Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

det er en liten ting jeg lurer på.

en pc har et operativsystem som gjør at masse random tall og bokstaver blir gjort om til kommandoer.

I verden har vi atomer som igjen er bygget opp av opp og ned kvarkene, men hva er det som bestemmer hva som gjør en kvark gjør akkurat det den gjør, hva er det som gir kommandoen at når ett atom har ett elektron i ytterste skall, at det gir ifra seg det elektronet til ett atom med 7 elektroner i ytterste skall. hva er det som gjør at disse små random partiklene gjør det de gjør?

Hva er universets "operativsystem?"

Krefter.

Universet er ikke en data, det trenger ikke å bli regnet ut slik som en verden i et spill på en data ville trengt.

Hvorfor konstantene (som f. eks. lysets hastighet) er slik de er vet jeg (og så vidt jeg vet ingen andre) ikke. De har enten bare blitt slik, eller så er det vel bare slik de kan være (av ukjente årsaker).

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
batteri vet de ikke da, de har funnet krukker med kobber og sølv, men kopi av en slik krukke gir 0.87V, altså ingenting merkbart,, så hvorfor de lagde det og hva de brukte det til er vel ukjent.

ingen har heller funnet noe tegn til at disse har vært koblet sammen på noen måte...

Mythbusters tok for seg dette eldgamle "batteriet" i en episode, hvor jeg tror de konkluderte med at tilbake på den tiden ville ethvert strømstøt være en slags religiøs erfaring. De hadde det også litt moro med utstyret:

http://www.youtube.com/watch?v=fIQU2K6KlsA

kunne vært....

det kunne også vært batteri til bilene de brukte for å frakte stein til pyramidene.

men, som du også kanskje husker, så seriekoblet de en rekke batterier(10 stk) og fikk hele 4 volt.

det er ca like kraftig som 3 standard AA batterier.

det har ikke blitt funnet noe tegn til at de ble seriekoblet.

hva mythbusters mente det kunne vært brukt til:

- electro-plating

- pain relief with accupuncture

- experiencing God

er youtube video om den dataen jeg pratet om, bare at den er rekonstruert..

Skal vist nok være mange ganger mere avansert enn en klokke..

en klokke er ganske simpel konstruksjon også da, handler kun om å endre tannhjul fra en hastighet til en annen.

sier ikke at den ikke er avansert, men det er fortsatt bare tannhjul...

Du glemmer en ting... den ble lagd for 2000 år siden og var flere år forand den teknologien som fantes på den tiden.

Lenke til kommentar
Du glemmer en ting... den ble lagd for 2000 år siden og var flere år forand den teknologien som fantes på den tiden.

glemmer det ikke selv om jeg sier at det bare er tannhjul...

eller har du noen beviser på at det ikke var laget tannhjul?

grunnen til at jeg sa "bare tannhjul" var fordi når det ble sagt at en data var laget for 2000 år siden, så tenker mange automatisk på en standard pc av noe slag, ikke en liten sak av tannhjul.

Lenke til kommentar

en pc har et operativsystem som gjør at masse random tall og bokstaver blir gjort om til kommandoer.

I verden har vi atomer som igjen er bygget opp av opp og ned kvarkene, men hva er det som bestemmer hva som gjør en kvark gjør akkurat det den gjør, hva er det som gir kommandoen at når ett atom har ett elektron i ytterste skall, at det gir ifra seg det elektronet til ett atom med 7 elektroner i ytterste skall. hva er det som gjør at disse små random partiklene gjør det de gjør?

Du må nesten skrive det på en mer forståelig måte.

Lenke til kommentar

glemmer det ikke selv om jeg sier at det bare er tannhjul...

eller har du noen beviser på at det ikke var laget tannhjul?

grunnen til at jeg sa "bare tannhjul" var fordi når det ble sagt at en data var laget for 2000 år siden, så tenker mange automatisk på en standard pc av noe slag, ikke en liten sak av tannhjul.

Tannhjul var lagd.

Skjønner Godt hva du mener.

Greia med det "dataen" var at disse tannhjulene er satt sammen på en perfekt måte som trengte en haug med utregninger og i tilleg til disse utregningene så måtte du regne ut enda mere og tenke enda lengre en de første utregningene. la oss si det sånn at du måtte sette sammen en haug av ligninger som var nærmest perfekte sammen, til å bli en enda mere avansert og perfekt enn de første ligningene du begynte med.

Mulig jeg sier mye dritt, men ble ganske fassinert av denne "dataen" 2000år er en lang tid og vi så ikke noe lignendes før på 1800 tallet, og den var fremdeles mere avansert.

En bra klokke blir regnet som perfekt mekanikk i dag, hva blir den regnet som da?

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Masse engelske nettsteder som tar veddemål på alt mulig fra hvem som stemmes ut i en viss realityepisode til miss universe og fotballkamper. Men tror ikke det er helt greit å poste sånt her og skape potensielle spillegale småunger.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ingen kan vite hva som er mekanismen bak. Det er ikke sånn at du kan bruke et mikroskop og se "tannhjulene" inne i partikklene som bestemmer hvordan de oppfører seg. Du må nøye deg med lover som forteller hvordan de oppfører seg. F.eks. - og + ladninger tiltrekker hverandre osv...

Btw. hvis du vil se på universet som en datamaskin analog så har du kanskje lyst til å lese boken "Programming the universe" av Seth Loyd.

Sitat fra et intervju med Wired magazine:

everything in the universe is made of bits. Not chunks of stuff, but chunks of information — ones and zeros. … Atoms and electrons are bits. Atomic collisions are "ops." Machine language is the laws of physics. The universe is a quantum computer.
Lenke til kommentar

Når elever skal ta doktorgrad, får de velge tema helt fritt, eller må de velge blant noen få spesifiserte emner?

Må de "forske" på noe som ikke er forsket på før, og komme frem til noe banebrytende? Kan man således stryke på doktorgraden hvis den ikke er nyskapende?

Hvis det er et fritt emne kan de vel planlegge doktoravhandlingen mange år i forveien da?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Masse engelske nettsteder som tar veddemål på alt mulig fra hvem som stemmes ut i en viss realityepisode til miss universe og fotballkamper. Men tror ikke det er helt greit å poste sånt her og skape potensielle spillegale småunger.

Jeg hadde ikke tenkt å spille, bare lurte på om det var mulig, og det svaret har jeg fått nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...