Khaffner Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 hvor er ikke nattehimmelen helt tettpakka med stjerner? Den er så og si det, men mange er for langt borte til at man kan se dem med bare øyet Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 hvor er ikke nattehimmelen helt tettpakka med stjerner? Den er så og si det, men mange er for langt borte til at man kan se dem med bare øyet Men lyset må jo komme fram en eller annen gang? og vi bor jo i et ganske sammenpakka sted Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Lyset kommer fram, men ikke mye. Se for deg en mann med lommelykt på månen som lyser mot deg på jorda, det lyset du ser der herfra kan tilsvare det du "ser" fra stjerner laaaangt borte. vi vet at lyset er der, men det er bare så svakt at vi ikke kan se det Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Desto lengre borte en stjerne er, jo mindre del av synsfeltet dekker den. Siden fjerne stjerner dekker så liten del av synsfeltet, blir det vanskelig eller umulig å se dem. Hadde du f.eks. hatt et "øye"/lyssensor på størrelse med jorden ville du kunne se mer, fordi mer lys traff sensoren. Det blir jo likt motsatt fra sternen. Du dekker en svært liten del av "synsfeltet" til en fjern stjerne. Hvis du f. eks. dekker 0,1 % av "synsfeltet" til et lysende objekt, vil 0,1 % av lyset treffe deg. Beveger du deg lengre bort, ser du mindre ut, og dekker en mindre del, og dermed blir du truffet av mindre lys. Endret 24. august 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hva skjer dersom du putter en CD/DVD inn feil vei i en leser? Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hva skjer dersom du putter en CD/DVD inn feil vei i en leser? Ingenting. Min brummer litt og så stopper. Det er en sånn leser uten skuff. Lenke til kommentar
K011 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) hehe takk. for jeg har faktisk lurt på dette Endret 25. august 2009 av Kris00011 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Det er så lite snedig at google-alarmen ringer. Det har vært besvart tidligere. Søk etter "where are the baby pigeons" på www.straightdope.com Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 hvilke sykdommer og lidelser kan man fake for å slippe unna ting? bør være overbevisende. ikke bare "åh jeg har så vondt i magen." men heller at man besvimer eller får anfall. hvordan kan man besvime og slikt på en overbevisende måte? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Kan mennesker merke at de beveger seg? Si, hvis du sitter i et rom uten vinduer, uten vibrasjoner eller lyder, ville jeg da merket at rommet bevegde seg? Endret 25. august 2009 av Koffeinkanin Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Hvordan? EDIT: Ah, jeg tror du misforsto. Og jeg forklare for dårlig. 2 sekunder. Endret 25. august 2009 av Koffeinkanin Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Kan mennesker merke at de beveger seg? Si, hvis du sitter i et rom uten vinduer, uten vibrasjoner eller lyder, ville jeg da merket at rommet bevegde seg? Du ville neppe merke at det bevegde seg. Men du ville selvsagt merke at rommet begynte å bevege seg. På et tog f.eks, man merker ikke bevegelsen i det før det krenger eller stopper/starter. Det er da man vil merke akselerasjonen til toget. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Det jeg lurer på er om det ikke er snodige ting man skal lure på her ? Ikke snedige. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) hvor er ikke nattehimmelen helt tettpakka med stjerner? Den er så og si det, men mange er for langt borte til at man kan se dem med bare øyet Øynene våre er ganske dårlige på å se veldig svakt lys, og fordi de fleste stjernene er så langt borte er lyset fra de svært svært svakt. Med bare øynene på steder der det ikke er kunstig lys (gatelys o.l.) kan vi stort sett kun se noen tusen stjerner, og disse ligger opptil bare noen tusen lysår borte. Ved å bruke digre stjernekikkerter (teleskoper), svært lysfølsomme kameraer og laaang lukkertid, så kan vi se milliardvis av stjerner og galakser i selv de svarteste flekkene av verdensrommet: Endret 25. august 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) hvor er ikke nattehimmelen helt tettpakka med stjerner? Endret 25. august 2009 av Daniel Lenke til kommentar
Pels Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 hvor er ikke nattehimmelen helt tettpakka med stjerner? Den er så og si det, men mange er for langt borte til at man kan se dem med bare øyet Men lyset må jo komme fram en eller annen gang? og vi bor jo i et ganske sammenpakka sted Kommer an på hvor du står. Hvis du er et sted med mye lysforurensing, f.eks. i en by er du heldig og kanskje ser en håndfull stjerner. Hvis du er et sted hvor det er helt totalt mørkt kan man se opptil 3000 stjerner. Hvis du ser gjennom et teleskop eller en god kikkert vil du se at det er ganske tettpakket med stjerner likevel. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Ser man bare sånt lyn på bilder? Har aldri sett selve "lyntrådene" fysisk under tordenvær, bare sett små blink. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Er fullt mulig og se slikt ja. har selv sett slike lyn flere ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå