Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor har Statkraft ol. bedrifter et så stort reklamebudsjett? Det er jo ikke slik at jeg blir påvirket av reklamen og går og kjøper strøm.

Hoster opp dette igjen.

 

Det er branding. De selger strøm til industrien osv. Så selv om du som privatperson ikke nødvendigvis har noen kontakt med statkraft så bygger statkraft merkenavnet sitt slik at du blir klar over at de finnes. Det kan jo tenkes at de har lyst til å selge til deg senere :)

Jo, jo såpass har jeg også skjønt, men jeg føler bare at de vinner så lite på det. Men det må jo åpenbart være lønnsomt slik de holder på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er det som linker til samme artikkel på andre språk på Wikipedia, og hvordan klarer de det?

Link til samme artikkel på andre språk er en tagg inne i selve Wikipedia-artikkelen, så det er ikke så fryktelig vanskelig å legge til for de samme som redigerer artiklene. Jeg har selv lagt til/korrigert interspråklige linker. :)

 

Linkene til ulike språk legges altså til av brukerne, og utfylles av boter. Hvis for eksempel no/Månen linker til en/Moon men ikke andre veien vil en bot før eller siden oppdage det og legge til link andre veien. Og hvis den så oppdager at Månen på gælisk har link til engelsk så vil den legge den norske også på den gæliske Wikipedia. Slik får en etterhvert komplette lister av linker.

 

Det skulle heller ikke overraske meg om det finnes boter som linker sammen artikler med samme navn på ulike språk, uten at jeg har sett en slik noensinne.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/index.php?curid=77074

 

EDIT: Oppdatert med mer info.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er "alle" som gjør dette. Det finnes folk der ute som kan gælisk OG engelsk og kobler dem sammen. Så er det kanskje noen som har skrevet en artikkel på norsk og kobler den sammen med den engelske. Det er utroig mange bidragsytere der ute.

 

edit: Ser ut som jeg tok feil

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Det er "alle" som gjør dette. Det finnes folk der ute som kan gælisk OG engelsk og kobler dem sammen. Så er det kanskje noen som har skrevet en artikkel på norsk og kobler den sammen med den engelske. Det er utroig mange bidragsytere der ute.

 

edit: Ser ut som jeg tok feil

For å tydeliggjøre hvordan det er mulig.

 

Norsk: no/Månen

Engelsk: en/Moon

Spansk: es/Luna

 

Sett at det finnes en link på no/Månen til en/Moon og en es/Luna til en/Moon. Da vil bots før eller siden snappe det opp, og legge til link andre veien på en/Moon. vil den legge til den spanske på den norske, og den norske på den spanske. Da har man plutselig link til de to andre språkene på alle tre artiklene. Så man kan få utrolig mye automatisk krysslinking ut fra noen få linker.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvorfor har Statkraft ol. bedrifter et så stort reklamebudsjett? Det er jo ikke slik at jeg blir påvirket av reklamen og går og kjøper strøm.

Hoster opp dette igjen.

 

Det er branding. De selger strøm til industrien osv. Så selv om du som privatperson ikke nødvendigvis har noen kontakt med statkraft så bygger statkraft merkenavnet sitt slik at du blir klar over at de finnes. Det kan jo tenkes at de har lyst til å selge til deg senere :)

Jo, jo såpass har jeg også skjønt, men jeg føler bare at de vinner så lite på det. Men det må jo åpenbart være lønnsomt slik de holder på.

 

Tja, reklame hjelper mot industri og evt kommune/stat. Så driver de også CO2 kvote sak og vil, når staten fyrer opp støtteordningene, kjøpe strøm fra minikraftverk. Da vil det plutselig være (mer) mulig for privatpersoner å produsere sin egen strøm :)

 

En annen ting er at det ikke nødvendigvis er en særlig gjennomtenkt strategi bak. Det kan jo være en sjef av noe slag som prøver å markere seg internt. Til eksempel brukte sparebank1 alliansen noe over 400 millioner på et logo skifte som i essens var å bytte font på "sparebank1". fornuftig brukte penger? nei, men det var garantert en sjef som fikk cred for å styre en slik operasjon.

Lenke til kommentar

Først kaldpresser man. Den olja som kommer ut kalles Extra Virgin, og regnes som sunnere. Denne olja får fabrikken selvsagt mer penger for.

 

Når de ikke får ut mer olje, skrur de opp varmen og trykket, for å få ut all olja.

Denne olja er ikke så god og sunn...

 

(Hvis jeg har forstått det riktig)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Olive_oil

 

Rapsolje regnes uansett som sunnest.

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at saltholdig vann får metall til å ruste lettere?

Rusting er en elektrokjemisk prosess der vannets ledningsevne spiller en sentral rolle. Salt løser seg i vann og blir til elektrisk ladde ioner. Ioner som gjør at vannet leder strøm mye lettere enn saltfritt vann. Salt gjør altså at den elektrokjemiske prosessen går raskere.

 

corrosion.gif

 

Skissen viser korrosjon på mikroskopisk nivå. Grunnen til at det etablerer seg anoder og katoder på overflaten av jern er at metall praktisk talt aldri er en perfekt homogen masse. Alle små variasjoner i strukturen, både innhold og atomær uorden er med på å skape elektrokjemiske forskjeller som igjen forårsaker rust.

 

Det er verd å merke seg at jern er et spesielt utsatt metall fordi laget med rust aldri blir tett. Rusten lager mekaniske spenninger som får det ytterste laget med rust til å løsne. Dermed trenger det inn nytt vann i hulrommet og rusten fortsetter innover i metallet. Aluminium korroderer på en annen måte. Der blir oksidlaget ("rusten") et tett lag som forhindrer videre korrosjon. (Korrosjonsmotstanden varierer veldig med legeringen som er brukt). Titan er et veldig spesielt metall ettersom det korroderer ekstremt lett, men danner et svært tett og tynt oksidsjikt. Resultatet er at det er ekstremt korrosjonsbestandig. Det er en uvanlig egenskap for å være et veldig uedelt metall.

 

Hva er gjennomsnittlig innlegg for en bruker her?

Fra forsiden av forumet:

Forumstatistikk

Board Stats Våre medlemmer har skrevet totalt 14095003 innlegg

Vi har 176993 registrerte medlemmer.

= gjennomsnittlig 79,6 innlegg per medlem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

har bestilt noe fra dealextreme, og nå har jeg antagelig veldig kort tid på meg å ende adressen om jeg må.

 

krkelia 16 (adresse)

osebose(tettsted), troms(region tror jeg) 6666(postnr)

Norway

 

jeg har endret alt bortsett fra nordland og norway. krklia er for kråkelia (fiktiv) og er bare for å vise at det ikke sto noen å selvom jeg har skrevet det i adressen.

 

så det jeg lurer på er, vil posten klare å få pakken hjem til meg med disse opplysningene?

 

@a-jay

det meste der er fiktivt.

 

kan en fysisk skade bli ført videre nedover i slekten?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
har bestilt noe fra dealextreme, og nå har jeg antagelig veldig kort tid på meg å ende adressen om jeg må.

 

*personlige opplysninger*

Norway

 

jeg har endret alt bortsett fra nordland og norway. krklia er for kråkelia (fiktiv) og er bare for å vise at det ikke sto noen å selvom jeg har skrevet det i adressen.

 

så det jeg lurer på er, vil posten klare å få pakken hjem til meg med disse opplysningene?

Ja. Så lenge adressen din er registrert hos posten trenger man strengt tatt ikke mer enn navn, postnummer og land. Hvis ikke må man ha gateadressen i tillegg.

 

Jeg ville dog fjernet personsensitive opplysninger fra innlegget om jeg var deg.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Er varmebehandlet(evt varmpresset) olje og fett mindre sunt enn kaldbehandlet/kaldpresset?
Ja.
Aha, men her kommer det: Hvorfor?
Når det blir presset varmt forsvinner næringsstoffer.

Det er også en annen grunn. Olivenolje består av en rekke ulike oljeforbindelser. Noen lette oljer (lavt kokepunkt/smeltepunkt) og noen tyngre oljer (høyt kokepunkt/smeltepunkt). Ved kaldpressing får man ut de med lavt kokepunkt/smeltepunkt. Disse er i større grad umettet og enumettet fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...