Khaffner Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 har hørt det er farlig å miste en hårføner elns i et badekar mens man sitter i det, men i hele mitt liv har jeg blitt opplært til å ikke bruke hårføner og noe som helst vann samtidig kan jeg bli skadet i det hele tatt hvis f.eks. vasken går og jeg mister føneren oppi vasken? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Greia er jo at vann fører strøm. Hvis du mister en hårføner oppi vann mens du har si f.eks. hendene dine der vil strømmen fra føneren gå fra vannet og gjennom deg, noe som ikke er bra. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Greia er jo at vann fører strøm. Hvis du mister en hårføner oppi vann mens du har si f.eks. hendene dine der vil strømmen fra føneren gå fra vannet og gjennom deg, noe som ikke er bra. 9327241[/snapback] Helt rent vann fører faktisk ikke strøm i det hele tatt, men er en utmerket isolator. Det er først når vannet tilføres urenheter som f.eks salter det blir ledende. Hårfønere er dobbeltisolerte og skal være tilkoblet jordet uttak på badet. Det skal vel i prinsippet funke slik at det er 'lettere' for strømmen å gå til jord enn via deg. Man kan map slippe støt selvom man mister føneren i vasken. Jordfeilbryteren skal også slå ut meget raskt så dødeligheten skal være minimal. Men man kan jo være uheldig.. Det funker uansett ikke slik vi ser det på TV, men masse spraking og gnister som flyr i alle retninger. ---- Hvorfor er det så mye fuktigere i lufta om høsten enn om våren? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hvorfor er det så mye fuktigere i lufta om høsten enn om våren?9327344[/snapback] Det meste av nedbøren i Norge kommer med frontnedbør, som dannes i lavtrykkene som utvikles langs polarfronten, dvs skillet mellom kald polarluft fra nord og varmere fuktig luft fra sør. I fronten blir den varmere luften tvunget til værs og avkjøles. Da kan den ikke inneholde så mye fuktighet lenger, og mye av fuktigheten i den går over til is eller vann og faller ned som nedbør. Polarfronten kommer med fuktige luftmasser inn over Norge fra sørvest og vest i det meste av året, og aktiviteten er størst om høsten og vinteren. Men siden varm luft kan inneholde mer vanndamp enn kald, så kommer det mest nedbør om høsten. Det er store forskjeller i normale nedbørmengder i Norge. De største nedbørmengdene finner vi et stykke innenfor kysten av Vestlandet. Her og over det meste av landet dominerer frontnedbør og orografisk nedbør, og det kommer mest nedbør om høsten og vinteren og minst om våren. Bygenedbør dominerer i områder på indre strøk av Østlandet og Finnmark og i andre mindre områder som er beskyttet av terrenget mot fuktige luftmasser. Her er det mest nedbør om sommeren og minst om vinteren og våren. Kilde: MET Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Takk Demon. Hvorfor danner ikke babyer tårer når de gråter? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Kanskje fordi de ikke gråter av smerte, men skriker etter oppmerksomhet? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Takk Demon. Hvorfor danner ikke babyer tårer når de gråter? 9327616[/snapback] Bare hyggelig Babyer danner faktisk tårer i de aller fleste tilfeller. Her har du et svar som forklarer litt hva tårer er. Når vi gråter, lager vi mer tårevæske enn det som trengs for å holde øynene passe fuktige. Tårevæske er en blanding av vann, salt, proteiner, fett, sukker, sitronsyre og bakteriedrepende stoffer. Dessuten inneholder tårevæsken forskjellige avfallsstoffer som kroppen trenger å kvitte seg med. Tårevæsken lages i tårekjertlene, som sitter rett over den ytterste øyekroken på begge øynene. Hver gang du blunker, strømmer tårevæske ut fra øyelokket og skyller vekk støv, bakterier, pollen og annet rusk og rask. Den brukte tårevæsken renner ned i tårekanalene og fortsetter ned i nesa og halsen. Tårekjertlene lager ekstra mye tårevæske når det kommer noe på øyet som ikke skal være der – for eksempel støv, pollen, bakterier eller røyk. Da blunker vi ekstra mye også, slik at skitten virkelig kan vaskes vekk. Men vi lager også ekstra mye tårevæske når vi er triste eller har store smerter. Forskerne vet fremdeles ikke akkurat hva som skjer i hjernen når den bestemmer at vi skal gråte, men den siste beskjeden kommer fra hypotalamus. Hypotalamus er et område i hjernen som styrer mange ting i kroppen som vi ikke har kontroll over, som for eksempel fordøyelsen og hjerteslagene. ..Tenkte jeg skulle slenge med en artig liten ting rundt "Krokodilletårer" I middelalderen trodde folk at krokodillen gråt som en liten baby for å lure til seg mennesker som den kunne fange og spise. Nå vet vi at det ikke er sant. Men vi kan fremdeles snakke om ”krokodilletårer”. Neste gang du får en mistanke om at lillebroren din gråter bare for at du skal synes synd på ham og gjøre som han vil, kan du jo prøve å riste på hodet og si: ”Det er nok bare krokodilletårer...” (Lillebroren din slutter nok ikke å gråte for det, men det kan jo hende han synes det høres litt flott ut!) Krokodiller gråter altså ikke for å lure folk. Ikke fordi de er triste heller. Men krokodiller kan få tårer i øynene likevel, særlig når de har vært lenge på land. Da begynner øynene å bli tørre, og krokodillen lager ekstra mye tårevæske for å smøre dem – så mye at det kanskje faller en tåre eller to. Men du lar deg selvfølgelig ikke lure! En del sjødyr som for eksempel havskilpadder bruker tårer til å kvitte seg med salt fra kroppen. De er ofte ute og svømmer i dagevis uten å ha noe annet enn sjøvann å drikke. Men sjøvann er for salt for kroppen og blodet til havskilpadden. Den er nødt til å kvitte seg med det ekstra saltet, ellers kan den dø. Saltet skilles ut fra blodet og blandes med tårevæske. Så forsvinner det ut av havskillpadden som store, salte tårer. Havotere, seler, sjøløver, og sjøkuer blir kvitt saltet på samme måte, gjennom tårene. Vi mennesker bruker også tårene til å kvitte oss med avfallsstoffer. I tillegg bruker vi dem altså til å fortelle hvordan vi har det. Lenge trodde forskerne at vi var de eneste dyrene som brukte tårer på denne måten. Men nå er det flere forskere som mener at noen av sjødyrene også gråter når de blir stresset eller lei seg. Så hvem vet – kanskje krokodillen er litt lei seg likevel – i hvert fall saltvannskrokodillen? Kilde: Nysgjerrigper Endret 21. august 2007 av DemoniZer Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 På bussene her i grenland er det også reklame for grafiske kalkulatorer"999,-/2=?" står det så regner med de koster fem hundre nå 9324555[/snapback] Nei, hvis du ser ordentlig på plakaten så ser du at det står. *bilde av kalkulatoren* ____ = 999,- 2 Altså, kalkulatoren koster 1998,- men den er på halv pris, og koster derfor 999,- Blue-ray selger omtrent dobbelt så bra som Hd-dvd. Deter det jeg har fått med meg 9326004[/snapback] Ikke i hele verden vel? Forsto det sånn at det bare gjaldt i USA? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg har selv en baby på tre uker hjemme og der renner det ikke noe tårer når hun gråter. Hun er heller ikke rød og fuktig på øynene som voksne. Så jeg har egentlig ikke fått svar på spørsmålet. Babyer lager tårevæske som alle andre, men ikke noe overproduksjon ved gråt. Why? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Jeg har selv en baby på tre uker hjemme og der renner det ikke noe tårer når hun gråter. Hun er heller ikke rød og fuktig på øynene som voksne.Så jeg har egentlig ikke fått svar på spørsmålet. Babyer lager tårevæske som alle andre, men ikke noe overproduksjon ved gråt. Why? 9328351[/snapback] Jeg tipper at det er grunnet babyens tidlige stadium her i livet. Det er mulig at alt ikke er ferdig utviklet. EDIT: Fant dette: It's one of the more bewildering baby behaviors you'll see: Your baby scrunches up her tiny features and wails deafeningly — but not a tear trickles down her cheek. Newborns don't shed tears because their tear ducts haven't fully formed. But after about a month (once the ducts have had a chance to develop), why do babies sometimes cry with tears and sometimes without? In general, tears indicate that your baby's feeling especially frustrated or is in some kind of pain, explains Jennifer Shu, M.D., coauthor of Heading Home With Your Newborn. "Babies cry for many reasons — they're tired, uncomfortable, bored, hungry. It's their only way to communicate their myriad emotions," says Dr. Shu. So no tears probably means your baby's trying to tell you something, but she's most likely not in distress. In some cases, tearless crying can be a sign of something more serious, like dehydration. If you notice that your baby's perpetually dry-eyed, make sure she's drinking enough fluids. If the problem persists, her tear ducts may be blocked, a condition that should clear up on its own within a few months; your pediatrician may recommend you help it along by gently massaging the inside corners of your baby's eyes. Kilde: Parenting.com Fant også noe på nettet ang tegn på dehydrering tidlig etter fødsel. < 5%: Sparsomme kliniske funn 5-10%: Tørre lepper, ikke tårer, nedsatt diurese, innsunken fontanelle, > 10%: oligo-/anuri, halonerte øyne, nedsatt hudturgor, rask/svak puls > 15%: Bilde av presjokk/sjokk OBS! kapillær fylningstid Klinisk vurdering av dehydrering Kliniske tegn: Kapillær fylningstid > 2 sekunder Tørre slimhinner Ingen tåreflod ved gråt Redusert almentilstand 2 funn = 5% eller mer (moderat) 3 funn eller flere = minst 10% (alvorlig) Endret 21. august 2007 av DemoniZer Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Nei, hvis du ser ordentlig på plakaten så ser du at det står. *bilde av kalkulatoren* ____ = 999,- 2 Altså, kalkulatoren koster 1998,- men den er på halv pris, og koster derfor 999,- 9327814[/snapback] Stemmer sikkert det. Jeg er ikke på jakt etter kalkis nå så jeg kikka ikke så nøy etter Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 På bussene her i grenland er det også reklame for grafiske kalkulatorer"999,-/2=?" står det så regner med de koster fem hundre nå 9324555[/snapback] Nei, hvis du ser ordentlig på plakaten så ser du at det står. *bilde av kalkulatoren* ____ = 999,- 2 Altså, kalkulatoren koster 1998,- men den er på halv pris, og koster derfor 999,- 9327814[/snapback] Det jeg sa et par sider tilbake jo , følg med Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hva er egentlig hodepine? Noen som kan gi en litt mer dekkende forklaring? Som hvor og hvordan det oppstår? Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hva er egentlig hodepine? Noen som kan gi en litt mer dekkende forklaring? Som hvor og hvordan det oppstår? 9329396[/snapback] Dette lurer jeg veldig på også! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Det jeg vet om hodepine er at det er små blodutredelser i hjernen, men 100% sikker er jeg ikke Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hva er egentlig hodepine? Noen som kan gi en litt mer dekkende forklaring? Som hvor og hvordan det oppstår? 9329396[/snapback] http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=2432 Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg tror spm var om hva som faktisk skjedde, fks hva som skjer og årsakene (ikke bare en sykdom, men grunnen til at sykdom skaper det) Jeg vill tippe: At det er pga pulsen/blodtrykket øker skapes det mer press en vanlig, og da vill de små blodårene i hodet presse på nerver. Grunden til at hjertet puper raskere/sterkere pga at det er kroppens reaksjon på stress osv (mange ting skjer, og kroppen øker tepoet for å gjøre mer). Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 HVORFOR skal det være så FORBANNA vansklig å demontere en HEL kylling over til BARE kjøtt? :< Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 HVORFOR skal det være så FORBANNA vansklig å demontere en HEL kylling over til BARE kjøtt? :< 9329994[/snapback] me wonder 2 Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Kylling rasen sitt forsvar mot rovdyr^^ en ofrer seg for at rovdyrene skal prøve seg og senere ikke gidde å prøve seg på nytt. Nei, er jo ikke så sykt mye kjøtt på dyret da, så er vel naturlig og tro at mye av det lille kjøttet på dyret er festet til ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå