Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Når elever skal ta doktorgrad, får de velge tema helt fritt, eller må de velge blant noen få spesifiserte emner?

Må de "forske" på noe som ikke er forsket på før, og komme frem til noe banebrytende? Kan man således stryke på doktorgraden hvis den ikke er nyskapende?

Hvis det er et fritt emne kan de vel planlegge doktoravhandlingen mange år i forveien da?

De kan vel velge akkurat hva de vil, men ja, de må komme med noe nytt. Noe banebrytende må det nok ikke være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når elever skal ta doktorgrad, får de velge tema helt fritt, eller må de velge blant noen få spesifiserte emner?

Må de "forske" på noe som ikke er forsket på før, og komme frem til noe banebrytende? Kan man således stryke på doktorgraden hvis den ikke er nyskapende?

Hvis det er et fritt emne kan de vel planlegge doktoravhandlingen mange år i forveien da?

Studenter (universitet) kan bli fornærmet over å bli kalt elever (videregående og grunnskole). ;)

Etter studiet (f.eks Mastergrad) så kan man velge å søke på stilling som doktorgradstipendiat. Det er et begrenset antall slike stillinger som utlyses og hver av stillingene har som regel definerte områder man skal forske på. Enten av rent akademisk interesse eller i samarbeid med privat næringsliv. I sistnevnte tilfelle er stillingen som regel sterkt finansiert av næringslivet. Stipendiatet varer ofte 3-4 år og har et definert budsjett og en moderat årslønn (350.000 kr eller noe sånt). Forskningsarbeid er en risikosport. Man kan finne ut noe revolusjonerende, eller kanskje finne ut at det man forsøker er umulig. Eller slik de fleste doktorstipendiatene gjør: Finner ut litt mer helt nytt i fagfeltet sitt. Evolusjon av kunnskapen på fagfeltet fremfor revolusjon. I samme slengen får doktorstipensiaten erfaring med vitenskapelig arbeid på høyt plan og lærer mye.

Ved slutten av stipendiatet skal man levere en doktoravhandling (=rapport i bokform). Denne skal leses av sensorer med ekspertise på fagfeltet. Deretter skal man avholde disputas. Det vil si en slags muntlig eksamen med sensorer og ofte et større publikum. Man presenterer arbeidet i ca 1-2 timer og blir "grillet" i ca 1-2 timer av sensorpanelet. Jeg tror det varierer litt om de får resultatet (bestått/ikke bestått) samme dag, eller senere. Svært få stryker. (1 av 100 eller noe sånt). Familie, venner og kollegaer er gjerne på fremste rad blant publikum. Disputasen feires f.eks med mange gjester på restaurant senere på kvelden. Doktorgradsbrevet ("vitnemålet") får man noen uker senere.

Lenke til kommentar

Nei, jeg hadde ikke lyst. :) Doktorgrad er veldig tungt arbeid på slutten og betalingen er ikke spesielt god. Ikke får man nevneverdig høyere lønn etterpå heller. Doktorgrad er noe for de som vil ha/har:

1. Prestisje

2. Har ekstrem interesse for fagområdet

3. En utvei dersom man ikke får annen jobb

4. En myk overgang mellom studenttilværelse og jobb i privat næringsliv.

5. Videre karriere på universitetet med vitenskapelige arbeider og undervisning.

Lenke til kommentar
Hvorfor hender det at det ene øret mitt er glodvarmt, mens det andre er kaldt?

Sånn rett etter at du har snakket en time på pappas gamle NMT450 telefon tenker du på?

Hehe, nei ikke det jeg tenkte på. Kan virke som det er helt tilfeldig. Ingen som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

på amerikansk TV så går de nesten alltid inne med sko. er det bare slik det er der, eller gjør de det for å slippe å filme at folk tar dem av og på?

jeg er ikke så sikker på norsk TV, men jeg husker at Nils i mot i brøstet ofte, muligens alltid, sparket skoene av seg.

Lenke til kommentar
Dersom man ikke kunne lyve, kunne man da kalt andre "din jævla pikk"?

Å skjelle ut noen har ikke noe med sannhet og løgn å gjøre, så ja.

Ja, men det er vel faktisk ingen som er en "jævla pikk", så da sier man jo noe som ikke er sant?

Må man være det folk kaller deg da?

Lenke til kommentar
Ja, jeg leste en plass at det er særnorsk å ta av seg skoene innendørs.

Første gang jeg fikk besøk av en venn (britisk) og samboeren hans (spansk) fra England, så kommenterte hun noe ala "å her tar man av seg på beina", noe som tyder på at hun er vant med begge deler eller i allefall ikke ukjent med fenomenet. Når jeg besøkte de, så gjorde de det samme, tok av seg på beina når man gikk inn. Så jeg tror ikke det er særnorskt, men kanskje ikke så vanlig i andre land?

Må da være mye bedre å ta av seg skoene, så slipper man å dra ekstra "møkk" inn. Er nok mye (u)vaner ute å går.

Lenke til kommentar

Mye forskjellige kulturer i forskjellige land. For eksempel i enkelte land her i Europa så er det ikke uvanlig at hvis en kar går inn på et offentlig toalett og alle båsene er opptatt, så setter han seg bare ned i et hjørne å driter der istedet. Skikkelig grisete etter norske skikker, men ganske vanlig der nede.

En uvane enkelte tar med seg til Norge når de er innleid på diverse byggeplasser. For ikke så lenge sia så var det en som hadde pissa på veggen inne på en byggeplass jeg jobber fordi han ikke gadd å gå ned på dassen... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...