L4r5 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Uansett så står det kun at Adam og Eva var de første menneskene Gud skapte. Det står ingen steder at de var de eneste menneskene han skapte. Så tolk det som du vil. Om du automatisk tenker incest så kanskje det er en freudiansk glipp fra din side. Lenke til kommentar
Baardish Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Støtter L4r5 sin forklaring, men ifølge den kristne tro er vi alle en familie , for kristne mener at Gud er far, en felles far. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 På hvilken breddegrad bor det flest mennesker? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Hvorfor heter det "keisersnitt"? Edit* Sjekket wiki I romertiden innførte en av keiserne en lov som påla borgerne ved en gravid kvinnes død å skjære opp livmoren slik at barnet kunne overleve. Endret 7. august 2009 av W202 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Siden det er krabbefestival i Mandal, og folk drikker og går på tivoli, lurer jeg på følgende: Er det lov å kjøre radiobil med promile? Hva med rullesko, rulleskøyter, rulleski, sparksykkel og rullebrett? Er disse "kjøretøyene" ulovlig å kjøre i fylla? Sykkel er jo det. Ang. keisersnitt: Sjekket du ikke wikipedia? http://no.wikipedia.org/wiki/Keisersnitt I romertiden innførte en av keiserne en lov som påla borgerne ved en gravid kvinnes død å skjære opp livmoren slik at barnet kunne overleve. Endret 7. august 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Ja, så lenge det defineres som fremkomstmiddel, eller hva nå den riktige termen er, så er det ikke lov å bruke med promille. Strengt tatt kan man heller ikke kjøre handlevogn eller trillebår med promille om det sitter noen oppi Men, så er det forskjeller på hva loven sier og hva som blir håndhevet da. (og på hva som blir opprettholdt i en evt rettsak) Kilde: en politiaspirant på bar, så ta det med en klype salt. Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 hvorfor får jeg alltid vondt i ene tanna mi når jeg tar sol? tror jeg har hull i den tanna, men hva skjer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Uansett så står det kun at Adam og Eva var de første menneskene Gud skapte. Det står ingen steder at de var de eneste menneskene han skapte. Så tolk det som du vil. Om du automatisk tenker incest så kanskje det er en freudiansk glipp fra din side. Da må det i så fall være en glipp ifra min side også for jeg har alltid tenkt sånn. Og de fikk jo to gutter? Men OM man skal tolke det helt bokstavelig; hva er da løsningen? Endret 7. august 2009 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Sitter her og sammenligner Haribo Fersken-vingummi sitt næringsinnhold med vanlig jasminris. De inneholder omtrent samme mengde av alle næringsstoffene. Per 100 gram: Energi: 1460 kj/340 kcal 1490 kj/350 kcal Protein: 5 gram 7,5 gram Karbohydrat: 80 gram 79 gram Fett: 0,1 gram 0-1 gram Gjett hvilken farge som representerer risen, og hvilken som representerer Haribos vingummi. Betyr dette at jeg like godt kan spise en pose vingummi til middag, som å spise kinamat? Rød er snop. Lenke til kommentar
Baardish Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Uansett så står det kun at Adam og Eva var de første menneskene Gud skapte. Det står ingen steder at de var de eneste menneskene han skapte. Så tolk det som du vil. Om du automatisk tenker incest så kanskje det er en freudiansk glipp fra din side. Da må det i så fall være en glipp ifra min side også for jeg har alltid tenkt sånn. Og de fikk jo to gutter? Men OM man skal tolke det helt bokstavelig; hva er da løsningen? Man kan ikke tenke sånn, siden bibelen på norsk er tolken i sin egen rettning. ang. hvor mange barn Adam og Eva fikk, kan de godt ha fått 2100 jenter. Poenget er at på tiden bibelen ble skrevet var kvinner 0 verdt, de ble derfor ikke nevnt i noen sammeheng. Men den mest sannsynlige, og den løsningen flest har kommet fram til er at Adam og Eva var de første, men ikke enste. Kilde: diverse pastorer Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 hvor samler insekter seg rundt lys? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 (endret) Er det lov å kjøre radiobil med promile?Hva med rullesko, rulleskøyter, rulleski, sparksykkel og rullebrett? Er disse "kjøretøyene" ulovlig å kjøre i fylla? Sykkel er jo det. Ja, så lenge det defineres som fremkomstmiddel, eller hva nå den riktige termen er, så er det ikke lov å bruke med promille. Strengt tatt kan man heller ikke kjøre handlevogn eller trillebår med promille om det sitter noen oppi Men, så er det forskjeller på hva loven sier og hva som blir håndhevet da. (og på hva som blir opprettholdt i en evt rettsak) Kilde: en politiaspirant på bar, så ta det med en klype salt. Det er tillatt å være beruset ved bruk av de nevnte "framkomstmidlene", det er kun motorkjøretøy det gjelder en promillegrense for. De andre nevnte framkomstmidlene regnes enten som motorredskap (toppfart under 10 km/t) eller som leketøy. Et par eksempler: Personer som går med rulleski regnes som gående, og i likhet med at det ikke er noen promillegrense for fotgjengere, så er det heller ingen promillegrense ved bruk av rulleski. Elektriske rullestoler regnes ikke som motorkjøretøy, i følge veitrafikkloven er en person som bruker rullestol, enten den drives av en motor eller ikke, å regne som gående. Forutsetningen er at toppfarten på den elektriske rullestolen er under 10 km/t. Trøsykkel og hest er ikke motorkjøretøy, og det er derfor heller ingen promillegrense for disse kjøretøyene (jepp, hest regnes som kjøretøy i veitrafikkloven, mens rulleski, rullebrett og lignende altså ikke regnes som kjøretøy). Men man bør ikke være sanseløst beruset og ferdes i trafikken på sykkel eller hest, for da kan adferden regnes som uaktsom og forstyrrende. Forstyrrelse av lov og orden på grunn av overstadig beruselse kvalifiserer til et opphold i fyllarresten. Vegtrafikkloven er forøvrig absolutt og gjelder i hele kongeriket uten unntak. Det regnes derfor som promillekjøring å flytte bilen to meter inne på egen eiendom i beruset tilstand, fordi denne eiendommen jo er en del av kongeriket Norge. Endret 8. august 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 DETTE er snedig og kanskje noe ingen kan reelt svare på.. Hvorfor samler det seg en hel haug av mennesker foran kameraet når f.eks. en person blir intervjuet i mange land (u-land?) mens i andre så gjør man ikke det? Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Sitter her og sammenligner Haribo Fersken-vingummi sitt næringsinnhold med vanlig jasminris. De inneholder omtrent samme mengde av alle næringsstoffene. Per 100 gram: Energi: 1460 kj/340 kcal 1490 kj/350 kcal Protein: 5 gram 7,5 gram Karbohydrat: 80 gram 79 gram Fett: 0,1 gram 0-1 gram Gjett hvilken farge som representerer risen, og hvilken som representerer Haribos vingummi. Betyr dette at jeg like godt kan spise en pose vingummi til middag, som å spise kinamat? Rød er snop. Karbohydrat (tar for meg det siden det er 80% av innholdet i eksempelet ditt) er et "paraplybegrep", og kan deles i 4 hovedgrupper: monosakkarider: eks: glukose (druesukker) og fruktose (fruktsukker). disakkarider: eks: sakkarose (vanlig sukker) og laktose (melkesukker). oligosakkarider: satt sammen flere monosakkarider polysakkarider: satt sammen av et stort antall monosakkarider. Det jeg skulle frem til da, at det er ulike karbohydrater, protein, fett etc i vingummi og ris. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 DETTE er snedig og kanskje noe ingen kan reelt svare på.. Hvorfor samler det seg en hel haug av mennesker foran kameraet når f.eks. en person blir intervjuet i mange land (u-land?) mens i andre så gjør man ikke det? ... I generelle u-land så er kameraer og TV noe unikt og sjeldent = tiltrekker folk. I rike vestlige land = motsatte. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvorfor skal man ta armene opp når man hoster/har satt noe i halsen? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 DETTE er snedig og kanskje noe ingen kan reelt svare på.. Hvorfor samler det seg en hel haug av mennesker foran kameraet når f.eks. en person blir intervjuet i mange land (u-land?) mens i andre så gjør man ikke det? ... I generelle u-land så er kameraer og TV noe unikt og sjeldent = tiltrekker folk. I rike vestlige land = motsatte. Det har vel også å gjøre med at folk liker oppmerksomhet og i i-land har man undertrykt trangen til oppmerksomhet bedre. Hvis man ser på intervju som skjer på arrangement hvor det er mange barn (også her i Norge) så flokker de seg jo bak kamera. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Det har vel også å gjøre med at folk liker oppmerksomhet og i i-land har man undertrykt trangen til oppmerksomhet bedre. Hvis man ser på intervju som skjer på arrangement hvor det er mange barn (også her i Norge) så flokker de seg jo bak kamera. Nå er jeg ikke sikkert på om det var i hovedsak barn Goliath snakket om, men uansett så har du helt rett. Det er ikke ofte at man ser at voksne flokker seg rundt et tv-kamera på norsk jord, men som sagt, i u-land så skjer det. Men barn er barn, ja. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Det har vel også å gjøre med at folk liker oppmerksomhet og i i-land har man undertrykt trangen til oppmerksomhet bedre. Hvis man ser på intervju som skjer på arrangement hvor det er mange barn (også her i Norge) så flokker de seg jo bak kamera. Nå er jeg ikke sikkert på om det var i hovedsak barn Goliath snakket om, men uansett så har du helt rett. Det er ikke ofte at man ser at voksne flokker seg rundt et tv-kamera på norsk jord, men som sagt, i u-land så skjer det. Men barn er barn, ja. Poenget mitt er vel at barn ikke har undertrykt oppmerksomhetstrangen sin i samme grad som voksne. Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hvor mye energi bruker kroppen når man ser bort i fra bevegelsene våre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå