nettopp, venstre hånd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...