Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Om lasere: 30 eller 100 mW kan gi en blind flekk på øyet eller i verste fall blindhet dersom man utsettes lenge nok for det. Det kan skje før man rekker å blunke, men avhenger av en del faktorer. Om laseren rettes direkte mot øyet eller reflekteres i noe, og i så fall hvor stor del av lyset som reflekteres og om refleksjonen samler eller sprer strålen. Videre så har bølgelengden og eksponeringstid mye å si. Blunkerefleksen tar anslagsvis 0,1 - 0,3 sekunder for synlig lys, men skjer ikke for IR og UV.

 

Les mer om laser og sikkerhet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

 

Sveiselys er en bagatell sammenlignet med kraftige lommelasere fordi det spres over et stort område. Laserlys holder seg i en samlet stråle. F.eks vil en sveiseflamme på 10000 watt fra 1 meters avstand bare lyse med 0,0023 mW per kvadratmillimeter når det treffer øyet, mens en normal laserpeker med 5 mW og 1 kvadratmillimeter tykk stråle gi ca 2100 ganger så kraftig lys når det treffer øyet. 100mW laser med en 0,5*0,5mm tykk stråle vil gi 170 000 ganger så kraftig lys når det treffer øyet.

 

Laserlys inneholder selvsagt kun én bølgelengde. Er strålen grønn så er det altså hverken gult, rødt, lilla, IR, UV, blå eller andre farger i det lyset.

 

At noen her har sluppet unna 30 og 100 mW i øyet uten varige men på synet er bare FLAKS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med umoderne heiser?

Heiser uten et vist nivå av sikkerhetsmekanismer er garantert forbudt i alle vestlige land.

 

SeaLion har selvfølgelig rett, uten at det på noen måte svarer på spørsmålet.

 

Først og fremst ville jeg forsøkt å komme meg ut av heisen, men jeg regner med at det heller ikke er svaret du leter etter.

 

Det er antakelig en fantastisk dårlig idé å legge seg ned på ryggen. I utgangspunktet vil dette tilsvare å hoppe ned på bakken fra den samme høyden og lande helt flatt på ryggen; ingen god idé.

Jeg antar at det lureste er å stille seg opp med litt bøy i knærne, slik som du ville forsøkt å lande etter hopp fra et høyt sted.

Jeg ville lagt meg ned. Nederst i en heis-sjakt finnes det dempere som mykner treffet i bunnen. De gjør nok jobben mye bedre enn beina dine. Lårbein og leggbein kan bli livsfarlige spyd dersom man faller ned fra stor høyde med beina først. Beina kan rett og slett brekke på skrå og spidde bukhulen nedenfra. Kroppsvekten fordelt på så liten flate som tverrsnittet av lårbeinet er vil sikkert brekke lårbeinet. Legger man seg ned så vil kroppsvekten fordele seg over en mye større flate. Risikoen for beinbrudd i kroppen blir altså mye mindre. Hvis du har en jakke og tid nok så ville jeg lagt det under hode og nakke for å fordele vekta ennå mer på disse kritiske stedene og gi ytterligere demping.

Lenke til kommentar
Hva med umoderne heiser?

Heiser uten et vist nivå av sikkerhetsmekanismer er garantert forbudt i alle vestlige land.

 

SeaLion har selvfølgelig rett, uten at det på noen måte svarer på spørsmålet.

 

Først og fremst ville jeg forsøkt å komme meg ut av heisen, men jeg regner med at det heller ikke er svaret du leter etter.

 

Det er antakelig en fantastisk dårlig idé å legge seg ned på ryggen. I utgangspunktet vil dette tilsvare å hoppe ned på bakken fra den samme høyden og lande helt flatt på ryggen; ingen god idé.

Jeg antar at det lureste er å stille seg opp med litt bøy i knærne, slik som du ville forsøkt å lande etter hopp fra et høyt sted.

Jeg ville lagt meg ned. Nederst i en heis-sjakt finnes det dempere som mykner treffet i bunnen. De gjør nok jobben mye bedre enn beina dine. Lårbein og leggbein kan bli livsfarlige spyd dersom man faller ned fra stor høyde med beina først. Beina kan rett og slett brekke på skrå og spidde bukhulen nedenfra. Kroppsvekten fordelt på så liten flate som tverrsnittet av lårbeinet er vil sikkert brekke lårbeinet. Legger man seg ned så vil kroppsvekten fordele seg over en mye større flate. Risikoen for beinbrudd i kroppen blir altså mye mindre. Hvis du har en jakke og tid nok så ville jeg lagt det under hode og nakke for å fordele vekta ennå mer på disse kritiske stedene og gi ytterligere demping.

 

Jeg kan ikke se hvordan et fall fra tredje etasje skulle brekke beina dine hvis du lander på en fornuftig måte. Og hvis du står på et plan slik som en heis har du jo alle muligheter til nettopp det.

Dette med å bekymre seg for at lårbenet ditt skulle spidde bukhulen synes jeg høres tøysete ut. For det første tåler lårbenet ditt meget høy belastning, for det andre er jo det største poenget med å lande på beina at du kan dempe den brå landingen. Akkurat på samme måte som landingen etter feks ski- eller fallskjermhopp.

Hvis du skulle lande så hardt at beina dine allikevel brekker, skal du heller være glad for den energien som blir tatt opp av beina i stedet for å overføres til hjerne og indre organer.

 

Det kan sikkert stemme at det er fjærer på bunnen av de fleste heissjakter i fall de skulle falle ned på tross av idiotsikre sikkerhetssystemer, men jeg tror ikke det har noe særlig å si mtp landestrategi.

Lenke til kommentar
Ta for eksempel mannskap på marinefartøy, ved torpedoangrep skal man ha bøy i knærne, for å unngå at nettopp lårbeinet skal slås opp i buken.

Kilde? Det er skremmende mange befal i forsvaret som serverer myter som sannheter.

 

Det er på samme måte som hvis du hopper ned på bakken fra et høyt sted: Du bøyer i knærne for å dempe fallet, ikke for å hindre at lårbeinet slås opp i buken.

Lenke til kommentar

Det kan selvsagt diskuteres hvorvidt det følgende spørsmålet er så veldig snedig, men det trenger dere ikke å diskutere altså. ;)

Jeg sitter her med en liten kuppong, som lover med en valgfri Bite samt en 0,5L Coca Cola til en pris av 35 NOK på nærmeste 7-Eleven-sjappe. Jeg lurer på hvor lønnsomt dette tilbudet er, hvor mye koster en Bite til vanlig?

(Som dere skjønner tilhører jeg ikke de som frekventerer hurtigmatkjeder så veldig ofte :blush: )

Lenke til kommentar
Ta for eksempel mannskap på marinefartøy, ved torpedoangrep skal man ha bøy i knærne, for å unngå at nettopp lårbeinet skal slås opp i buken.

Kilde? Det er skremmende mange befal i forsvaret som serverer myter som sannheter.

 

Det er på samme måte som hvis du hopper ned på bakken fra et høyt sted: Du bøyer i knærne for å dempe fallet, ikke for å hindre at lårbeinet slås opp i buken.

 

Når dekket slås opp en halv meter sier det seg selv at lårbeinet blir et prosjektil.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se hvordan et fall fra tredje etasje skulle brekke beina dine hvis du lander på en fornuftig måte. Og hvis du står på et plan slik som en heis har du jo alle muligheter til nettopp det.

Dette med å bekymre seg for at lårbenet ditt skulle spidde bukhulen synes jeg høres tøysete ut. For det første tåler lårbenet ditt meget høy belastning, for det andre er jo det største poenget med å lande på beina at du kan dempe den brå landingen. Akkurat på samme måte som landingen etter feks ski- eller fallskjermhopp.

Hvis du skulle lande så hardt at beina dine allikevel brekker, skal du heller være glad for den energien som blir tatt opp av beina i stedet for å overføres til hjerne og indre organer.

 

Det kan sikkert stemme at det er fjærer på bunnen av de fleste heissjakter i fall de skulle falle ned på tross av idiotsikre sikkerhetssystemer, men jeg tror ikke det har noe særlig å si mtp landestrategi.

Når du lander etter ski- eller fallskjermhopp (og generelt alle andre frivillige hopp) så beregner du landingen slik at musklene dine spenner seg riktig for å ha en dempende effekt. Problemet med å være inne i en fallende heis er at du ikke vet når du treffer. Du vil da klappe sammen før du klarer å reagere på det.

Lenke til kommentar
Det kan selvsagt diskuteres hvorvidt det følgende spørsmålet er så veldig snedig, men det trenger dere ikke å diskutere altså. ;)

Jeg sitter her med en liten kuppong, som lover med en valgfri Bite samt en 0,5L Coca Cola til en pris av 35 NOK på nærmeste 7-Eleven-sjappe. Jeg lurer på hvor lønnsomt dette tilbudet er, hvor mye koster en Bite til vanlig?

(Som dere skjønner tilhører jeg ikke de som frekventerer hurtigmatkjeder så veldig ofte :blush: )

 

menyer som det bruker å ligge på ca 50spenn

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se hvordan et fall fra tredje etasje skulle brekke beina dine hvis du lander på en fornuftig måte. Og hvis du står på et plan slik som en heis har du jo alle muligheter til nettopp det.

Dette med å bekymre seg for at lårbenet ditt skulle spidde bukhulen synes jeg høres tøysete ut. For det første tåler lårbenet ditt meget høy belastning, for det andre er jo det største poenget med å lande på beina at du kan dempe den brå landingen. Akkurat på samme måte som landingen etter feks ski- eller fallskjermhopp.

Hvis du skulle lande så hardt at beina dine allikevel brekker, skal du heller være glad for den energien som blir tatt opp av beina i stedet for å overføres til hjerne og indre organer.

 

Det kan sikkert stemme at det er fjærer på bunnen av de fleste heissjakter i fall de skulle falle ned på tross av idiotsikre sikkerhetssystemer, men jeg tror ikke det har noe særlig å si mtp landestrategi.

Når du lander etter ski- eller fallskjermhopp (og generelt alle andre frivillige hopp) så beregner du landingen slik at musklene dine spenner seg riktig for å ha en dempende effekt. Problemet med å være inne i en fallende heis er at du ikke vet når du treffer. Du vil da klappe sammen før du klarer å reagere på det.

 

 

Grunnen til at jeg tenkte på ryggen først, var på grunn av slike ekstremsport mennesker som f.eks Jamie Pierre.. Når de dropper ned fra høyder på 72m, lander de sjeldent på beina.

Lenke til kommentar
Ta for eksempel mannskap på marinefartøy, ved torpedoangrep skal man ha bøy i knærne, for å unngå at nettopp lårbeinet skal slås opp i buken.

Kilde? Det er skremmende mange befal i forsvaret som serverer myter som sannheter.

 

Det er på samme måte som hvis du hopper ned på bakken fra et høyt sted: Du bøyer i knærne for å dempe fallet, ikke for å hindre at lårbeinet slås opp i buken.

 

Når dekket slås opp en halv meter sier det seg selv at lårbeinet blir et prosjektil.

 

Jeg kan på ingen måte se at det sier seg selv at lårbenet skulle penetrere bukhulen. Hvis bena (som er ekstremt sterke hvis belastet vertikalt stående) skulle bryte sammen holder jeg en stor knapp på at det er knærne som først takker for seg.

 

Grunnen til denne svikten i er nok ganske enkelt at man ønsker å unngå et fartøy fullt av liggende matroser som i verste fall ikke kan gå etterpå. (Og unngå skader på indre organer ved enda større støt.)

 

 

....

Når du lander etter ski- eller fallskjermhopp (og generelt alle andre frivillige hopp) så beregner du landingen slik at musklene dine spenner seg riktig for å ha en dempende effekt. Problemet med å være inne i en fallende heis er at du ikke vet når du treffer. Du vil da klappe sammen før du klarer å reagere på det.

 

Det tror jeg ikke er korrekt, i alle fall ikke i så stor grad. Du spenner ganske riktig musklene dine når du avventer et støt, men det er da ingen ting i veien for å holde musklene spent over tid.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg tenkte på ryggen først, var på grunn av slike ekstremsport mennesker som f.eks Jamie Pierre.. Når de dropper ned fra høyder på 72m, lander de sjeldent på beina.

 

Men det er jo av en helt annen grunn:

Når du lander i løssnø vil du unngå å komme alt for langt ned i snøen, derfor ønsker du å bremse opp raskest mulig. På samme måte er det med den gale mannen som hopper fra 10'eren ned i 30?cm vann.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg tenkte på ryggen først, var på grunn av slike ekstremsport mennesker som f.eks Jamie Pierre.. Når de dropper ned fra høyder på 72m, lander de sjeldent på beina.

 

Men det er jo av en helt annen grunn:

Når du lander i løssnø vil du unngå å komme alt for langt ned i snøen, derfor ønsker du å bremse opp raskest mulig. På samme måte er det med den gale mannen som hopper fra 10'eren ned i 30?cm vann.

 

Okay, det ga litt mer mening. Men vekten blir jo ennå fordelt om man legger seg på rygg i heisen. Ihvertfall bedre fordelt enn om man står.

 

Forresten, Hvor høy fart vil heisen oppnå om man tenker at den ikke låser seg?

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg tenkte på ryggen først, var på grunn av slike ekstremsport mennesker som f.eks Jamie Pierre.. Når de dropper ned fra høyder på 72m, lander de sjeldent på beina.

 

Men det er jo av en helt annen grunn:

Når du lander i løssnø vil du unngå å komme alt for langt ned i snøen, derfor ønsker du å bremse opp raskest mulig. På samme måte er det med den gale mannen som hopper fra 10'eren ned i 30?cm vann.

 

Okay, det ga litt mer mening. Men vekten blir jo ennå fordelt om man legger seg på rygg i heisen. Ihvertfall bedre fordelt enn om man står.

 

Forresten, Hvor høy fart vil heisen oppnå om man tenker at den ikke låser seg?

 

Vekten blir mer fordelt ja, men hva i all verden skulle det ha å si? Det som betyr noe er jo hvor fort heisen beveger seg.

 

Hvis vi ser bort ifra luftmotstand og forutsetter fritt fall, (I hvilket tilfelle du ville hatt problemer med å legge deg ned)

bil heisen oppnå en fart på v = 9,8m/ss * t. Denne varierer selvfølgelig etter hvor høyt oppe du er i utgangspunktet.

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
Hva med umoderne heiser?

Den såkalte sikkerhetsheisen, som alle moderne heiser er basert på, med bremser som reagerer hvis heisgondolen beveger seg fortere enn en grenseverdi, ble patentert i 1852, altså for over hundreogfemti år siden. Så når jeg skriver moderne heiser, så mener jeg ikke "nymotens" heiser, men i praksis alle heiser du kan finne. I tillegg holdes heisgondolen og motvekten sammen med fra 6 til 8 stålvaiere som hver har en bruddstyrke tilsvarende totalvekta av heisen med full last pluss 25%. Motvekta (som glir på en separat skinne i heisskjakta) veier det samme som heisgondolen med ca 50% last, slik at heismotoren har minst mulig belastning.

 

Hvert år skjer det noen ytterst få heisulykker, men de fleste skjer f.eks ved at vedlikeholdsarbeidere ramler ned i åpne heisskjakter. De eneste to kjente tilfellene av moderne heiser som har falt ukontrollert var i 2001 da WTC ble rammet av kaprede rutefly og i 1945 da et B-52 B-25 bombefly traff Empire State Building i tåke.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elevator

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Okay, det ga litt mer mening. Men vekten blir jo ennå fordelt om man legger seg på rygg i heisen. Ihvertfall bedre fordelt enn om man står.

 

Forresten, Hvor høy fart vil heisen oppnå om man tenker at den ikke låser seg?

 

Å fordele energi er ikke i utganspunktet noen prioritet enn så lenge deler av kroppen er langt viktigere å beskytte enn andre. Nå er det riktignok en fare for å få lårbeinet opp i overkroppen, men personlig tror jeg farn for alvorlig skade på blant annet hodet er mye viktigere, mange har overlevd ganske greit å hoppe 10 meter ned på noe hardt med beina først, å lande flatt fra samme høyde (på noe hardt) tror jeg få har overled

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...