Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Sikkerhetskontrollen på flyplasser, hva er sansynligheten for å bli plukket ut til en tilfeldig ekstra sjekk. Er det tilfeldig eller plukker de ut folk på noen andre premisser?

 

Trur jeg har blitt plukket ut ca. 20-30% av gangenne jeg har vært gjennom til en ekstra sekk. Enten i form av kropsvisitering ( + av med sko og send dem også gjennom), ekstra sjekk av håndbagasje. Det har også vært noen ganger en ekstra sjekk med en hånd metal detektor, er det også en ekstra sjekk, eller er det grunnet den store detektoren har gitt signal om noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
man reagere på lys på huden. husker at det var noe i illustrert vitenskap om at noen hadde fått satt noen lys inntil baksiden av knærne, og de fikk dårlig søvn da.

kilde?

 

 

blir litt vanskelig det siden jeg leste det i ill vit for noen år siden. det kan jo også hende at jeg tar feil.

Skal heller ikke se bortifra placebo- effekten her hvis forsøkskaninen visste om lyset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

tipper at det har noe å si hvordan du ser ut. er du araber med turban og andre araberklær så er det nok mer sansynelig at du blir valgt ut enn om du ser helt norsk ut og er fin i klærne. jeg har ikke noe statistikk.

 

er det slik at siden noen folk har det så godt nå at de merker lettere om de har psykiske problemer enn om de hadde bodd på en bondegård og måtte ha arbeidet hardt for maten? om det er slik, tror dere at evolusjonen vil ta seg av psykiske problemer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Hvordan funker de vekkerklokkene? Og hva om du ligger med øynene godt plantet i puten slik at lyset ikke når frem?

- Teknisk fungerer de slik: Lampa dimmes sakte opp til ønsket nivå (maks 100 watt). Dimmingen tar ca 30 minutter og er komplett på det klokkeslettet som er stilt inn. Da justeres også radioen opp til ønsket styrke (ca 30 sekunder).

- Praktisk fungerer de bare bra om man faktisk ser lyset i rommet og hører radioen. Sover man med bind for øynene og ørepropper fungerer det svært dårlig. (Jeg har faktisk prøvd). Vanligvis stiller jeg den inn så radioen dimmes opp ca 1 minutt før nyhetene begynner. Da våkner jeg til musikk. Når jeg får summet meg en smule så følger jeg med på nyhetene før jeg står opp eller hører noen låter til.

- Emosjonelt er det en behagelig måte å våkne på. Tradisjonell vekkerklokke er nærmest et torturinstrument i sammenligning.

Frister veldig å teste ut en sånn vekkerklokke. Våkner man om man er litt treg om morgenen? Skal av og til litt til for å vekke meg. :p

Lenke til kommentar
tipper at det har noe å si hvordan du ser ut. er du araber med turban og andre araberklær så er det nok mer sansynelig at du blir valgt ut enn om du ser helt norsk ut og er fin i klærne. jeg har ikke noe statistikk.

...

 

Det vil kanskje interessere deg å vite at turban ikke er "araberklær", men stort sett benyttes av Sikher, som igjen stort sett kommer fra Punjab-provinsen i India.

Jeg kan ta feil, men har aldri hørt om noen Sikhske flykapringer.

 

Det ville jo uansett være idiotisk av terrorister å ikle seg klær som vekker mistanke. Du kan være sikker på at feks. Al-Quida er rimelig drevne når det gjelde sikkerhetsrutiner ol. påflyplasser.

 

Er det noen som vet om etnisites faktisk er et kriterie for hvem som blir plukket ut på norske flyplasser? Det er jo klart at de stopper folk som virker ustabile, men jeg har aldri opplevet at noen har blitt stoppet uten å få en forsikring om at de ble "plukket ut av datamaskinen". (Sannhetsgraden av den siste uttalelsen kan jeg dog ikke stå inne for)

Lenke til kommentar
MMkay, men det er jo mye lysere om sommeren, sover man mindre da? :p

Sommeren er den tiden jeg sover dårligst.

Vinteren er den tiden jeg sover best.

 

Om det er temperaturen eller belysningen som har skylden... Tja... Det får du gjette selv.

Jeg kjøpte meg en sånn soloppgang-vekkerklokke og den fungerer like fint på kalde vinterdager som på varme sommerdager (med lystett gardin).

Hvor får man tak i et slikt vidunder?

Jeg kjøpte meg en sånn soloppgang-vekkerklokke og den fungerer like fint på kalde vinterdager som på varme sommerdager (med lystett gardin).

Kanskje ikke et direkte snedig spørsmål, men:

 

Jeg vurderer å kjøpe med en slik klokke. Hadde du giddet å slenge ut en link/navn på din klokke som du etter sigende har god erfaring med?

Dere finner den i prisguiden, som så mye annet :) Les gjerne den fulle brukererfaringen min av den. Det finnes også en nyere modell.

 

Frister veldig å teste ut en sånn vekkerklokke. Våkner man om man er litt treg om morgenen? Skal av og til litt til for å vekke meg. :p

Aner ikke. Jeg våkner ganske lett, men så har jeg også volumet på bare ~10% og lysstyrken på ~20%.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å prøve først med en enkel av/på timer og se om jeg våkner lettere når lyset skrus på først, bare så jeg får prøvd ut prinsippet og om det fungerer for meg. Jeg har veldig lyst på en slik vekkerklokke, men en drøy tusenlapp er en litt drøy pris for min del.

Lenke til kommentar

Jeg har lightversjonen av Simen1s vekkeklokke, et vekkeprogram på Mac-en som på et fast tidspunkt på hverdager vekker Mac-en og starter en smart spilleliste i iTunes det det kun ligger "oppvåkningsmusikk". Smart-funksjonen i spillelisten gjør at den velger to tilfeldige musikkstykker fra en spilleliste med søtt-og-førti låter, noe som gjør at jeg alltid får noe nytt og uventet. Vekkeprogrammet er også innstilt til å justere lydvolumet til et hørbart nivå i tilfelle jeg har redusert det kvelden før.

 

Jeg har altså ikke noe som slår på lyset, men resten har jeg altså i fullt monn.

 

Jeg bruker også dette programmet for å lese opp tekstbeskjeder for å huske avtaler, TV-program og lignende, eller for å stoppe annen lyd og slå på nettradioprogrammer jeg vil huske.

Lenke til kommentar
Jeg har lightversjonen av Simen1s vekkeklokke, et vekkeprogram på Mac-en som på et fast tidspunkt på hverdager vekker Mac-en og starter en smart spilleliste i iTunes det det kun ligger "oppvåkningsmusikk". Smart-funksjonen i spillelisten gjør at den velger to tilfeldige musikkstykker fra en spilleliste med søtt-og-førti låter, noe som gjør at jeg alltid får noe nytt og uventet. Vekkeprogrammet er også innstilt til å justere lydvolumet til et hørbart nivå i tilfelle jeg har redusert det kvelden før.

 

Jeg har altså ikke noe som slår på lyset, men resten har jeg altså i fullt monn.

 

Jeg bruker også dette programmet for å lese opp tekstbeskjeder for å huske avtaler, TV-program og lignende, eller for å stoppe annen lyd og slå på nettradioprogrammer jeg vil huske.

 

Til bare lyddelen så finnes det jo et utall varianter, svært mange minianlegg o.l har jog også en slik funksjon. Personlig tror jeg jeg gjør som a-jay, og bruker en dimmer på timer, som gradvis slår på lyset først, og ser hvordan det funker.

 

AtW

Lenke til kommentar
en dimmer på timer

Finnes det (ikke altfor dyrt)? Jeg hadde bare tenkt å bruke en enkel av/på timer (selv om jeg vet det ikke blir det samme). :p

 

Jeg vet ikke om det finnes noe som ikke bruker en ordentlig kommuniskasjonsprotokoll (x10, eib/knx eller liknende).

 

AtW

Eh, nå mistet du meg. :ermm:

Lenke til kommentar
en dimmer på timer

Finnes det (ikke altfor dyrt)? Jeg hadde bare tenkt å bruke en enkel av/på timer (selv om jeg vet det ikke blir det samme). :p

 

Jeg vet ikke om det finnes noe som ikke bruker en ordentlig kommuniskasjonsprotokoll (x10, eib/knx eller liknende).

 

AtW

Eh, nå mistet du meg. :ermm:

 

Det finnes kommunikasjonsprotokoller for elektrisk utstyr (som enten går over strømledningen, egen kabel eller trådløst), der sender en kontrollenhet (feks en pc eller noe annet), et signal til enheten, om at dens kal slå seg på, av, dimme, osv osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...