SirDrinkAlot Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvor mye energi bruker kroppen når man ser bort i fra bevegelsene våre? Mener og huske at det er rundt 100W. Ganske effektivt altså. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Et spørsmål og flere svar til omregning av masse og energi er flyttet til Den Store Fysikk-tråden (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Hvor mye energi bruker kroppen når man ser bort i fra bevegelsene våre? Mener og huske at det er rundt 100W. Ganske effektivt altså. Ikke riktig helt korrekt. Kroppens basalverdi i sovende tilstand er en varmeutvikling på ca 84W pr m² hudoverflate. Ved vanlig våken tilstand er dette ca 125W/m². Under ekstreme fysiske utfordringer (topptrente idretssfolk) kan varmeutviklingen komme opp i 2250W/m². Et gjennomsnittsmenneske har ca 1,8m² hudoverflate. Så en normal våken "sofasitter" produserer ca 200W, mens et topptrent idrettsmenneske kan utvikle opp mot 4KW. Dette er den varmeutviklingen som kroppen avgir siden vi er endoterme (jevnvarme, motsatt av eksoterme "vekselvarme"). Selve energiutviklingen er litt høyere, og basert på et 2500kcal daglig energiinntak, så blir gjennomsnittsenergi tilført tilsvarende 120W. Da blir jo resten av matematikken ikke så spinngal. Alle kjenner jo til fenomenet "bli ekstra sulten etter trening". Jeg leita ikke, men tabellene ligger helt sikkert på nett. De verdiene jeg har skrevet er utfra husken da vi hadde om hypo- og hyper- termi i Røde Kors. [Edit]Rettet opp i BBCode[/Edit] Endret 8. august 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg kom til å tenke på noe.. Om man hadde en bil som gikk i lysets hastighet, hvordan ville det sett ut når man nådde lyset da? Altså, jeg tenker på som f.eks i 120km\t går alt veldig fort forbi, men når man når lysets hastighet, så må vel alt bare være et stille bilde? Og, hvordan vil overgangen bli fra et stille bilde, til bilde i fart? Og ja, jeg vet det er umulig å få en bil så fort og bla bla bla, men se bort i fra det akkurat nå Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Jeg kom til å tenke på noe.. Om man hadde en bil som gikk i lysets hastighet, hvordan ville det sett ut når man nådde lyset da? Altså, jeg tenker på som f.eks i 120km\t går alt veldig fort forbi, men når man når lysets hastighet, så må vel alt bare være et stille bilde? Og, hvordan vil overgangen bli fra et stille bilde, til bilde i fart? Og ja, jeg vet det er umulig å få en bil så fort og bla bla bla, men se bort i fra det akkurat nå Når Einstein var ung, lurte han faktisk på akkurat det samme, bare formulert på en litt annen måte: Hva ville jeg sett om jeg red på et foton som reiser med lysets hastighet? Han brukte store deler av sitt voksne liv på svaret på dette spørsmålet, nemlig relativitetsteorien. Den sier blant annet at lysets hastighet er konstant i alle referansesystemer. Det betyr at uansett hvor fort du reiser, vil lyset ha lyset hastighet sett fra ditt ståsted. Det er altså helt umulig å "ta igjen" lyset, uansett hvor fort du reiser vil lyset fortsatt ha lysets hastighet sett fra ditt ståsted. Altså vil lyset se nøyaktig ut som om du holdt deg helt i ro. Men dog vil tid og rom "kompensere" for dette problemet at lysets hastighet er konstant, ved at din lokale tid vil sakte ned, dette vil vise seg som at alt som skjer utenfor deg og fartøyet ditt vil se ut til å skje langt raskere, akkurat som om du trykte på fast forward-knappen. Endret 8. august 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Er det lov å kjøre radiobil med promile?Hva med rullesko, rulleskøyter, rulleski, sparksykkel og rullebrett? Er disse "kjøretøyene" ulovlig å kjøre i fylla? Sykkel er jo det. Ja, så lenge det defineres som fremkomstmiddel, eller hva nå den riktige termen er, så er det ikke lov å bruke med promille. Strengt tatt kan man heller ikke kjøre handlevogn eller trillebår med promille om det sitter noen oppi Men, så er det forskjeller på hva loven sier og hva som blir håndhevet da. (og på hva som blir opprettholdt i en evt rettsak) Kilde: en politiaspirant på bar, så ta det med en klype salt. Det er tillatt å være beruset ved bruk av de nevnte "framkomstmidlene", det er kun motorkjøretøy det gjelder en promillegrense for. De andre nevnte framkomstmidlene regnes enten som motorredskap (toppfart under 10 km/t) eller som leketøy. Et par eksempler: Personer som går med rulleski regnes som gående, og i likhet med at det ikke er noen promillegrense for fotgjengere, så er det heller ingen promillegrense ved bruk av rulleski. Elektriske rullestoler regnes ikke som motorkjøretøy, i følge veitrafikkloven er en person som bruker rullestol, enten den drives av en motor eller ikke, å regne som gående. Forutsetningen er at toppfarten på den elektriske rullestolen er under 10 km/t. Trøsykkel og hest er ikke motorkjøretøy, og det er derfor heller ingen promillegrense for disse kjøretøyene (jepp, hest regnes som kjøretøy i veitrafikkloven, mens rulleski, rullebrett og lignende altså ikke regnes som kjøretøy). Men man bør ikke være sanseløst beruset og ferdes i trafikken på sykkel eller hest, for da kan adferden regnes som uaktsom og forstyrrende. Forstyrrelse av lov og orden på grunn av overstadig beruselse kvalifiserer til et opphold i fyllarresten. Vegtrafikkloven er forøvrig absolutt og gjelder i hele kongeriket uten unntak. Det regnes derfor som promillekjøring å flytte bilen to meter inne på egen eiendom i beruset tilstand, fordi denne eiendommen jo er en del av kongeriket Norge. Flott oppklaring det der. Men jeg er fortsatt usikker på noen detaljer: - Regnes vind som motor? (Kite, seilbåt, fallskjerm, seilkjelke ..) - Regnes tyngdekraft, drivhjul, muskelkraft eller strikk som motor? (strikkmotor) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Sikker på at det er lov å sykle i fylla? Mener å huske at NRK hadde et innslag om dette, men jeg fikk ikke sett det. Noen må vel ha sett det? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Uansett så står det kun at Adam og Eva var de første menneskene Gud skapte. Det står ingen steder at de var de eneste menneskene han skapte. Så tolk det som du vil. Om du automatisk tenker incest så kanskje det er en freudiansk glipp fra din side. Da må det i så fall være en glipp ifra min side også for jeg har alltid tenkt sånn. Og de fikk jo to gutter? Men OM man skal tolke det helt bokstavelig; hva er da løsningen? De fikk mye mer enn to sønner. Tre sønner blir nevnt med navn; Kain, Abel og Set. Videre står det Etter at Adam hadde fått Set, levde han enda 800 år og fikk sønner og døtre Ellers om hvordan Adams barn fikk barn igjen; 16 Så drog Kain bort fra Herren og slo seg ned i landet Nod, øst for Eden.17 Kain levde sammen med sin kone, og hun ble med barn og fødte Hanok Og det er like bokstavelig å anta at Gud skapte flere mennesker, i og med at Adam og Eva bare var de første (ikke de eneste) Gud skapte. Edit: Ok != Og Endret 8. august 2009 av cp-nilsen Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Sikker på at det er lov å sykle i fylla?Mener å huske at NRK hadde et innslag om dette, men jeg fikk ikke sett det. Noen må vel ha sett det? Er det ikke slik at du ikke har lov til å være "overstadig beruset" (=fylla) på offentlig område? Så da vil du jo ikke ha noen særlig steder å sykle... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Sikker på at det er lov å sykle i fylla?Mener å huske at NRK hadde et innslag om dette, men jeg fikk ikke sett det. Noen må vel ha sett det? http://www.an.no/nyheter/article716043.ece http://www.adressa.no/forbruker/bil/article513971.ece Sykling er et grensetilfelle. Lenke til kommentar
Gjest bruker-182841 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) x Endret 25. november 2017 av bruker-182841 Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Sikker på at det er lov å sykle i fylla?Mener å huske at NRK hadde et innslag om dette, men jeg fikk ikke sett det. Noen må vel ha sett det? Er det ikke slik at du ikke har lov til å være "overstadig beruset" (=fylla) på offentlig område? Så da vil du jo ikke ha noen særlig steder å sykle... overstadig beruset != fylla overstadig beruset = drita Så om man er i godt humør etter en del halvlitere på byen, så er det faktisk ikke ulovlig å sykle hjem? De fleste jeg har snakket med dette om sier at man kan miste lappen av å sykle i beruset, noe jeg syntes ville være litt rart. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Er ikke særlig smart uansett, du blir ikke noe bedre på å holde balansen OG styre når du er dritings heller. Sjansen for at du enten tryner i grøfta eller på veien og brekker noe, eller kræsjer med fotgjengere er veldig stor. Sykling krever jo mye mere våkenhet og reaksjon enn kjøring. Endret 8. august 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Minus Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvorfor skal man ta armene opp når man hoster/har satt noe i halsen? Regner med det er for å enkle Heimlich-manøveren. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvorfor skal man ta armene opp når man hoster/har satt noe i halsen? Regner med det er for å enkle Heimlich-manøveren. Jeg har blitt fortalt at det har med at når du gjør det så flytter du på organene og "åpner opp" slik at det blir lettere å puste/hoste. Usikker på sannhetsgehalten. Om noen kunne kommet med et definitivt svar hadde det vært fint. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) § 2. Definisjoner.Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor. § 21. Alminnelige plikter.Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter. § 22. Alkoholpåvirkning av motorvognfører. Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru) i forhold til bestemmelsene i denne lov. Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff. Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timer etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas. Altså, 0,2 promille-grensen gjelder ikke ved sykkel, men er man så beruset at man ikke kan sykle trygt er det ulovlig. Vegtrafikkloven Endret 8. august 2009 av Xsquirrel Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Leste en plass at Heimlich er utdatert. Den funker, men det finnes noe bedre. Husker ikke hva. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg kom til å tenke på noe.. Om man hadde en bil som gikk i lysets hastighet, hvordan ville det sett ut når man nådde lyset da? Altså, jeg tenker på som f.eks i 120km\t går alt veldig fort forbi, men når man når lysets hastighet, så må vel alt bare være et stille bilde? Og, hvordan vil overgangen bli fra et stille bilde, til bilde i fart? Og ja, jeg vet det er umulig å få en bil så fort og bla bla bla, men se bort i fra det akkurat nå Når Einstein var ung, lurte han faktisk på akkurat det samme, bare formulert på en litt annen måte: Hva ville jeg sett om jeg red på et foton som reiser med lysets hastighet? Han brukte store deler av sitt voksne liv på svaret på dette spørsmålet, nemlig relativitetsteorien. Den sier blant annet at lysets hastighet er konstant i alle referansesystemer. Det betyr at uansett hvor fort du reiser, vil lyset ha lyset hastighet sett fra ditt ståsted. Det er altså helt umulig å "ta igjen" lyset, uansett hvor fort du reiser vil lyset fortsatt ha lysets hastighet sett fra ditt ståsted. Altså vil lyset se nøyaktig ut som om du holdt deg helt i ro. Men dog vil tid og rom "kompensere" for dette problemet at lysets hastighet er konstant, ved at din lokale tid vil sakte ned, dette vil vise seg som at alt som skjer utenfor deg og fartøyet ditt vil se ut til å skje langt raskere, akkurat som om du trykte på fast forward-knappen. Hmm.. Tror jeg datt ut en plass her. Så, Vil det se ut som om bilen står i ro, og alt går fortere utenfor bilen, eller vil jeg se bilen i fart og samtidig da se tiden (om jeg får sett noe) gå fortere utenfor bilen? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hmm.. Tror jeg datt ut en plass her. Så, Vil det se ut som om bilen står i ro, og alt går fortere utenfor bilen, eller vil jeg se bilen i fart og samtidig da se tiden (om jeg får sett noe) gå fortere utenfor bilen? Tiden som du opplever når du sitter i bilen går saktere enn tiden til et objekt som står i ro. Altså vil det fra ditt ståsted se ut som om alt utenfor bilen beveger seg langt fortere. Bilen vil ha "riktig" fart, altså lyset hastighet (hvis vi ser bort fra at det er umulig å bevege seg i lysets hastighet). Alt lys som du ser, lyset fra frontlyktene, lyset utenfra, osv, vil bevege seg med lysets hastighet i forhold til deg uansett hvor fort du beveger deg. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hmm.. Tror jeg datt ut en plass her. Så, Vil det se ut som om bilen står i ro, og alt går fortere utenfor bilen, eller vil jeg se bilen i fart og samtidig da se tiden (om jeg får sett noe) gå fortere utenfor bilen? Tiden som du opplever når du sitter i bilen går saktere enn tiden til et objekt som står i ro. Altså vil det fra ditt ståsted se ut som om alt utenfor bilen beveger seg langt fortere. Bilen vil ha "riktig" fart, altså lyset hastighet (hvis vi ser bort fra at det er umulig å bevege seg i lysets hastighet). Alt lys som du ser, lyset fra frontlyktene, lyset utenfra, osv, vil bevege seg med lysets hastighet i forhold til deg uansett hvor fort du beveger deg. Aha, da forstår jeg. Takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå