Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

lasere er jo skadelige for øynene. er litt usikker på hvor grensen går for hvor kraftig den skal være for at du ikke skal ha tid til å blunke. uansett, om man har en grønn laser på 100mw og lyser ut i regnet for å se strålen enda bedre, kan vanndråpene reflektere lys og holde strålen så rett å konsentrert at man kan bli skadet på øyet? eventuelt blind før man får blunket?

Du blir nok ikke blind før du rekker å blunke fra en 100 mW laser. 100 mW er kraftig og du skal for all del unngå å få lyset konsentrert inn i øyet, men du blir ikke blind om du skulle være så uheldig å sneie et speil så strålen går rett tilbake i øyet.

 

Hvor kraftig må en laser være for at du skal bli blind uten å rekke å blunke?

Hvor mange "laser mW" kan for eksempel sveising fra et pinneapparat regnes som? Et blunk fra et pinneapparat direkte i synsfeltet gjør jo at du ser lilla en liten stund etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du tar feil der. Av 100mW blir du blind før du rekker å blunke, tror til og med dette gjelder for lasere ned i 20mW. 10mW kan gi permanente mén, men du rekker nok å blunke. Det 'vanlige' er 1-5mW, og 5mW kan faktisk vere skadelig.

Ditt andre spm. kan jeg ikke besvare.

Endret av JarlG
Lenke til kommentar
Er det "lov" å gifte seg i beruset tilstand?

 

 

Når Britney hadde lov å gifte seg i fylla med en kompis, har sikkert du også lov.

 

Hva med underskriving av kontrakter?

 

Avtaleloven §33: " Selv om en viljeserklæring ellers maatte ansees for gyldig, binder den ikke den, som har avgit den, hvis det paa grund av omstændigheter, som forelaa, da den anden part fik kundskap om erklæringen, og som det maa antages, at han kjendte til, vilde stride mot redelighet eller god tro, om han gjorde erklæringen gjældende."

 

Det å bevisst inngå en avtale med en beruset person til klar ugunst for vedkommende vil tale for ugyldiggjøring av avtalen.

Lenke til kommentar
Avtaleloven §33: " Selv om en viljeserklæring ellers maatte ansees for gyldig, binder den ikke den, som har avgit den, hvis det paa grund av omstændigheter, som forelaa, da den anden part fik kundskap om erklæringen, og som det maa antages, at han kjendte til, vilde stride mot redelighet eller god tro, om han gjorde erklæringen gjældende."

 

Det å bevisst inngå en avtale med en beruset person til klar ugunst for vedkommende vil tale for ugyldiggjøring av avtalen.

 

Men hva om begge parter er beruset, og syntes avtalen er en god ide da den signeres?

Er den gyldig da begge parter blir edru og en av partene kanskje angrer?

Lenke til kommentar
Tror du tar feil der. Av 100mW blir du blind før du rekker å blunke, tror til og med dette gjelder for lasere ned i 20mW. 10mW kan gi permanente mén, men du rekker nok å blunke. Det 'vanlige' er 1-5mW, og 5mW kan faktisk vere skadelig.

Ditt andre spm. kan jeg ikke besvare.

Sikker på det? De selger jo grønne 50, 100 og 200 mW lasere mange steder. Har sett 50 mW-en. Men tviler på at det kan måle seg med et sveiseblink fra fex et sveiseapparat, og man blir jo ikke blind av et blunk der, kun "solbrent på øyet" hvis man ser for lenge på det. Vil tro det samme gjelder lasere.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

sveiselyset er veldig lyst, men jeg TROR at en konsentrert laserstråler er værre.

 

jeg mener å huske at det var noe UV stråling i sveiselyset. stemmer det? er det UV i laserlys?

 

@Zeke

var det nytt batteri på den?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Tror du tar feil der. Av 100mW blir du blind før du rekker å blunke, tror til og med dette gjelder for lasere ned i 20mW. 10mW kan gi permanente mén, men du rekker nok å blunke. Det 'vanlige' er 1-5mW, og 5mW kan faktisk vere skadelig.

Du tar feil.

Jeg har selv en 30mW grønn og en kamerat har 100mW. Jeg har fått begge reflektert i øyet, 30mW ganske mange ganger. Og jeg er ikke i nærheten av å være blind.

Det skal endel mer enn et glimt til, og de vanlige gamle rød man kjøpte i syden på ~3mW er vel tilnærmet ufarlige.

Lenke til kommentar
Hvis jeg vet at en heis kommer til å falle fra 3. etasje på et kjøpesenter, hva kan man gjøre for å forhindre skader? Ville det hjulpet å legge seg på rygg for å få fordelt vekten over et større område?

Moderne heiser kan ikke falle ned, selv om heisevaieren ryker. Da låser de seg automatisk fast til heiseskinnen.

Lenke til kommentar
Hvis jeg vet at en heis kommer til å falle fra 3. etasje på et kjøpesenter, hva kan man gjøre for å forhindre skader? Ville det hjulpet å legge seg på rygg for å få fordelt vekten over et større område?

Moderne heiser kan ikke falle ned, selv om heisevaieren ryker. Da låser de seg automatisk fast til heiseskinnen.

 

SeaLion har selvfølgelig rett, uten at det på noen måte svarer på spørsmålet.

 

Først og fremst ville jeg forsøkt å komme meg ut av heisen, men jeg regner med at det heller ikke er svaret du leter etter.

 

Det er antakelig en fantastisk dårlig idé å legge seg ned på ryggen. I utgangspunktet vil dette tilsvare å hoppe ned på bakken fra den samme høyden og lande helt flatt på ryggen; ingen god idé.

Jeg antar at det lureste er å stille seg opp med litt bøy i knærne, slik som du ville forsøkt å lande etter hopp fra et høyt sted.

Lenke til kommentar
Er det "lov" å gifte seg i beruset tilstand?
Når Britney hadde lov å gifte seg i fylla med en kompis, har sikkert du også lov.

Hva med underskriving av kontrakter?

Amerikanske lover og norske lover er selvsagt ikke det samme. Men det er neppe noen promillegrense for å gifte seg eller skrive kontrakter her heller. Men det finnes sikkert regler eller lover om at begge deler skal undertegnes med sømmelighet og skikkelighet. Å være full bryter nok med det.

 

Redigert: Jeg ser nå sitatet fra avtaleloven.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...