Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skogslik: Hvordan er det å leve med tinnitus? Hører man lyden hele tiden, når man skal sove, eller bare av og til, og kan man gjøre noe for å stoppe det midlertidig (når den starter å bråke altså, ikke medisiner?)

 

Er nok noe som er der hele tiden. Men har forsovet lært meg og ikkje bry meg om den så den plager meg egentli ikkje så mye.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Du hører det hele tiden, hintet er bare å ikke tenke på det. Ganske sikker på jeg ikke har lagt merke til den i dag før jeg kom over denne tråden.

 

Så det er ikke bare meg som har lagt merke til det? lurer på om de hadde tinitus i gamle dager før disco, fabrikker etc. Hører den i stillheten hvis jeg vli liksom, flere som gjør det??

Lenke til kommentar

Har selv en ytterst svak øresus som jeg kan høre hvis det er helt stille og jeg hører etter. Her er litt fakta, så slipper vi at ~hele forumet skal si de har øresus ;)

 

Fra lommelegen:

De aller fleste av oss har øresus, bare det er stille nok omkring oss og vi lytter etter, for eksempel en helt stille dag på fjellet der det ikke er vind eller bakgrunnstøy av noe slag.

 

http://www.lommelegen.no/511512/%D8resus

 

Og:

Kan være en bagatellmessig forklaring som f.eks. ørevoks

(...)

Ørevoks er sannsynligvis den vanligste årsaken til øresus

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=3488

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Hvordan kan man avvende sjenanse? Bli mer utadvendt?

Samme måte som man kvitter seg med hundeskrekk, flyskrekk, høydeskrekk, edderkoppskrekk, frykt for å tale for store folkemengder osv. Med andre ord trenger man bare å utsette seg selv for situasjoner som utfordrer den uønskede adferden, og prøve å endre denne. Man starter med små utfordringer og jobber seg oppover.

 

I ditt tilfelle kan man f.eks starte med å forteller vitser for familien ved middagsbordet, TVen eller lignende. Etter hvert tør man det samme med gjester til stede. Deretter med noen lekre eksemplarer at det motsatte kjønn til stede, osv. Sånn bygger man opp utfordringene i det små. Andre ting kan være å tenke seg til "jukselapper" for å starte eller holde samtaler i gang. Være obs på å ha en rak kroppsholdning og se andre i øynene, føre samtaler og føre dansepartnere osv. Slik bygger man opp utadventhet byggesten for byggesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...