Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det står bare i kameraets søker, så det er bare kameramannen som ser det. Det vises ikke på opptaket, det ville jo vært idiotisk.
Se f.eks. bare på Americas Funniest Home Videoes. Mange av de gamle snuttene har ramme og *Rec i vinduet. Anyone?

Det er noe TV-selskapet letter på i ettertid for å gi det et "hjemmevideopreg".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noe av olja som har lekt ut i havet og samlet opp brukes, eller har noen millioner/milliarder kroner gått rett i vasken?

 

Jeg tipper det ikke skal være stort problem å skille olja fra vannet iallefall, for olja flyter vel oppå vannet pga forskjellig tetthet? Men hva med olja som har samlet seg i gress og tang osv?

Norcem brenner oljeavfallet.

Norcem betaler neppe særlig mye for oljen så det vil være veldig mange millioner kroner tapt. Ikke bare på grunn av tapet av lasten, men også på grunn av at skipet står uten arbeid i lang tid + reparasjoner.

 

Mye av oljen samles aldri opp. Den spres i små deler og spist av mikroorganismer både i havet og langs kysten. Noen steder vil det ligge lengre enn andre. Det er disse stedene man prøver å renske opp.

Lenke til kommentar

Dersom en tenker seg at jeg svever rundt i verdensrommet ved den ene enden av en stang på 1 lysminutt lengde, og ved den andre enden av stanga er det en lysbryter montert til en vegg (f.eks.).

 

Dersom jeg var sykt sterk og pressa på enden av stanga, slik at lysbryteren ved andre enden ble slått på. Ville da bryteren vært slått på før lyset som viser meg presse på stanga var nådd bort til bryteren?

Lenke til kommentar

nei, alle materialer flyter. Når du dytter en jernstang så dytter du din ende av den og så blir atomene forran dyttet av de du dyttet. Slik fortsetter det som en bølge til en av to ting skjer. Enten blir bevegelsen omgjort til varmeenergi, eller så dytter jernstangen på noe annet som feks denne lysbryterene. Det er jo ikke slik at din påvirkning på stangen er på hele stangen samtidig. Men til vanlig er avstandene så korte og forplantningen så rask at det oppleves øyeblikelig.

Lenke til kommentar
Dersom en tenker seg at jeg svever rundt i verdensrommet ved den ene enden av en stang på 1 lysminutt lengde, og ved den andre enden av stanga er det en lysbryter montert til en vegg (f.eks.).

 

Dersom jeg var sykt sterk og pressa på enden av stanga, slik at lysbryteren ved andre enden ble slått på. Ville da bryteren vært slått på før lyset som viser meg presse på stanga var nådd bort til bryteren?

 

Nei, "trykkbølgen" gjennom stangen ville beveget seg med en fart < lysfarten.

Lenke til kommentar
Hva er bunnfradrag?

Treff #3 ved å Google "bunnfradrag":

http://www.nef.no/index.gan?id=1601&subid=0

 

Ved boligkjøp betaler man en avgift til staten, som regnes ut ifra verdien på boligen (et par prosent av kjøpesummen). Bunnfradraget er et bestemt beløp som trekkes fra verdien på boligen før avgiften beregnes. Dermed betaler man lite i avgifter ved kjøp av en rimelig bolig, noe som skal gjøre det lettere for førstegangskjøpere.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

ser slik ut...

 

halvøy:

subst. m/f halvøy () [ˈhɑlœj] landområde som er omgitt av vann bortsett fra på én side

 

Så, Norge er pr.def ei halvøy?

Hvis du tar med en del av sverige så. jeg kan vanskelig tenke meg at kun Norge kan defineres som noen halvøy hvis man setter stopper ved grensen. Håper noen forstod den usedvanlig dårlige formuleringa..

Lenke til kommentar
Oki :)

 

Men det må vel ha en størrelsesbegrensning.

Ellers er vel også sør-amerika en halvøy?

 

Og forsåvidt alle i verden bo på en øy, av ulik størrelse.

Kan ikke tenke meg at det er noen størrelsesbegrensning. Ja, alle i verden bor på en øy. Men vi har en tendens til å ikke bruke øy om kontinentene selv om de er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...