Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er ikke så frykelig lenge siden mennesket gikk i antilopeskinn :)

..og man kan faktisk ikke bli brun fra solen i hendene eller under føttende fordi det mangler pigmenter som igjen fører til mangel av melanin som gjør folk brune.

Endret av Goliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

finnes det statisk over hvilke folk som blir prostituerte? hvor mange prosent med rusproblemer, gjeldsproblemer, og hvor mange som bare liker å ha sex med fremmede mot betaling.

 

må bare nevne at jeg så på TVen at kundene har sykere å sykere krav. å få pakket kjøttpølse i stumpen, i stumpen på kunden! og om horene kunne pisse og skite på dem. måtte bare nevne det.

Lenke til kommentar
Leste oppover her og der står det at rulleski og rulleskøyter er lovlig å bruke med promille.

 

Så om man sykler på fortauet regnes man ikke da som en gående? :p

Nei, sykler regnes som kjøretøy, og deres plass i trafikken er derfor i utgangspunktet i kjørebanen (blant bilene). I 1986 ble det imidlertid opprettet et unntak i trafikkreglene, nemlig paragraf 18 punkt 3:

Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
Er det mye folk på fortauet, i ei gågate, på en gang- og sykkelvei og lignende, så er det altså rett og slett forbudt å sykle der. Likeledes er det forbudt å sykle på disse stedene hvis man sykler særlig fortere enn gangfart.

 

De utskjelte treningssyklistene har altså ikke lov å sykle på fortau eller gangveier, selv om de ligger fine og slette rett ved siden av veien, for de sykler jo vesentlig fortere enn gangfart. De skal derfor ferdes i veibanen i følge trafikkreglene. Og da er det lurt å være edru, for ens egen sikkerhets skyld. Selv om promillegrensa altså ikke gjelder for annet enn motorkjøretøy.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html

 

Det er kun når syklisten leier sykkelen ved siden av seg at vedkommende regnes som gående.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
De utskjelte treningssyklistene har altså ikke lov å sykle på fortau eller gangveier, selv om de ligger fine og slette rett ved siden av veien, for de sykler jo vesentlig fortere enn gangfart. De skal derfor ferdes i veibanen i følge trafikkreglene.

Paragraf 18 punkt 3 som du refererte til sa jo kun at det var under passeringer av gående at det skulle sykles i tilnærmet gangfart. De har fint lov til å sykle på fortau dersom de ikke er til hinder for de gående som har førsterett på veien. Derfor blir det feil av deg å si at de ikke har lov til å sykle på fortau.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
De utskjelte treningssyklistene har altså ikke lov å sykle på fortau eller gangveier, selv om de ligger fine og slette rett ved siden av veien, for de sykler jo vesentlig fortere enn gangfart. De skal derfor ferdes i veibanen i følge trafikkreglene.

Paragraf 18 punkt 3 som du refererte til sa jo kun at det var under passeringer av gående at det skulle sykles i tilnærmet gangfart. De har fint lov til å sykle på fortau dersom de ikke er til hinder for de gående som har førsterett på veien. Derfor blir det feil av deg å si at de ikke har lov til å sykle på fortau.

 

Det jeg ikke skjønner er de idiot syklistene som TROR de kjører bil når de sykler, og sykler i 30 midt i veien der det er 50 sone osv, som en slags demonstrasjon eller noe. sykler mye selv og prøver å ikke plage bilene.

Hvorfor gjør de det?

Endret av member-63169
Lenke til kommentar
De utskjelte treningssyklistene har altså ikke lov å sykle på fortau eller gangveier, selv om de ligger fine og slette rett ved siden av veien, for de sykler jo vesentlig fortere enn gangfart. De skal derfor ferdes i veibanen i følge trafikkreglene.

Paragraf 18 punkt 3 som du refererte til sa jo kun at det var under passeringer av gående at det skulle sykles i tilnærmet gangfart. De har fint lov til å sykle på fortau dersom de ikke er til hinder for de gående som har førsterett på veien. Derfor blir det feil av deg å si at de ikke har lov til å sykle på fortau.

Tja, feil? Jeg har det fra en av landets trafikkpolitisjefer, en som selv sykler til og fra jobb, at raske syklister (raskere enn gangfart) bør holde seg i vegbanen:

http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar.../108260076/1021

Trafikkpolitisjef Oddmund Jensen bruker veibanen – og ikke sykkelstien – når han trener på tohjulingen. Og han anbefaler andre raske syklister å gjøre det samme.
Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønner er de idiotsyklistene som TROR de kjører bil når de sykler, og sykler i 30 midt i veien der det er 50 sone osv, som en slags demonstrasjon eller noe. sykler mye selv og prøver å ikke plage bilene.

Hvorfor gjør de det?

For å overleve. Når man holder seg litt ut fra asfaltkanten har man mindre sjangs for å få et hjul på utsiden og velte, og velter man da så velter man innover i veien, foran bilene. Dessuten tvinger adferden bilistene til å skifte felt ved passering (slik bilistene egentlig er pålagt å gjøre ved alle passeringer), sykler man langs kanten er det mange bilister som sneier forbi med kun noen få cm klaring, ofte så nært at syklisten kan bli slått over ende av bilens sidespeil (jeg har selv en venn som nylig ble presset i grøfta av en nærgående billist, det var fysisk kontakt mellom bil og sykkel, og etterpå stoppet billisten og skjelte ham ut før han kjørte videre).

Lenke til kommentar
Hva tells sykkelsti som da? (de røde) Fortau eller noe annet? Det er ikke akkurat ment at folk skal gå der, så å holde gangfart der virker litt feil.

Dette er (det nye) skiltet for gang- og sykkelbane (-vei/-sti):

172518410aa6ba827c8.jpg

Gående står øverst på skiltet og har her førsteprioritet (akkurat som på fortau). Her er det tillatt å sykle (i begge retninger), men ved passering av gående skal dette skje i god avstand og i tilnærmet gangfart, for dette regnes egentlig som et slags fortau. Ved alle kryssende (offentlige) gater (gatekryss) har syklistene vikeplikt for alt og alle, men ved alle private utkjøringer (fra parkeringplasser o.l.) er det bilistene som har vikeplikt for syklistene. På gang- og sykkelbane (og fortau) er det forbudt for biler, det er ikke lov å stanse der for av-/pålessing og absolutt ikke lov å parkere der, heller ikke om man kjører tom for bensin.

 

 

Dette er merkingen av såkalte sykkelfelt (som kun finnes noen få steder foreløpig):

sykkelparkeringcontaine.jpg

Disse er forbeholdt syklister. Det er ikke lov å gå der, der ikke lov å kjøre bil eller moped der, heller ikke svinge innom sykkelfeltet før man tar til høyre i et kryss eller lignende og det er ikke lov å stoppe eller parkere der (kontaineren på bildet er altså ulovlig "parkert"). Sykkelfelt er ensrettede i kjøreretningen (det finnes et tilvarende på den andre siden av gata for motsatt retning), syklister som sykler der mot kjøreretningen gjør altså noe ulovlig. Der sykkelfelt er merket over gatekryss er det bilistene som har vikeplikt for syklistene som ferdes i sykkelfeltet. Er sykkelfeltet derimot ikke merket over krysset gjelder de samme vikepliktsreglene for syklistene som alle andre kjøretøy.

 

Kunne man fått "fartsbot" hvis man syklet der i 50km/t? (jeg gjorde det en gang på vei ned en bakke :ermm: )

Hvis det var gående der, ja.

Hvis det ikke var noen gående der, nei.

 

Men husk også at i alle gatekryss så har man som syklist vikeplikt for alt og alle når man ferdes på en gang- og sykkelbane. I nedoverbakker sykler jeg derfor som oftest alltid i vegbanen (blant bilene) for å slippe å ha vikeplikt for f.eks de som kommer bakfra og skal inn til høyre i kryss i nedoverbakken.

 

Det er forøvrig helt tillatt å sykle over gangfelt (dette står spesifikt nevnt i $18.3), men syklisten har da vikeplikt for alt og alle, både gående og de som ferdes i vegbanen. Hvis syklisten hopper av og leier sykkelen over gangfeltet er syklisten å regne som en gående, og har da alle rettigheter som andre gående.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at når man stikker hånda ned i en ny brødpose som kommer rett fra rullen når hånda er våt så er det omtrent plett umulig å få den ned? Skulle tro det ble glattere da (Ref. vannsklier som blir glatte når det renner vann i dem.)

Endret av Rikken1969
Lenke til kommentar
Hva tells sykkelsti som da? (de røde) Fortau eller noe annet? Det er ikke akkurat ment at folk skal gå der, så å holde gangfart der virker litt feil.

Jeg kan også legge til at tidligere var det vanlig å merke sykkelfelt med rødt, men det har man nå gått bort fra da fargen ikke har noen juridisk betydning. Det er altså kun skiltingen og veimerkingen som bestemmer om det er sykkelfelt eller ikke, ikke fargen på veifeltet. Det kunne like godt vært rødt i selve veibanen eller på fortauet uten at det ville endret på noe som helst.

 

Skiltet som markerer sykkelfelt er:

post-51689-1249897552.gif

 

For at det skal være sykkelfelt må det være merket med overforstående skilt og/eller markering i veibanen med feltskille og sykkelsymbol.

 

Dette skiltet:

post-51689-1249897616.gif

derimot betyr at det er en egen veibane for syklister, ikke bare et sykkelfelt.

 

Kunne man fått "fartsbot" hvis man syklet der i 50km/t? (jeg gjorde det en gang på vei ned en bakke :ermm: )

Hvis det var gående der, ja.

Hvis det ikke var noen gående der, nei.

Når man sykler i veien (ikke gang- og sykkelfelt) er det de samme reglene som gjelder for syklist som for bil. Altså gjelder fartsgrensen for syklister også.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
De utskjelte treningssyklistene har altså ikke lov å sykle på fortau eller gangveier, selv om de ligger fine og slette rett ved siden av veien, for de sykler jo vesentlig fortere enn gangfart. De skal derfor ferdes i veibanen i følge trafikkreglene.

Paragraf 18 punkt 3 som du refererte til sa jo kun at det var under passeringer av gående at det skulle sykles i tilnærmet gangfart. De har fint lov til å sykle på fortau dersom de ikke er til hinder for de gående som har førsterett på veien. Derfor blir det feil av deg å si at de ikke har lov til å sykle på fortau.

 

Det jeg ikke skjønner er de idiot syklistene som TROR de kjører bil når de sykler, og sykler i 30 midt i veien der det er 50 sone osv, som en slags demonstrasjon eller noe. sykler mye selv og prøver å ikke plage bilene.

Hvorfor gjør de det?

 

Som Sealion er inne på, det er en nødvndighet for å ha manuvreringsrom, og fordi så amnge billister ikke bytter felt ordentlig, og dermed passerer alt for nærme. Personlig sykler jeg ikke så mye på sterkt traffikerte veier, men jeg kjører tohjuling, og det er noe man som regel venner seg til ganske fort. Til tider upraktisk for noen billister, men av forståelige grunner setter folk egen liv og helse først.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bumper denne her jeg:

 

Hvorfor er soloppganger og solnedganger forskjellige? Altså, soloppganger har en tendens til å være svakt blålige mens solnedganger som oftest er oransje eller røde.

 

Er dette fordi det er noe anderledes med luften ved de forskjellige tidene (luftfuktighet og slikt) eller er det fordi solen går opp og ned i øst og vest? Evt. en annen grunn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...